Tips & Tricks

Je kunt er natuurlijk niets aan doen dat je je somber voelt, je kiest er niet voor. Wat je wel kunt doen is er actief mee aan de slag gaan om je weer beter te voelen. Juist mensen die depressief zijn hebben de neiging om te vermijden wat ze lastig vinden. Ze kijken naar wat niet lukt en voelen zich vaak schuldig. Dus, aan de slag!

  • Het is goed om juist te praten erover. Zoek andere mensen op en onderneem activiteiten. Misschien vind je de activiteiten niet eens zo leuk om te doen maar het helpt je om je dip te doorbreken en het maakt je minder eenzaam.
  • Beschouw je stemming als het weer. Zie je sombere bui als een donkere regenwolk en besef dat deze over zal waaien. Het blijft tenslotte niet altijd regenen. Als de zon weer gaat schijnen ben je al bijna vergeten dat het daarvoor zo geregend heeft. Zo werkt het ook met je stemming.
  • Houd je aandacht bij het moment. Wat hoor je, zie je proef je enz. Train jezelf om in het hier en nu te blijven, dit helpt je om het piekeren te verminderen.
  • Schrijf eens elke avond op waar je die dag tevreden over was.
  • Zorg dat je regelmatig en gezond eet, snoep niet teveel.
  • Slaap ’s nachts en niet overdag. Als je ’s nachts wakker ligt haal dit dan niet overdag in, want dan kom je in een kringetje terecht. Onderneem overdag activiteiten en kom in beweging zodat je ’s avonds moe genoeg bent om in slaap te komen.
  • Kijk naar wat wel lukt in plaats van wat niet lukt. Wees tevreden met kleine stapjes.
  • Probeer ander manieren te vinden (ipv eten) om met je emoties om te gaan, door erover te praten, het te uiten, het aan te pakken.

Voor alles geldt eigenlijk dat je het een langere periode zal moeten oefenen, uitproberen. Het werkt niet van de een op andere dag.

Heb je hier nog vragen over? Mail of chat dan met onze deskundigen. Wil je er met andere jongeren over praten? Ga dan naar het forum.

Terug naar de tekst.


Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer