Over afvallen

Als je wilt afvallen is het heel belangrijk om van jezelf te weten waarom je dat precies wilt. Ben je te zwaar en wil je daarom wat kilo’s kwijt? Wil je net zo slank zijn als je vriendin? Denk je misschien dat je je zekerder en fijner voelt als je minder weegt? Of hoop je dat je vriendinnen je aardiger zullen vinden als je afvalt? Kortom, wat wil je bereiken met afvallen?

Lekkerder in je vel?

Wil je afvallen om jezelf zekerder te voelen? Wil je net zo slank zijn als je vriendin? Vraag jezelf af of je dit bereikt door af te vallen in gewicht.
Afvallen betekent namelijk niet dat je je automatisch beter gaat voelen. Dit heeft alles te maken met je zelfbeeld. Hoe zie jij jezelf en, net zo belangrijk, hoe denk jij dat anderen jou zien? Je zelfbeeld bepaalt of je wel of niet tevreden bent met jezelf. Focus op je positieve kanten; wat vind je mooi aan jezelf, waar ben je goed in?

Afvallen bij (veel) overgewicht

Afvallen in eigenlijk alleen maar nodig als je dit om gezondheidsredenen doet. Dus dat je risico loopt op lichamelijke klachten. Je kunt altijd bij een arts vragen of dit voor jou het geval is.
Als je gaat afvallen is het belangrijk om rekening te houden met een aantal dingen:

  • Zorg dat je gezond, gevarieerd en voldoende eet, zodat je de belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt.
  • Het is goed om geleidelijk af te vallen. Ook als je veel te zwaar bent omdat je teveel eet, is het goed om geleidelijk af te bouwen. Neem kleine stappen zodat je maag kan wennen aan minder eten. Je moet oude gewoontes afleren en nieuwe aanleren. Dat lukt niet als je teveel tegelijk wilt.
  • Fouten maken mag! Daar leer je alleen maar weer van. Stel jezelf een doel wat klein en overzichtelijk is.
  • Beloon jezelf als je een stap hebt gehaald.
  • Als de eerste stap goed is gelukt, spreek dan  een volgende stap af.
  • Als je (veel) moet afvallen, kun je hulp vragen van bijvoorbeeld je ouders of een diëtist.

Een gezond eet- en beweegpatroon

Afvallen doe je door een gezond patroon van eten en bewegen op te bouwen. Hoe doe je dat?

  • Gebruik de schijf van 5 van het voedingscentrum als basis.
  • Vervang de ongezonde producten door gezonde en bouw het snoepen, snacken en zoete dranken af. 
  • Eén kilo per maand afvallen is al heel mooi. Als je in de groei bent is het vaak al heel mooi als je gewicht gelijk blijft, je BMI neemt dan af doordat je in de lengte groeit.
  • Beweeg een uur tot anderhalf uur per dag. Dan blijft je spiermassa beter in stand. Dit helpt je om de kilo’s die er af zijn er ook af te houden.
  • Houd vol! Dat geldt zowel voor het gezond eten als voor het bewegen. Van twee keer sporten val je niet af. Het helpt je om een planning te maken voor zowel je eet- als beweegpatroon.

Op de weegschaal kun je zien of je daadwerkelijk afvalt. De verleiding is misschien groot er elke dag even op te springen om te kijken hoe het gaat. Toch is het voldoende om één keer in de week te wegen. Vaker wegen heeft geen zin, omdat je gewicht altijd een beetje schommelt.

Wanneer is het genoeg?

Afvallen is iets tijdelijks. Je kunt niet blijven afvallen, dan blijft er niets meer van jezelf over. Bedenk dat iedereen een natuurlijk gewicht heeft en dat je lichaamsbouw, je leeftijd en geslacht daarbij allemaal een rol spelen. Toch zijn er jongeren die, na een aantal kilo’s te zijn afgevallen, doorgaan terwijl dit niet nodig is. Dat kan zelfs ongezond zijn.
Een reden om door te gaan met afvallen kan zijn dat het je tijdelijk een goed gevoel geeft. Je bent ergens goed in en je hebt controle over het eten in plaats van andersom. Zorg dat je op tijd stopt, zodat dat je gewicht gezond blijft en je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Teveel afvallen kan schadelijke gevolgen hebben voor je lichaam.

Als stoppen niet lukt

Soms lukt het niet te stoppen met afvallen of om tevreden te zijn met je gewicht. Je vergelijkt jezelf voortdurend met anderen. Of je probeert af te vallen op een ongezonde manier door bijvoorbeeld te braken, laxeerpillen te slikken of extreem veel te bewegen.

 

Heb je een vraag of maak je je zorgen? Mail of chat dan met onze deskundigen. Wil je er met andere jongeren over praten? Ga dan naar het forum.


Meer informatie


Reacties

plaats reactie
1

hoi
ik ben ...............
ik ben 12 jaar oud.
ik ben 1.53 meter lang.
ik weeg 53 kilo.
heb dikke boven benen.
en toch wel een flink buikje.
ik sport ongeveer 7 a 6 uur in de week.
fiets elke dag naar school heen is 6 kilometer.
dus ongeveer 25 min fietsen.
wil heel graag afvallen.
maar kan gewoon niet van al dat lekkers afblijven.
ik ontbijt elke dag. lunch elke dag met een keer in de 3 weken iets lekkers.
eet elke dag mijn avondeten op.
soms schep ik 2 keer op.
ik voel me niet lekker in men vel.
heb alleen maar vriendinnen die ondergewicht hebben.
soms worden er woorden tegen me gezegd waar ik me niet meer veilig door voel (soms!)
heeft iemand als je blieft tips!!
die bijvoorbeeld al ervaring heeft.
wil het heel erg graag!
misschien denk je nu als je de getallen ziet dat valt best wel mee?!
als je me in het echt ziet denk je daar echt anders over.
maar heeft iemand tips? plzz

14 nov 2019, 14:11, ik wil heel erg graag afvallen
2

ik zal zeggen wat veel is als je 10 a 15 bent 70 is te veel
voil nu heb ik iedereen geholpe

12 nov 2019, 16:11, privee
3

Ik ben 12 jaar
Ongeveer 165 en 50 kilo

Maar ik heb echt een buikje gekregen met vet

Ben ik te dik???

11 jun 2019, 15:06, Ubehrcfwjicndeinjxdwk
4

ik ben nu bijna 13 , ik ben 169 cm lang en 57 kilo.
is dat te dik of goed
alle sites zeggen dat het goed ik maar ik heb nog steeds die 3 vetrollen

7 jun 2019, 23:06, annoniem dikk
5

Hoi, ik ben 13 jaar oud en ik ben 174 cm lang, ik weeg 65. Wil iemand me helpen? Mijn ouders mogen het echt niet weten! ***

*dit bericht is aangepast door de moderator

31 mei 2019, 19:05, Dikkiedik
Er zijn 145 reacties. Klik hier om ze allemaal te bekijken.

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer