lerenn

Ik heb een probleem: ik wil gewoon echt niet leren. Ik kan het eigenlijk best wel goed en ik heb ook goede punten omdat ik het geluk heb dat ik snel onthou. Iedereen zegt altijd dat je nu je nog jong bent echt moet “leven” maar dat gaat niet als je de hele dag bezig bent voor school. Ik wil gewoon echt niet leren, ik wil er mijn tijd, moeite en energie niet insteken. Hoe doen jullie dit of hoe gaan jullie ermee om?

17 dec 2018, justmexoxo


Reacties

plaats reactie
1

Tip 1 Neem genoeg pauzes tussendoor.
Tip 2 Vraag school raad.
Tip 3 Doe aan huiswerkbegeleiding.
Tip 4 Plan je huiswerk.
Tip 5 Doe meer huiswerk in stapjes.
Succes en zelf wil ik het ook niet maar zelf heb ik de gedachte altijd dat ik het voor mezelf doe niet voor anderen.Zeg maar als je meer tips wilt.

18 dec 2018, 12:12, juliatje.
2

Hey Justmexoxo,

Zo te lezen heb je echt geen zin om (te) veel tijd aan school te besteden maar wordt dat nu wel van je verwacht. Dat lijkt me inderdaad een lastig conflict!

Helaas zit onze maatschappij wel zo in elkaar dat je naar school bent zolang je leerplichtig bent en dat je voor veel werk/banen een diploma nodig hebt.

Je geeft aan dat je ontzettend makkelijk leert. Dat zou betekenen dat je relatief gezien heel weinig tijd kwijt bent aan leren, omdat je de stof zo snel oppikt. Dan heb je waarschijnlijk ook vrij veel vrije tijd over voor andere dingen. Klopt dat?

Wat ik je als tip wil mee geven is om te bedenken wat je later graag zou willen doen met/in je leven. Welk werk/baan spreekt je aan? Waar gaat je hart sneller van kloppen en zou je je tijd en energie in kwijt kunnen? Vaak wordt leren een stuk leuker wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt waarvoor je leert. De tijd die over blijft na school en huiswerk kun je dan besteden aan andere dingen in je leven die je belangrijk vindt, zoals hobby's en vrienden en vriendinnen. Zoek voor jezelf de juiste balans tussen school en vrije tijd. Je zult er geen spijt van krijgen als je nu voldoende tijd en energie in je school steekt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs, Amy

18 dec 2018, 16:12, Amyxx
3

Lieve Amy, ik heb inderdaad veel vrije tijd, maar dat betekent dat ik qua hoeveelheid leerstof niks gewend ben. Als ik dan eens wat meer moet leren heb ik echt geen geduld. Ik leer iets en 10min later weet ik het al niet meer. Ik ben 16 en ik zit op een redelijk moeilijke school. Ik ben al tot hier geraakt door mijn talent om snel leerstof op te pikken, maar later gaat er alleen maar meer leerstof komen. Ook heb ik echt geen idee wat ik wil worden later (& ik ben 16!). Ik interesseer mij voor economie maar mijn punten voor dit vak zijn niet goed omdat de toetsen meestal gaan over heeeeel veel leerstof.
Bedankt voor je reactie!

19 dec 2018, 21:12, justmexoxo
4

Hey Justmexoxo,

Ik kan me heel goed voorstellen hoe lastig het is om je voor langere tijd te concentreren op je leerwerk. Dat hebben bijna alle pubers door al lichamelijk en geestelijke ontwikkeling die ze doorgaan.

Maar ik ben nu wel een beetje in de war; je zei dat je dingen heel makkelijk onthoud, maar nu zeg je dat je na 10 minuten het geleerde al weer kwijt bent. Kun je uitleggen hoe dat zit?

Ik begrijp dat het nu al lastig is om nu al te bepalen wat je later wilt doen. Maar het je weet al wel dat je geïnteresseerd bent in economie! Dat is al heel wat! Ga daar wat meer over nadenken; wat vind je precies leuk aan economie en wat zou je daar later mee kunnen?

Neem je tijd. Het hoeft allemaal niet in een keer duidelijk en perfect te zijn. Van je fouten leer je het meest. Het belangrijkste is dat je je best doet :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Liefs, Amy

20 dec 2018, 07:12, Amyxx
5

Hee, ik doe VWO2 en wordt gek van de drukte maar, op onze school hebben we 1huiswerkuren. Dat zijn gew 50 minuten waar je je huiswerk moet maken en mag met oordopjes enz. Je hebt ook een manier waardoor je 2talen kan leren, je schrijft gew een volgorde van de taal die je moet leren en daarvan maak je een verhaaltje. Daarnaast is er een manier voor 3jaargetallen, je kan een huis inbeelden en naar binnenlopen en dan elke iets een jaargetal noemen, of je zet ze om naar letters. Ook raad ik je aan om in een kamer te zitten waar het niet heel erg stil is. Ik word dan snel afgeleid. Ik weet niet of dat is met jou. Nahjhaa deze tips helpen in ieder geval mij, hoop dat het jou ook helpt

25 dec 2018, 10:12, Iemand die wilt helpen

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.