Nederlands is een moeilijke taal..

Hoii,

Ik zit op kader en leer wat lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden zijn ect, nou dat weet ik nou wel.. pff (xd), maar ik weet dit allemaal niet zo goed:

Iemand help mij alsjeblieft:

“Klaas heeft geen argumentatie”.. Begreep niet waarom “Klaas heeft geen argumenten” niet goed was. Hoe werkt die regel?

Wat is een not done bij grammatica?
En wat is juist heel belangrijk? Komma’s, punten en hoofdletters ken ik wel.

Welke moeilijke woorden kennen jullie die veel niet kennen? Wat betekenen ze?

Kunnen jullie jullie stof hier sturen en uitleggen? Vrienden van mij zeiden dat vmbo tm vwo eigenlijk hetzelfde is met wiskunde/rekenen, Nederlands en Engels..

Engelse taalregels snap ik ook nog niet.

En van wiskunde nog steeds niet de formules, hoeken ect, verbanden ect.

Een lief iemand, help mij alsjeblieft door dit goed uit te leggen.

Veel liefs van een hopeloze..💖🥺

5 feb 2021, 💖


Reacties

plaats reactie
1

Nou, ik vind dat je het al heel goed doet hoor!

In buurthuizen en bibliotheken worden vaak huiswerkclubs georganiseerd. Vrijwilligers helpen je daar met je huiswerk en de vakken waar je beter in wil worden. Straks als Corona weer een beetje voorbij is, kan je zo'n club bij jou in de buurt opzoeken. Vaak zijn deze clubs gratis.

Ook zijn er site's waar je veel kan oefenen en ook veel info over de Nederlandse taal kan vinden. Voorbeelden van dergelijke sites: slimleren.nl, taalhelden.org en bruuttaal.nl.

Ook zijn er apps en sites waar je echt oefeningen en toetsen kan maken om zo jezelf te verbeteren. De bekendste hiervan zijn Squla en Slimleren.nl, helaas moet je bij deze sites/apps wel een abonnement afsluiten en kost het dus geld.

Tot slot is de site: ezelsbrug.nl nog wel het vermelden waard. Op deze site staan allerlei ezelsbruggetjes (handige hulpjes om bepaalde regels makkelijk te kunnen onthouden), waaronder ook veel over taal en grammatica.

Dan nu het antwoord op je vragen:

“Klaas heeft geen argumentatie”.. Begreep niet waarom “Klaas heeft geen argumenten” niet goed was. Hoe werkt die regel?
- Je argumenten zijn de onderdelen van je argumentatie. Je kan allerlei verschillende soorten argumenten hebben en deze vormen samen je argumentatie. Wanneer je zegt "Klaas heeft geen argumenten", zeg je dat Klaas iets beweert of een mening ergens over heeft, zonder dat hij deze kan onderbouwen met argumenten, bijvoorbeeld omdat hij hier niet van te voren over heeft nagedacht. Wanneer je zegt "Klaas heeft geen argumentatie", zeg je eigenlijk dat Klaas onterechte argumenten gebruikt; zijn hele argumentatie klopt niet. In dit laatste geval verwerp je dus juist de argumenten die Klaas gebruikt, omdat jij ze niet geloofwaardig vindt (niet steekhoudend, niet valide - google die woorden maar eens ;))., terwijl je in het eerste geval juist stelt dat hij helemaal geen argumenten kan noemen. Dat is het verschil ;).

Wat is een not done bij grammatica? En wat is juist heel belangrijk?
- Veel gemaakte taalfouten zijn bijvoorbeeld 'overnieuw', 'besef me' en 'irriteren aan'. Alle drie kunnen NIET! Je doet iets opnieuw, niet 'overnieuw', je beseft dat iets zo is, maar 'je beseft je' niet dat iets zo is en tot slot: je ergert je ergens aan of het irriteert je, maar je kan je dus niet ergens 'aan irriteren'.
- Heel belangrijk: 'jij' en 'hij' zijn niet hetzelfde. 'Hij is altijd stam + t: "Hij beantwoordt" en "beantwoordt hij". Maar 'jij' verandert wanneer dit woord achter het werkwoord staat: "Jij beantwoordt" en "beantwoord jij".

Welke moeilijke woorden kennen jullie die veel niet kennen? Wat betekenen ze?
- Een leuke site hiervoor is: wikikids.nl. Als je onderaan in het kader 'meer informatie over' klikt op 'woordenschat' en dan doorklikt naar de woordenschat van groep 8, krijg je ontzettend veel woorden te zien. Ken je een woord niet kan je deze aanklikken en dan krijg je de betekenis.

Veel succes ;)

6 feb 2021, 03:02, Timo
2

je hebt gelijk, nederlans is een moeilijk taal. Maar je kunt iets opzoeken of vraag het aan een leerkracht.

6 feb 2021, 21:02, HelpAndere
3

Beide bedankt, vooral jij Timo! <33

Ik heb gekeken en vond het wel veel, maar het was goed uitgelegd en ook lekker simpel.

Hele leuke tips van toepassing, top!🤩

Oh en met die “argumentatie” en “argumenten” bedoel ik eigenlijk dat ik niet weet wanneer bijvoorbeeld “argumentatie” correct is.

Ik weet gelukkig wel wat het woord argument betekent.☺️

8 feb 2021, 16:02, 💖🧁
4

Nederlands kan ook best lastig zijn, dat is helemaal waar, je bent heus niet de enige die daarmee worstelt. Wat eigenlijk heel vaak wel helpt, naast de al gegeven tips, is het proberen heel simpel op te zoeken, dus met makkelijke zoektermen. De zoekterm “verschil tussen argument en argumentatie” op Google levert bijvoorbeeld al direct een heel heldere uitleg op over die twee begrippen. Als je daar nog eens mee zit, of bijvoorbeeld met de schrijfwijze, betekenis, of toepassingswijze van iets, zoek het dan op. Let natuurlijk wel op de betrouwbaarheid van de bron, maar bijvoorbeeld de website van Onze Taal is vaak echt heel nuttig.

8 feb 2021, 17:02, B

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.