Steeds meer vollere jongeren

Hoi, ik heb een vraagje. In het nieuws komt steeds terug dat mensen in Nederland, maar ook zeker jongeren, steeds zwaarder worden. Net als bij roken kun je daarvan natuurlijk van alles vinden vanwege de gezondheid, maar hoe kijken jullie er verder tegen aan? Zien jullie dat om je heen ook of heb je er zelf mee te maken en wat vind je ervan? Afgezien van het gezondheidsaspect vind ik het zelf jammer dat er nog altijd zo’n taboe ligt op wat voller zijn, zoals ook uit de vele topics hier wel een beetje blijkt. Ik vind het zelf vaak erg goed staan en geen reden voor schaamte. Ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken en welke ervaringen jullie hebben.

28 mrt 2019, Mr


Reacties

plaats reactie
1

Ligt er aan waar je woont, meeste 15/16/17-jarigen die ik zie zijn heel erg dun, maar vaak ook niet super lang. Maar de 20/25-jarigen die zijn vaak wel veel voller en ook soms wel dik. Zelf vind ik het juist chiller als er mensen zijn van mijn leeftijd die wat langer en voller zijn, maar jammer genoeg zijn er niet veel :'( , misschien ligt het er aan waar ik woon.

28 mrt 2019, 20:03, joji
2

Ik ben 12 en weeg 31,3 kilo. Heeft iemand tips hoe ik moet bijkomen? over een week of 2 ben ik 13 .
Mijn vader zegt dat ik gezonder moet eten.

28 mrt 2019, 21:03, DepressedLife
3

Depressedlife is dit ook echt wat je zelf wil? Of is dit familie druk? En snel aankomen werkt in je nadeel doordat het niet gezond is. Dus een gezond **** eetpatroon is een belangrijke stap. Veder moet je niet vergeten om aan de 1.5 liter vocht te komen. *** Je moet ook een goeie belans tussen bewegen en eten vinden om zo het aankomen haalbaar te maken. Maar geduld moet je zeker hebben voor dit proces, want makkelijk is het niet altijd. Bespreek wel met een arts hierover,want mentale problemen en medische problemen met je lichaam kunnen de oorzaak van ondergewicht zijn.Succes en zeg maar als je meer hulp wilt.

** dit bericht is aangepast door de moderator.

28 mrt 2019, 21:03, juliatje.
4

@Mr
Ik weet dat er in andere delen van het land anders naar gekeken wordt, maar in de Randstad en zeker in Amsterdam ***,, zijn de eisen die jongeren en jongvolwassenen elkaar opleggen mega streng. Ook maar het minste beetje vet van elkaar wordt bekritiseerd en/of continu een ‘grappige’ opmerking over gemaakt, wat kan doorslaan in pestgedrag. Een gezond gewicht wordt gezien als statussymbool, wat diegene zijn aanzien sterkt en zo zijn/haar uitstraling en daarmee zelfvertrouwen en daarmee aantrekkelijkheid vergroot. Dik worden kan (bijna) iedereen is immers de redenering. Het hebben van een gezond gewicht is een teken van een bewuste leefstijl en dat je het belangrijk vindt om goed voor je lichaam, en daarmee voor jezelf, te zorgen.

** dit bericht is aangepast door de moderator

28 mrt 2019, 22:03, Timo
5

Over het algemeen krijgen ook steeds meer mensen een overtollig vetpercentage(overgewicht zegt niks, kunnen ook een hoop spieren zijn).
Ik vind het schadelijker dat er mensen zijn die 'dik = oké' zeggen...dik zijn is niet oké, ik heb zelf ook periodes van overgewicht gehad en ben mezelf nu in het gezonde aan het werken.
Dik zijn, geeft aan dat je geen zelfbeheersing hebt ***. Accepteer dat, of doe er wat aan ~ maar ga niet klagen. // Er zijn enkelingen met een metabolisme stoornis, die kunnen er niks aan doen...maar meesten
mesten zichzelf gewoon vet.
*** dit bericht is aangepast door de moderator

30 mrt 2019, 20:03, ***
6

Ik wist niet dat hoe met uiterlijk/gewicht wordt omgegaan zo plaatsgebonden is. Ik kom zelf uit een stad die buiten de randstad ligt en vind een wat voller figuur juist heel mooi staan. Zie het graag om me heen.

1 apr 2019, 06:04, B
7

iedereen heeft zo zijn eigen mening over dun/dik zijn. echt dik dik zijn is natuurlijk niet gezond voor jezelf, maar wat voller maakt opzich niks uit. zelf vind ik het mooi als je een dunne buik hebt en iets dikkere benen, dus niet zo’n stokjes als benen. maarja ieder heeft zo zijn mening. je kunt ook mooi dik zijn met spieren. maar je hebt ook echt lelijk dik. maaarja wat maakt het ook uit

1 apr 2019, 20:04, H
8

Ik heb overgewicht

3 apr 2019, 16:04, Jongen van 13
9

@jongen van 13
Knap dat je dat durft te zeggen. Veel jongens durven dit niet toe te geven, laat staan te laten blijken dat ze hier onzeker over zijn en/of hier mee bezig zijn.

Wil jij van overgewicht af? Maak even nieuw topoc aan, liefst met concrete vragen. We helpen je daar dan graag verder.

4 apr 2019, 17:04, Timo
10

Als je daarvan af wilt idd altijd vragen en eventueel een topic aanmaken. Maar zijn er ook nog mensen hier die wat voller zijn en/of het juist mooi vinden?

17 apr 2019, 08:04, B
11

Ik hou van vollere meiden dus tja

4 mei 2019, 16:05, Jongen van 13
12

De meeste jongeren die de maatschappij als dik ziet, hebben gewoon een gezond bmi

6 mei 2019, 18:05, Crystal

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.