school,opleiding, uit huis, etc.

haii haii,
ik ben 15 jaar en ben dit jaar net niet overgegaan op 2havo, nu moet ik afstromen van havo naar vmbo (gt). ik wou dus weten wat ik met mijn vmbo diploma kan en vooral wat ik het beste daarna kan gaan doen. als ik slaag aan mijn vmbo opleiding ben ik 17, ik weet niet wat ik wil doen na mij vmbo (gt); nog 2 jaartjes havo en mijn havo diploma halen en daarna nog hbo doen, of mbo doen na mijn vmbo en als ik daarnaar nog wil hbo. maar het probleempje is dat ik het liefst zo snel mogelijk op kamers wil in amsterdam. het liefst al na mij vmbodiploma (17 jaar). mag en kan dat wel op je 17e? maar kan ik dan als ik wil na mijn vmbodiploma nog 2 jaar havo doen ergens anders dan op mij school nu? of moet ik dan gewoon mbo halen en daarna hbo? en kan ik wel mbo in een andere stad doen? want met de leerplicht moet je of 18 plus zijn of een diploma hebben als havo vwo of mbo. kan ik dan wel op mijn 17e uithuis door leerplicht?

p.s. sorry voor mijn lange onduidelijke verhaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen of weten wie me anders kan helpen.
gr Lola

14 jul 2017, lola


Reacties

plaats reactie
1

Je hebt leerplicht tot je 16e niet tot je 18e

15 jul 2017, 09:07, Lala
2

Je kan anders een beroepskeuze test doen dat helpt om te weten wat bij je past (je kan ze gratis op internet doen sommige)
Of er zijn van die gratis folders over opleidingen die kan je ook lezen om meer informatie over een opleiding te krijgen.
En soms kan je een meeloop week bij een opleiding volgen dan kan je ook weten of die opleiding bij je past.
Je moet naar school eigenlijk tot je 18e verjaardag, tenzij je al eerder een diploma haalt voor mbo-2, havo of vwo.
Je hebt geen onduidelijk verhaal vind ik.
Hier wat tips om op school het goed te doen :
1 :Maak een planning.
2: Zit niet op social media als je schoolwerk moet doen.
3 :Er is ook concentratie muziek op youtube dat kan je gebruiken als je bijvoorbeeld huiswerk moet maken.
4 : Probeer niet een dag van te voren te leren dat helpt niet echt.
5 : Probeer een goede combinatie te maken tussen lol en school.
succes !

15 jul 2017, 10:07, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.