Vriendin met anorexia grote zorgen

Hallo allmemaal,

Ik ben een jongen, Ik heb een vriendin, een super lieve, mooie, leuke meid waarvan ik heel veel hou. maar ze heeft anorexia. ze zit over het algemeen op een gezond gewicht... maar af en toe slaat ze door(zoals ze het zelf noemt) en valt ze binnen een paar weken extreem af. daarna komt ze wel weer snel aan tot ze weer op een gezond gewicht zit. toch maak me super veel zorgen om mijn lieve meisje wat als ze nou echt een keer zo erg terugvalt net als toen ze op haar laagste gewicht was en aan de sondevoeding moest. ik ben bang dat ik haar verlies zelf kamp ik ook met een extreme depressie en weet ik hoe het is om door te slaan in het afvallen echter is het bij mij nooit zo ver ontwikkeld tot anorexia. ik begrijp het ook maar ik weet ook dat het echt heftig kan zijn. heeft er iemand misschien tips voor mij?

13 feb 2018, bezorgde jongen


Reacties

plaats reactie
1

Lieve bezorgde jongen, wel rot van die anorexia. Snijd ze zich ook, door depressie? Als ze geen hulp wil zoeken en dat verbergt kan je haar misschien met dit helpen:
- Steun haar rustig, blijf haar laten eten, en doe dat positief.
- Als ze verdrietig is gewoon naar haar toe komen en een knuffel geven.
- Ga niet zeggen dat iemand lichter is als haar, ga haar niet vergelijken. Of zeg niet dat je meer mensen met anorexia kent, misschien voelt ze zich dan juist dik.
- Heb het niet alleen over anorexia, maar over dingen die haar blij maakt.
- Vertel alle negatieve gevolgen, misschien is ze al vriendinnen kwijt. En de lichamelijke gevolgen zijn heel erg, de meeste met een eetstoornis hebben een normaal gewicht. Maar hun kunnen van de depressie en stress ook negatieve dingen krijgen. Haaruitval, darmklacht.
- Blijf zeggen hoe mooi, lief, grappig ze is.
- Waar zij niet bij is met haar ouders praten.
- Als iemand jarig is en trakteert, geef haar dan toch iets, het is moeilijk maar waar een wil is is een weg.
- Stiekem zou ze trots zijn na het eten, want het is zo strek.
- Misschien mag je op haar telefoon, kijk of ze of eet sites zit. De meest bekende anorexia site (ik ga niet zeggen welke).
- Later moet ze het zelf doen zonder hulp, ze kan herstellen. De een zegt dat het een keuze is, word vaak gezegd. Maar zeg het niet zo, het is geen keuze om je zo k*t te voelen.
- Zeg dat andere landen het geld niet voor eten hebben. En dat niet iedereen eten heeft.
En dit kan je beter niet zeggen tegen haar:
* Nou je hebt lekker gegeten/je kan goed eten🙃.
Dan voelt ze zich waarschijnlijk een vreetzak.
* Jantje is dunner, hij is opgenomen.
Het gaat niet om gewicht, daar draait nooit om, het is oorlog in haar hooft.
* Ben je opgenomen in het kliniek?
De meeste mensen met anorexia en andere eetstoornissen worden behandeld met een ambulante opname.
Heel veel sterkte met haar.

14 feb 2018, 10:02, Eva🥥
2

Wel lief hoe je over haar denkt.

14 feb 2018, 12:02, De Gangester 😎
3

Probeer haar niet te zien als anorexia patiënt, maar als het meisje waar je van houdt. Behandel haar ook zo. Knuffel haar. Wees er voor d'r. Wees een thuis voor d'r. Iets vertrouwds en ongevaarlijks waar ze zichzelf kan zijn. Liefs xxx

30 apr 2018, 22:04, Me

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.