Problemen met eten

Het klinkt zo gemakkelijk. We kennen allemaal de schijf van 5 en bewegen voldoende. Of toch niet? In de praktijk blijkt dat lang niet iedereen dit lukt.

Wel of niet een probleem?

Het is natuurlijk fijn om te weten dat je niet de enige bent die het moeilijk vindt om gezond te eten en leven. Het is ook lastig je hier aan te houden. Overal om je heen zie je eten of kun je eten kopen. En uitgerekend  de minder gezonde snacks liggen vaak voor het grijpen. Maak je niet meteen zorgen als je wel eens baalt van een snack teveel. Je hebt dan niet meteen een probleem met eten.

Wanneer we het wel hebben over problemen met eten bedoelen we dat je:

  • Ongezond eetgedrag hebt (eenzijdig, beperkt of sterk wisselend)
  • Teveel of te snel afvalt of aankomt in gewicht
  • Eetbuien hebt
  • Braakt, laxeert of extreem beweegt om gewicht te verliezen
  • Veel piekert over eten en je lichaam

Eetproblemen

Afvallen omdat je iets te zwaar bent of omdat je van die paar kilo’s teveel af wilt, is voor veel jongeren herkenbaar. Maar je kunt ook te snel of teveel willen afvallen.

Een crash dieet betekent zoveel mogelijk afvallen in zo’n kort mogelijke tijd. Dit klinkt als een leuke en vooral snelle oplossing. Maar het is een ongezonde manier om gewicht te verliezen en heel moeilijk vol te houden. Wanneer je een crashdieet volgt, krijg je veel te weinig voedingsstoffen binnen. Daardoor verbrand je niet alleen vet, maar ook je spieren.

Je spieren hebben energie nodig. En minder spieren betekent minder vraag naar energie. Wanneer je dan weer normaal gaat eten en daardoor meer calorieën binnen krijgt, loop je het risico dikker te worden dan je was. Je hebt immers niet zoveel energie meer nodig want je hebt minder spieren. Dit noemen we het jojo-effect. 

Andere eetproblemen zijn:

  • Lange tijd weinig tot niets eten
  • Te lang doorgaan met afvallen
  • Te veel eten
  • Eetbuien

Bij een eetbui eet je binnen korte tijd en in een snel tempo meer dan wat de meeste mensen kunnen eten. Tijdens een eetbui heb je het gevoel dat je niet kunt stoppen. Een eetbui is iets wat je vaak stiekem doet en waarvoor je je schaamt of schuldig voelt. 

Jongeren met eetproblemen, zoals eetbuien, zoeken vaak wel een manier om controle over hun gewicht te houden. Ze doen dit door ongezonde maatregelen als braken, laxeren of extreem bewegen.

Compenseren

Door braken, laxeren of extreem bewegen heb je misschien het gevoel dat je controle kunt houden over je eetgedrag. Toch is dat niet zo. Je komt in een kringetje terecht van teveel eten en dan braken of laxeren en vervolgens is er weer de mogelijkheid om teveel te gaan eten.

Braken en laxeren worden snel als verslavend ervaren. Je kunt het gevoel krijgen dat je ‘moet’ braken, laxeren of bewegen van jezelf. Het geeft je een opgelucht gevoel. Maar als je echt de controle zou hebben over je eetgedrag dan zou dat niet nodig zijn.

Het effect van braken en laxeren

Als je braakt blijft een groot deel van je voeding sowieso achter in je maag. En een deel is al opgenomen in je lichaam omdat de vertering van het voedsel al in de mond begint. Alles wat al is opgenomen kun je niet meer uitbraken.

Bij laxeren verlies je eigenlijk voornamelijk vocht en dus niet het eten wat je hebt gegeten. Laxeermiddelen werken in je dikke darm, als alle calorieën al zijn opgenomen. Je raakt misschien je ontlasting sneller kwijt, maar je verliest er geen calorieën mee. Je darmen worden er ook nog eens lui van. Als je stopt met het langdurig gebruik van laxeertabletten moeten mensen vaak opnieuw leren hun darmen te laten functioneren.

Behalve dat braken en laxeren weinig effect hebben op het verliezen van gewicht en calorieën, is het ook nog eens gevaarlijk. Er kan namelijk een kaliumtekort ontstaan in je lijf en hierdoor kun je hartritmestoornissen krijgen.

 

Heb je een vraag of maak je je zorgen? Mail of chat dan met onze deskundigen. Wil je er met andere jongeren over praten? Ga dan naar het forum.


Meer informatie


Reacties

plaats reactie
1

ik ben 11, 1.51 meter,en 40 kg ik heb volgens heb BMI een normaal gewicht (gelukkig)

9 sep 2015, 19:09, puppy love girl
2

Hoi weeg tussen de 39/38 kilo en ben 1 meter 60 14 jaar oud .volgends deze bmi test heb ik ernstig ondergewicht en mijn vrienden maken heel veel zorgen om mij ik vind mezelf dik ik sport elkedag 1/2 uur hoe kan ik van deze gedachte afkomen help me!

*** dit is een berichtje van de moderator, Wendy als je wil kan je ons ook een mail sturen of op de chat komen***

11 jan 2015, 19:01, Rosalie
3

Ik weeg 40.8 maar ik mag dat niet van me zelf ik vind dat de bik is dat ook zo of nie?

18 jul 2014, 03:07, danique1011
4

hey,
ik ben een meisje van 15 ik ben 1 meter 72 en weeg 81.5 kilo, zoals jullie misschien begrijpen wint ik dit niet leuk en vind ik mezelf ook te dik.
dieten vind ik moeilijk want ik kan de lekkere dingen niet laten liggen.
heeft iemand tips?
groetjes

15 mrt 2014, 13:03, monster99
5

lieve @karma<3
dit gevoel herken ik, ik ben 14, weeg 54 kilo en ben 171 cm lang.
lievert, op de bmi staat dat je goed weegt (maar dat wist je zelf natuurlijk ook al) maar je bent nog steeds niet tevreden. ook je eetpatroon herken ik als de mijne. Waar ik dus achter gekomen ben is dat je gewoon gezond moet eten, genoeg fruit en groenten enzo. gewoon gezond eten en genoeg bewegen. misschien heb je dat extra kilootje eraf niet nodig, maar wil je je gewoon goed voelen in je vel. probeer dan vaker de fiets te nemen dan de bus en loop in plaats van de lift te nemen. zo heb je toch het gevoel dat je goed beweegt maar je wordt niet duizelig etc. omdat je genoeg voedinsstoffen binnenkrijgt. en je moet jezelf beloven om niet vaak te wegen, een keer in de week is al meer dan genoeg, anders raak je gefrustreerd. ik hou dit ook aan met mezelf en hoop al snel verbetering te voelen.
xxx- Amber

7 apr 2013, 18:04, Amzilla
Er zijn 13 reacties. Klik hier om ze allemaal te bekijken.

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer