Gezond aankomen

Als je een aantal kilo’s wilt aankomen kun je dat het best in een rustig tempo doen. Aankomen is niet makkelijk, het gaat vooral om het volhouden, omdat je moet wennen aan je nieuwe eetgewoontes. Van één of twee keer veel eten kom je niet aan. Het gaat om een aanpassing in je eetpatroon die je langdurig volhoudt. Als je bijvoorbeeld gewend was om 2 boterhammen te eten bij de lunch, kun je er nu 3 van maken. Zo kun je stap voor stap je eetpatroon uitbreiden.

Een aantal tips

  • De schijf van 5 van het voedingscentrum is een eerste goeie richtlijn. Eet je alles wat daarop staat? Zo niet, dan is het goed om daarmee te beginnen.
  • Vermijd light producten en magere producten. Kies voor gewone limonades en frisdranken en neem halfvolle of volle melkproducten in plaats van magere. Neem gewone kaas en geen Slankie of 30+ kaas. Varieer met broodbeleg.
  • Eet 3 hoofdmaaltijden op een dag en neem 3 keer een tussendoortje. Neem liever wat vaker kleinere porties zodat je minder snel vol zit. Probeer een tijdsplanning te maken en dit te koppelen aan activiteiten, pauzes enz zodat je het niet vergeet. Vergeet ook het drinken niet. Ook in zuivelproducten, vruchtensappen en limonades zitten calorieën.
  • Je kunt ook aankomen door de maaltijden wat meer te ‘versieren’: wat geraspte kaas over de macaroni, een schaaltje appelmoes erbij, satésaus bij de nasi, wat fruit bij de boterham, mueslibrood in plaats van een gewone boterham.
  • Niet teveel (verzadigd) vet. Teveel vet is ongezond, ook voor te dunne mensen. Daarbij remt het je eetlust.

Aankomen gaat maar geleidelijk. Als je elke dag een belegde boterham meer eet dan voorheen dan kun je in een maand ongeveer 0,5 tot 0,75 kg aankomen. Als je dan nog meer wilt aankomen dan moet er weer iets bij.

Tussendoortjes

Het eerste doel is werken aan een gezonde basisvoeding, dus zorgen dat je de schijf van 5 binnenkrijgt. Dat kan tijdens hoofdmaaltijden maar ook tussendoor. Dan kom je op tussendoortjes zoals fruit, zuivel en nog een boterham of cracker die je bij de hoofdmaaltijden niet krijgt. Als je zover bent dat je de hele schijf van 5 eet komt de rest aan bod. Of dit gezonde tussendoortjes zijn of niet is niet zo van belang omdat de basisvoeding al voldoende vitamines en mineralen bevat. Je kunt dus eten waar je zin in hebt! Als je volgens de schijf van 5 eet is een pakje sultana’s echt niet gezonder dan een plak cake. Je hoeft niet bang te zijn dat je voeding daarmee ongezonder wordt omdat het grootste deel van je calorieën komt uit de schijf van 5 en de tussendoortjes maar een klein deel in beslag nemen.

Ernstig ondergewicht

Als je een ernstig ondergewicht hebt dan kun je onder begeleiding (van bijvoorbeeld een diëtiste) aankomen.  Dat doe je dan door elke week, stap voor stap, je menu uit te breiden met nieuwe voedingsmiddelen en/of grotere hoeveelheden.

 

Heb je een vraag of maak je je zorgen? Mail of chat dan met onze deskundigen. Wil je er met andere jongeren over praten? Ga dan naar het forum.

 

 


Meer informatie


Reacties

plaats reactie
1

Je bent mooi

19 mei 2017, 17:05, Eva
2

Ik ben 19 jaar oud, ben 1,95 lang en weeg 77 kilo ik eet iets van 10 broodjes per dag ook eet ik elke dag fruit ontbijt met Brinta en s'avonds altijd warm. Het is ook niet dat ik niet veel lus, mag graag stamppot eten enzo. Maar ik kom maar niet aan, Heeft dit dan te maken dat ik juist nog gezonder moet gaan eten en gevarieerder en zo ja wat alle tips zijn welkom.

17 jan 2017, 17:01, Adriaan
3

Ik ben een meisje van 11, ik ben 1,43 en ik weeg 32 kilo.
ik sport heel veel maar eet genoeg. ik vind mezelf te dun, ik pas geen 1 broek meer! ik moet kindermaten dragen:(

15 nov 2016, 22:11, bezorgdmeisje
4

Er staan veel berichten met serieuze ragen, maar nergens antwoorden!
Dat vind ik voor een site als deze een ernstige terkortkomimg.
Daarbij staan hier lengtes en gewichten waardoor een jongere met een al verstoord zelfbeeld bijzonder onzeker kan worden.

Jongeren, als je twijfelt over je gewicht kijk dan naar je bmi. Geeft deze onder- of bovengewicht aan ga dan alsjeblieft naar je huisarts en laat je helpen!

Overigens heb ik meer vertrouwen in de site 'proud2beme'.

Redactie, neem actie en beantwoord de vragen.

20 okt 2016, 11:10, Bezorgde moeder
5

Hallo,

Ik ben 15 jaar. 1.65 meter en weeg 42 kilo.
Ik vond mezelf altijd al dun. Ik begrijp dat ik niet de enige ben. Maar we moeten volhouden en doorzetten om aan te komen. Mijn tip is eet veel tussendoortjes zoals koekjes, fruit, fruitsappen, noten. Vooral eten met veel eiwit er in. Ochtend is het moeilijke tijd moment voor om wat veel te eten. Tip probeer wat soep te eten met brood op jou eigen manier. Of drink in de ochtend milkshake van fruit, melk en havermout. Dan heb al snel veel vitamines binnen. Maak een schema met het eten waarvan jij houd en wat jij lekker vindt. En deel je dag in met tijdstippen wanneer je gaat eten. Zo krijg je ook een plicht gevoel om te doen. Eet vooral afwisselend en niet hetzelfde soort. Eet veel fruit, groente, bruine/volkoren brood en zuivelproducten. Bij was het altijd dat paar dagen goed at en de andere dagen niet. Ik heb nooit een eet schema gemaakt, maar ik ga het zeker doen. Ik hoop voor jullie dat het helpt. En rust goed uit. 8 of 9 uur slaap heb je nodig zodat je goed kan eten

Met veel groetjes

van Ussie

24 apr 2016, 21:04, Ussie-Power
Er zijn 46 reacties. Klik hier om ze allemaal te bekijken.

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer