Sportoefeningen?

Hii ik ben een meisje van 16, 1,67 en weeg 67,7 kilo. Te veel dus.

Ik probeer aftevallen en doe thuis elke dag workouts, ook eet ik zo gezond mogelijk maar niks werkt want ik val maar niet af.
En ik voel mezelf wegslippen want in het verleden heb ik heftige eetproblemen gehad en door hulp ben ik daar over heen gekomen maar omdat ik nu niet afval voel ik de neiging komen terug te gaan naar mijn gewoontes in die tijd.
Iemand tips of goede workout oefeningen die effectief zijn?

XXX Me

1 apr 2020, Someonewhoneedshelp


Reacties

plaats reactie
1

Trouwens misschien helpt het maar ik wil sws 7,7 kilo afvallen voor de zomer maar het liefst wil ik richting de 55 kilo

1 apr 2020, 17:04, Someonewhoneedshelp
2

Bij sporten om te willen afvallen, zijn twee dingen heel belangrijk: voldoende spieroefeningen en cardio (lopen, rennen, fietsen, roeien, etc.) op een niet te hoge intensiteit.

Zorg dat je altijd eerst minimaal 20 minuten spieroefeningen doet, voordat je gaat cadioën. De meeste spieren dien je maximaal een paar keer per week te trainen: je spieren hebben minstens een dag de tijd nodig om weer te herstellen. Dit geldt niet voor je buikspieren, deze zijn zo sterk dat ze iedere dag zou kunnen trainen als je dat wil. Bij je buikspieren zijn het trainen van je binnenste schuine en vooral je buitenste schuine buikspieren (obliques externus, heten die), het belangrijkste om snel effect te zien. Deze spieren trekken je vet naar de zijkant, waardoor je heel snel veel centimeters kan kwijtraken. Je rechte middenbuikspier is veel minder van belang om te trainen: door de oefeningen van je schuine buikspieren train je deze ook al een beetje en door een te veel getrainde middenbuikspier maakt je buik juist dikker, omdat deze middenbuikspier dan sterker, lees dikker, is geworden (omdat hij in het midden zit, word je buik daar dus dikker door). Ik zou dan ook niet apart je middenbuikspier gaan trainen.

Bij cardio is het belangrijk om je lichaam maximaal vet te laten verbranden. Dit doe je door je persoonlijke vetverbrandingshartslagzone uit te rekenen en hierbinnen te blijven. Deze zone is te berekenen door van je maximale hartslag (226 voor een vrouw, 220 voor een man) je leeftijd af te trekken en vervolgens van dit getal 65% en 70% te nemen.

Dus bij jou is dat dus: 226 -/- 16 = 210 slagen per minuut (BpM). 65% van 210 is 136 en 70% is 147 BpM. De hartslagzone waarbinnen jij dus het meeste vet verbrandt, is dus tussen de 136 en 147 slagen per minuut. Als jij (snel) boven die 147 komt, moet ze haar snelheid matigen tot ze weer onder de 147 zit. Blijf in ieder geval wel bewegen als je hartslag omlaag wil krijgen. Abrupt stil gaan staan, is heel slecht voor je lichaam (daarom zie je hardlopers bij stoplichten ook altijd bewegen). Vooral in de eerste periode, zal je vaak en snel je tempo moeten matigen om binnen je eigen vetverbrandingszone te blijven. Doe dit ook echt, want in deze zone verbrand je aanzienlijk meer vet met je inspanningen dan daarboven.

Om af te vallen is het dus belangrijk om op MATIGE INTENSITEIT (65% - 70% van jouw maximale hartslag) zo lang mogelijk aan een stuk te bewegen, minstens 40 min. achterelkaar. Even 10 min. je longen uit je lijf rennen en daarna niets meer, helpt dus helemaal niet bij het afvallen!

5 apr 2020, 09:04, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.