Ben ik te dik + afvallen?

Hallo
Ik ben 19 jaar. Ik weeg 68 kilogram en ben 1m68 groot ik heb een buikomtrek van 97 cm. Ben ik te zwaar/dik?

Zo ja, hoe geraak ik dan van mijn gewicht wat kwijt?

16 okt 2019, anoniempje2


Reacties

plaats reactie
1

Hoi anoniempje2, in het topic ‘hoeveel wegen jullie’ heb ik ook op je vraag gereageerd. Daar schreef je dat je bij een gewicht van 68 kg 1m57 lang was. Hier schrijf je dat je 1m68 lang bent. Weet niet of dat een verschrijving is. Als dat niet zo is: bij een lengte van 1m68 valt je gewicht binnen de normen en hoef je er niets aan te doen. Als je lengte wel 1m57 is zoals je elders dus schreef, ben je wel wat te zwaar. Zoals ik schreef is het aan jezelf om af te wegen of je er iets aan wilt en kunt doen. Dat hangt ervan af hoeveel waarde je bijvoorbeeld hecht aan het hebben van een gewicht dat valt binnen de normen, hoeveel waarde je hecht aan een bepaald ideaalbeeld qua uiterlijk en hoeveel moeite je ervoor wilt doen om dat gewicht binnen die normen en/of dat ideaalbeeld te bereiken. Weeg dat voor jezelf eerst goed af, want anders is de kans groot dat je pogingen niet lukken. Afvallen omdat anderen bijvoorbeeld commentaar op je buikje hebben is vaak geen goede motivatie. Als je er iets aan besluit te willen doen, ga dan eerst goed na hoe je dag er qua eet- en beweegpatroon uit ziet. Vaak zit de sleutel tot een ander gewicht hem in de combinatie van voldoende bewegen en genoeg, regelmatige en de juiste voeding. Sport je nu bijvoorbeeld? En wat eet/drink je op een dag? NB: als alleen je figuur de reden is om er iets aan te willen doen, weet dan dat er genoeg mensen zijn die ook wat voller mooi vinden staan. Zelf vind ik het bijvoorbeeld niet lelijk.

16 okt 2019, 14:10, B
2

@B whoops ik ben idd 1m57 groot. Bedankt voor je berichtje

16 okt 2019, 16:10, anoniempje2
3

Graag gedaan! Maar hoe zien jouw dagen er uit, wat eten en bewegen betreft?

16 okt 2019, 17:10, B
4

Hoi B
Mijn bewegingspatroon is elke dag 1u tafeltennis.

Eten
S morgens cornflackes van Kellogg's
10u een lotuskoekje + crackers
S middags 4 boterhammen met vlees en choco
16u een appel + een koek + crackers
S avonds vlees aardappelen en groenten en een nagerecht
20u een yoghurt en een koek

Vind jij mijn buikomvang te groot?

16 okt 2019, 18:10, Anoniempje2
5

Thanks voor de info. Persoonlijk, maar dat is smaak, heb ik geen moeite met zo’n buikomtrek. Ik vind het zelfs wel mooi staan. Maar kijk je naar de normen dan is ook de omtrek wel wat te veel ja. Wat vind je er zelf van? Heb je er last van?
Mocht je er iets aan willen doen dan zou je sowieso kunnen beginnen met het minderen van de tussendoortjes die je beschrijft. Stoppen met de koekjes en crackers en bij honger tussendoor alleen fruit nemen. Doe je naast die tafeltennis nog iets aan beweging? Fietsen naar school/werk bijvoorbeeld? Sport op school/werk of dat soort dingen?

16 okt 2019, 19:10, B
6

Beste, Anoniempje2 stress,slaaptekort of teveel slapen,hormonen,genen,medicijnen,depressie,eetstoornis of aandoeningen kunnen ook een hoger gewicht veroorzaken. Maar meer dan 500 gram vlees eten is niet gezond, een gezond plantaardig of vegetarisch menu heeft ook vele gezondheidsvoordelen ook verlaagd het de kans op overgewicht. Vaak eten en drinken mensen te snel dus als je rustig te tijd neemt met een maaltijd zit je ook snel vol. Veder is het van belang dat je doelen gaat zetten voor vetpercentage of gewicht en je een eet en drink en beweegplan gaat maken ook is het van belang dat je op je stress en slaappatroon let,met een nachtlampje vergroot je ook overgewicht.

16 okt 2019, 19:10, Juliatje.
7

heey,
het gaat er niet om of jij volgens de normen te zwaar bent. Het gaat erom hoe jij je voelt op het gewicht dat je nu hebt. Als jij je er gewoon fijn bij voelt. Hoeveel je beweegt en hoeveel je eet, dan is er niemand, behalve jijzelf natuurlijk, die je kan vertellen dat je moet afvallen. Alleen als jij je daar zelf fijner bij zou voelen!

Kus Nina

16 okt 2019, 19:10, Nientje
8

@Juliatje ziektes en de andere dingen die je beschrijft heb ik niet.
@B dankjewel voor deze tips.
@nina dankjewel!

16 okt 2019, 20:10, Anoniempje2
9

@Anoniempje2 Graag gedaan! Doe vooral waar je je goed bij voelt en laat je niet leiden door een opgedrongen ideaalbeeld van anderen. Als jij je goed voelt zoals je nu bent maak je dan vooral niet te druk en als je wel graag wat wilt afvallen doe het dan voorzichtig door met kleine dingen te beginnen.

16 okt 2019, 20:10, B
10

Hee Anoniempje2 je bent wel wat aan de zware kant, maar ik zou zeker niet gaan afvallen als ik jou was als je je goed voelt zoals je nu bent. Met een buikje is ook niks mis

17 okt 2019, 06:10, Trein
11

Trein, als je overgewicht hebt en het komt door een ongezonde leefstijl dan is het gewoon belang voor je dat je dat je gezond afvalt, want anders word de kans een stuk groter dat je gezondheidsproblemen krijgt en dat gun ik niemand toe.Anoniempje2, het kan helpen om een motivatieapp te downloaden en een motivatielijst op de koelkast plakken en boven je Bed voor motivatie, veder kan muziek tijdens sporten luisteren helpen om beter te sporten. Maar zeg maar als je meer tips wilt.

17 okt 2019, 08:10, Juliatje.
12

Precies wat Juliatje zegt: een ongezonde leefstijl leidt tot (extra) gezondheidsschade aan je lichaam, waardoor de kans op het krijgen van ziekten heel erg toeneemt. Zowel 'kleine' ziekten als snel grieperig en/of verkouden zijn bijvoorbeeld, als grote ernstige blijvende (chronische) ziekten waarvoor je je hele leven ziekenhuizen moet bezoeken en dagelijks zware medicijnen voor moet slikken en waardoor je uiteindelijk ook eerder komt te overlijden. En overgewicht is (medische uitzonderingen en bovengemiddelde spieropbouw uitgezonderd), een indicatie van een ongezonde leefstijl. Hier wat aan doen, vind ik zodoende heel verstandig.

Daarnaast wordt overgewicht niet of niet goed geaccepteerd door je omgeving. Het ligt eraan waar in Nederland je woont, maar in het westen van het land - zeker in de grote steden - wordt het hebben van overgewicht gezien als zwakte. Kennelijk ben jij niet in staat om goed voor jezelf te zorgen. Het duidt op een gebrek aan motivatie, wilskracht en verantwoordelijkheidsbesef, dat iedereen altijd kan zien. Zodoende wordt het veel moeilijker om nieuwe relaties aan te gaan: je eerste indruk die je bij diegene achterlaat is immers negatief. Het gesprek(je) dat je daarna met diegene hebt kan weer een hoop compenseren, maar je staat toch al met één misschien zelfs wel twee nul achter ten opzichte van iemand die geen overgewicht heeft. En dat is gewoon jammer! Denk bij nieuwe relaties niet alleen aan een liefdesrelatie, maar ook aan bijvoorbeeld werk- en vriendschaprelaties. Als een werkgever een vacature van jouw droombaan heeft openstaan en hij krijgt drie sollicitaties, waaronder die van jou, zal hij bij gelijke condities (hoeveelheid ervaring, diploma's etc.) veel sneller voor een van de andere twee sollicitanten zonder overgewicht kiezen. Zijn eerste indruk van jou is immers negatief. Heel vaak wordt op basis van iemands eerste indruk een beslissing genomen. Dit blijkt ook uit meerdere onderzoeken. Ook blijkt uit onderzoeken dat mensen met overgewicht minder snel opslag krijgen (meer gaan verdienen), minder snel promotie maken (een leukere, uitdagende baan kunnen krijgen binnen het bedrijf waarvoor je al werkt) en minder snel en minder gemakkelijk een vaste relatie krijgen en deze weten te houden. Dit alles maakt dat mensen met overgewicht vaker ongelukkiger zijn, dan mensen zonder overgewicht. Dus, laat je uiterlijk niet je uitstraling ondermijnen! Laat zien dat jij de betere, zo niet de beste, versie van jezelf kan zijn. Dat jij ook goed voor jezelf kan zorgen. Laat zien dat ook jij een winnaar bent! Dit geeft je status en aanzien, wat weer je zelfvertrouwen vergroot, waardoor je aantrekkelijkheid weer wordt verbeterd. Ook uit maatschappelijk wenselijk oogpunt, vind ik het dus zeker verstandig om wat aan je overgewicht te doen.

Mocht je gezonde en werkende afvaltips willen hebben, zie ik je reactie tegemoet.

23 okt 2019, 15:10, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.