8x niet zeggen bij ana

♥ ''Geef je dan ook over, dat vind ik zo vies''
Dit was vaak de eerste reactie die ik kreeg wanneer ik vertelde dat ik een eetstoornis had. Ik gaf niet over, maar ook al zou ik het wel doen is deze opmerking erg ongepast. Als je een eetstoornis hebt kies je er niet voor om over te geven. Het is iets waar mensen zich heel erg voor schamen en dan is het niet fijn als dat nog een keer benadrukt wordt.

♥ ''Pak gewoon dat koekje en eet het op''
Ik kreeg ook vaak de opmerking ''waarom pak je niet gewoon dat extra koekje?'' ''Zo moeilijk is dat toch niet, stop het gewoon in je mond en slik het door.'' Dat is natuurlijk helemaal niet zo makkelijk als het klinkt. Een eetstoornis gaat niet alleen over eten, het gaat over controle willen houden en het gaat over niet durven leven. Dat koekje kan voor iemand zonder eetstoornis iets heel kleins lijken, maar voor iemand met een eetstoornis kan het een van de grootste angsten zijn.

tree person

♥ ''Zo kan iedereen een eetstoornis hebben''
Er zijn mensen geweest die het niet eens zijn met het feit dat deze diagnose bestaat. Het kan natuurlijk zijn dat jij het niet eens bent met het feit dat deze eetstoornis bestaat, maar er is een reden waarom die er wel is. Ik snap dat het misschien makkelijk lijkt om deze diagnose te krijgen omdat de criteria anders zijn. In de praktijk valt dat echter heel erg mee, niet iedereen die met eten rommelt heeft ineens NAO, maar het is natuurlijk niet bedoeling dat jij dit steeds weer moet gaan uitleggen.

♥ ''Gelukkig had je geen anorexia''
Ik heb erg veel problemen gehad om deze opmerking te begrijpen. Deze opmerking impliceert dat mijn eetstoornis een stuk minder erg en gevaarlijk zou zijn dan anorexia. Ik had echter alle symptomen van anorexia behalve ondergewicht. Daardoor was mijn eetstoornis net zo gevaarlijk als iedere andere eetstoornis. Het kan goed zijn dat mensen dat misschien niet door hadden, maar deze opmerking raakte mij wel heel erg. Ik wilde vanbinnen heel graag anorexia, maar mijn lichaam had op dit moment eigenlijk al anorexia. Mijn lichaam kon dit gewicht amper aan. Ik zat voor mijn lichaam dus al op een gevaarlijk laag gewicht. Je weet dus niet wat er achter kan zitten. Met deze opmerking bereik je meer kwaad dan goed.

Het kan zijn dat je ook tegen deze of andere opmerkingen bent aangelopen. Het kan erg lastig zijn wanneer je deze opmerkingen regelmatig krijgt. Als dit het geval is, kan het fijn zijn om deze blog aan mensen in je omgeving te laten lezen. Daarnaast heeft het mij ook heel erg geholpen om mensen uit te leggen dat een eetstoornis niet over eten gaat. Zodra mensen dat door hebben, is er vaak ook veel meer begrip voor.

19 sep 2017, nouska


Reacties

plaats reactie
1

Zijn er geen berichtjeS? :-(

10 okt 2017, 18:10, nouska
2

Wanneer het feit dat je een eetstoornis hebt compleet genegeerd wordt door je vrienden en je je afvraagt of ze je wel serieus nemen.

19 okt 2017, 10:10, Ik

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.