Over afvallen

Als je wilt afvallen is het heel belangrijk om van jezelf te weten waarom je dat precies wilt. Ben je te zwaar en wil je daarom wat kilo’s kwijt? Wil je net zo slank zijn als je vriendin? Denk je misschien dat je je zekerder en fijner voelt als je minder weegt? Of hoop je dat je vriendinnen je aardiger zullen vinden als je afvalt? Kortom, wat wil je bereiken met afvallen?

Lekkerder in je vel?

Wil je afvallen om jezelf zekerder te voelen? Wil je net zo slank zijn als je vriendin? Vraag jezelf af of je dit bereikt door af te vallen in gewicht.
Afvallen betekent namelijk niet dat je je automatisch beter gaat voelen. Dit heeft alles te maken met je zelfbeeld. Hoe zie jij jezelf en, net zo belangrijk, hoe denk jij dat anderen jou zien? Je zelfbeeld bepaalt of je wel of niet tevreden bent met jezelf. Focus op je positieve kanten; wat vind je mooi aan jezelf, waar ben je goed in?

Afvallen bij (veel) overgewicht

Afvallen in eigenlijk alleen maar nodig als je dit om gezondheidsredenen doet. Dus dat je risico loopt op lichamelijke klachten. Je kunt altijd bij een arts vragen of dit voor jou het geval is.
Als je gaat afvallen is het belangrijk om rekening te houden met een aantal dingen:

  • Zorg dat je gezond, gevarieerd en voldoende eet, zodat je de belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt.
  • Het is goed om geleidelijk af te vallen. Ook als je veel te zwaar bent omdat je teveel eet, is het goed om geleidelijk af te bouwen. Neem kleine stappen zodat je maag kan wennen aan minder eten. Je moet oude gewoontes afleren en nieuwe aanleren. Dat lukt niet als je teveel tegelijk wilt.
  • Fouten maken mag! Daar leer je alleen maar weer van. Stel jezelf een doel wat klein en overzichtelijk is.
  • Beloon jezelf als je een stap hebt gehaald.
  • Als de eerste stap goed is gelukt, spreek dan  een volgende stap af.
  • Als je (veel) moet afvallen, kun je hulp vragen van bijvoorbeeld je ouders of een diëtist.

Een gezond eet- en beweegpatroon

Afvallen doe je door een gezond patroon van eten en bewegen op te bouwen. Hoe doe je dat?

  • Gebruik de schijf van 5 van het voedingscentrum als basis.
  • Vervang de ongezonde producten door gezonde en bouw het snoepen, snacken en zoete dranken af. 
  • Eén kilo per maand afvallen is al heel mooi. Als je in de groei bent is het vaak al heel mooi als je gewicht gelijk blijft, je BMI neemt dan af doordat je in de lengte groeit.
  • Beweeg een uur tot anderhalf uur per dag. Dan blijft je spiermassa beter in stand. Dit helpt je om de kilo’s die er af zijn er ook af te houden.
  • Houd vol! Dat geldt zowel voor het gezond eten als voor het bewegen. Van twee keer sporten val je niet af. Het helpt je om een planning te maken voor zowel je eet- als beweegpatroon.

Op de weegschaal kun je zien of je daadwerkelijk afvalt. De verleiding is misschien groot er elke dag even op te springen om te kijken hoe het gaat. Toch is het voldoende om één keer in de week te wegen. Vaker wegen heeft geen zin, omdat je gewicht altijd een beetje schommelt.

Wanneer is het genoeg?

Afvallen is iets tijdelijks. Je kunt niet blijven afvallen, dan blijft er niets meer van jezelf over. Bedenk dat iedereen een natuurlijk gewicht heeft en dat je lichaamsbouw, je leeftijd en geslacht daarbij allemaal een rol spelen. Toch zijn er jongeren die, na een aantal kilo’s te zijn afgevallen, doorgaan terwijl dit niet nodig is. Dat kan zelfs ongezond zijn.
Een reden om door te gaan met afvallen kan zijn dat het je tijdelijk een goed gevoel geeft. Je bent ergens goed in en je hebt controle over het eten in plaats van andersom. Zorg dat je op tijd stopt, zodat dat je gewicht gezond blijft en je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Teveel afvallen kan schadelijke gevolgen hebben voor je lichaam.

Als stoppen niet lukt

Soms lukt het niet te stoppen met afvallen of om tevreden te zijn met je gewicht. Je vergelijkt jezelf voortdurend met anderen. Of je probeert af te vallen op een ongezonde manier door bijvoorbeeld te braken, laxeerpillen te slikken of extreem veel te bewegen.

 

Heb je een vraag of maak je je zorgen? Mail of chat dan met onze deskundigen. Wil je er met andere jongeren over praten? Ga dan naar het forum.


Meer informatie


Reacties

plaats reactie
1

Hoi
Ik ben 167 cm lang en weeg ongeveer 50 kilo dit verschild
Per dag soms weeg ik 50 dan weer 49 en dan 48. Dit ligt er heel erg aan hoeveel ik beweeg en wat ik heb gegeten die dag. Ik voel me niet goed in mijn vel en ben daarom begonnen met afvallen ongeveer een half jaar geleden ik woog eerst 58 kilo maar nu weeg ik dus al een tijdje 50 kilo.
Ik ben alleen nog steeds niet tevreden en wil nog steeds afvallen alleen het lukt op de een of andere manier niet. Ik eet gewoon gezond ik ontbijt gewoon ik lunch gewoon en ook mijn avondeten eet ik altijd op. Ook eet ik nog gewoon wel eens een koekje of snoepje met mate dat deed ik hiervoor ook wel maar nu overweeg ik het om dit ook niet meer te doen omdat het niet lukt om meer af te vallen.
Heeft iemand tips of weet iemand hoe dit komt?

2 sep 2017, 16:09, Anoniem
2

Halloo zijn jullie gek ofzo jullie zijn niet te dik je bent pas te dik als je ruim 40 kiko overgewicht hebt ik ben 16 ik ben 1,59 en ik weeg 95,3 dus jullie zijn helemaal niet te dik dat ben ik zelf en ik weet dat ik moet afvallen daarom fiets ik 4x in de week naar m'n werk een half uur lang dan bezorg ik em3 uur lang fruit bij de mensen aan de deur (lopend) dan fiets ik weer een half uur terug en een hele enkele x moet ik oppassen dat is ongeveer een kwartiertje vanaf mijn huis en dan moet ik vanaf daar soms door naar m'n andere werk en nog steeds val ik niet af terwijl ik bijna nooit snoep,chips enzovoorts eet en alleen maar water drink dus als jullie tips hebben wat ik nog meer kan doen help me dan xoxox R.

15 aug 2017, 01:08, Boeddha_01
3

ik ben 16 jaar en 1.66 en weeg 39 is dat veel? ik voel me zo dik en ik weet niet wat ik moet doen iedereen houd me tegen om aftevallen terwijl ik het zo graag wil! ik voel me zo dik! kan iemand zeggen of het veel is en wat ik dan moet doen?
liefs joy

12 mei 2017, 20:05, joy
4

Ligt er aan @Kabouter. Jij bent 14 en ik 13 en je weegt maar 3 kg meer dus ik denken gewoon gezond. Ik ben 1.67 en weeg 53😂😂😂 echt dik. Ik loop nu wel elke dag 10 km hard... puff doe het al een week en ik ga kapot. Ik heb vanagedacht zaterdag al 1500 kcal op 😭😭 misschien zelfs iets meer

25 apr 2017, 00:04, Dikkertje
5

Ik ben 14 en ben 1.65 en weeg 56 ben ik te dik

24 apr 2017, 17:04, Kabouter
Er zijn 137 reacties. Klik hier om ze allemaal te bekijken.

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer