lang langer langst

Hoi,
ik snap mijn eigen zorgen eigenlijk helemaal niet het zit zo: ik ben 12 en in oktober dit jaar was ik 1,68 lang.
Nu ben ik 1,70. Ik ben dus wel 2 centimeter gegroeid. (ik zit nu in de eerste, in groep 8 had ik mijn groeispurt.)
Maar ik ben sinds de meivakantie nog maar 0,5 centimeter gegroeid. Het gaat nu echt heel langzaam, ik ben bang dat ik niet meer groei. Op zich heb ik een mooie lengte, dat weet ik ook wel. Alleen ik ben best mooi en ik wil dus model worden en miss. op de victoria secret meelopen. Alleen daar moet ik wel boven de 1,74 voor zijn en dat ben ik nog niet. Lang niet als het zo langzaam door gaat. Ik wil echt vlug langer worden.
(Ps. ik heb mijn menstruatie nog niet. Ik ben nu bijna 13. Mijn moeder en mijn oma kregen bijde hun mensturatie op hun 14e pas dus het zal bij mij ook nog wel een tijdje duren.)
Ik wil écht nog groeien, nog een mini spurt zou ik wel willen... Iemand tips? Kun je jezelf langer maken?

4 jul 2017, EasyPeasy


Reacties

plaats reactie
1

lieve easypeasy,
je bent pas 12! je stopt meestal pas met groeien op je 16. je groeit ongeveer 1 cm per maand (licht eraan hoe oud je bent) maar dat geld voor de gemiddelde tiener. je kunt jezelf niet langer maken maar gewoon gezond blijven eten en veel sporten! ook als je uiteindelijk ongesteld bent groei je ongeveer nog 10 cm.

4 jul 2017, 16:07, voetmetsokken
2

oké, maar je stopt niet op je 16e, je stopt een jaar na je menstruatie

4 jul 2017, 17:07, EasyPeasy
3

@voetmetsokken Nee, je stopt niet pas op je 16e. Je stopt soms al gelijk als je ongesteld bent geworden en anders groei je dan nog 4 tot 10 centimeter door, in inderdaad ongeveer een jaartje
XXX Maartje.

4 jul 2017, 17:07, Maartje💕
4

Lieve schatten, neem het idealebeeld niet letterlijk. Lang zijn is mooi maar TE lang niet. En je moet groete en fruit eten en een goede huid hebben en veel kunnen. Geloof lekker in jezelf en volgens mensen kan je een operatie doen. Maar je bent nog heel jong, en super lang voor je leeftijd. Echt exstreem lang. Het is waarschijnlijk echt maar soms denk ik die geloof ik niet ik kan ook zeggen ik ben 1.90 terwijl ik 32 centimeter kleiner ben. Maar je bent nog niet helemaal klaar of toch wel. Want dan groei je ook sneller uit. En lang zijn is niet fijn geloof mijn mensen zeggen dat ik ook lang ben en ik ben dun dus, denken zij dat ik gek ben. Maar er komen misschien andere wetten

4 jul 2017, 19:07, Eva
5

@ voetmetsokken:
Theoretisch gezien kan een meisje nog doorgroeien tot een jaar nadat ze voor het eerst ongesteld is geweest: het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen dat tijdens de puberteit wordt aangemaakt stimuleert het laatste restje groei, om daarna de groeischijven te doen sluiten. In de praktijk vindt deze groei vaak nog maar tot enkele maanden na ongesteldheid plaats. Zodra je groeischijven gesloten zijn, kan je niet meer groeien.

4 jul 2017, 22:07, Timo
6

Hey EasyPeasy,

Een paar zaken helpen bij het groeien:
- Slaap: slaap voldoende, zo'n 8,5 tot 11 uur slaap per nacht. De meeste groei pakt je lichaam immers tijdens je slaap. Moeite met doorslapen en/of niet uitgerust wakker worden? Laat je dan eens adviseren over 5-HTP IN COMBINATIE MET L-tyrosine. Beide zijn supplementen die je bij een goede drogist of De Tuinen-achtige winkel kan kopen. Verder kan yoga of reiki (dit is absoluut niet suf!!) heel goed helpen om stress weg te nemen en zo beter te slapen. Stress remt bovendien de aanmaak van het groeihormoon en moet dus sowieso vermeden worden.
- Voeding: eet heel veel goede koolhydraten (groenten!) en calorieën, want daar haalt je lichaam de energie uit om te kunnen groeien. Eet voldoende calcium en magnesium (o.a. in groene groenten). Deze mineralen zorgen voor de groei van je botten. Zorg dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt (vis, alfalfa, paddenstoelen etc. En door genoeg in de zon te zijn). Vitamine D is goed voor botgroei en spiergroei bij kinderen + tekorten hieraan zijn in verband gebracht met groeistoornissen en gewichtstoename bij meiden. Eet ook veel eiwitten (vlees, vis, eieren, zeewier havermout, etc.). Eiwitten zijn essentiële bouwstenen die je lichaam nodig heeft om te groeien. Eet meer zink (oesters, hele pure chocolade, eieren, asperges of een supplement). Een zinktekort kan de groei bij kinderen remmen.
- Mijdt groeivertragende factoren: geen drugs gebruiken, niet (mee)roken en eet verse gezonde en gevarieerde dingen i.p.v. bewerkte producten. Verder zo min mogelijk varkensvlees, koemelk en producten die gemaakt zijn met of bereid zijn in margarine/halvarine, zonnebloemolie of koolzaadolie gebruiken. Deze producten werken ontstekingsbevorderend en ontstekingen in je lichaam vertragen je groei.
- Houding: Als je je schouders laat hangen kan dat de curve van je groeiende ruggengraat negatief beïnvloeden. Hou je schouders daarom naar achteren, kin omhoog en heupen boven je voeten. Loop doelgericht in plaats van te sloffen en zit rechtop. Er zijn ook allerlei stretchoefeningen om je langer te laten lijken, meestal gestoeld op de Alexander-techniek (Google die term maar eens).

Tot slot nog wat andere tips voor lengtegroei:
- Het slikken van 500 mg niacine (vitamine B3) per dag op de lege maag verhoogt de hoeveelheid groeihormonen heel duidelijk.
- Droog niet uit. Drink voldoende water om sterke botten te krijgen. Zelfs een klein beetje uitdroging kan al veel problemen veroorzaken, zoals te weinig energie en irritatie.
- Het groeihormoon kan zijn functie alleen goed uitoefenen als er voldoende thyroxine in het lichaam aanwezig is. Thyroxine wordt afgescheiden door de schildklier. Het stimuleren van de schildklierfunctie kan o.a. door het innemen van het supplement Thyronyl (even flink zoeken bij een goede (online) drogist of vitaminewinkel). Het (tijdelijk) gaan slikken van dit supplement kan zodoende ook een positieve werking hebben op je groei.

Succes ;)

4 jul 2017, 23:07, Timo
7

Omg er is een 19-jarige stagaire op onze school en die is al fk lang en draagt HAKKEN! Ze past nauwelijks door de deur

5 jul 2017, 10:07, Lol
8

Mensen ik zei ongeveer!!! Ik ken een meisje die 1.75 is, al 3 jaar ongesteld is, nu 16 is en nog steeds groeit. Ook ik ben bijna 16 en ik groei nog, terwijl ik al best lang ongesteld ben. Sommige mensen worden pas op hun 16e ongesteld maar de meeste rond hun 13/14e. Daarom zei ik dat de meeste mensen op hun 16 stoppen met groeien. Natuurlijk is dit voor ieder persoon anders.

5 jul 2017, 18:07, Voetmetsokken
9

Timo jij weet hier veel van

6 jul 2017, 12:07, EasyPeasy
10

@EasyPeasy:
Ik doe een studie over wat voeding allemaal in je lichaam doet (en kapot kan maken) en werk daarnaast in een natuurvoedingswinkel, vandaar ;)

6 jul 2017, 23:07, Timo
11

Ooh cool wat voor studie? Zoiets wil ik later ook gaan doen!

7 jul 2017, 08:07, EasyPeasy
12

wow Timo

7 jul 2017, 19:07, ModelXX
13

Je bent al super lang man!! EasyPeasy toen ik jou leeftijd had was ik pas 1,50 m lang!
Nu ben ik zeventien en ik ben 1,74. Toen ik 15 was kreeg ik pas mijn menstruatie en toen ik 14 was groeispurt, komt goed joh!

7 jul 2017, 19:07, Katje
14

ja ev is wel lang meestal zijn de 12 of 13 jarige wat kleiner zoek maar op de lengte is niet waar maar schep niet op ok

8 jul 2017, 16:07, hoi
15

Maak je geen zorgen

9 jul 2017, 16:07, muisknop
16

Het komt wel goed, toen ik jou leetijd was was ik ook zo lang. en nu ben ik 1,77.

9 jul 2017, 18:07, 21
17

Komt goed

11 jul 2017, 09:07, Jff
18

Je moet gewoon tevreden zijn met je lengte

11 jul 2017, 10:07, XXXXXL

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.