Moeder eetstoornis/veel aankomen/Veel snoepen

Hoi

Ik ben een meisje van 13 (bijna 14) jaar.
Ik heb een moeder met een eetstoornis en zij krijgt daar al heel lang hulp voor
Ze is bang dat wij dik worden of dat zij teveel eet dus we hebben nooit ongezonde dingen zoals koek en snoep thuis
Nou ging ik in de mei vakantie bij mijn opa en oma logeren en mijn oma is niet zo streng dus mocht ik snoep pakken wanneer ik dat wilde. Toen heb ik best veel gesnoept van koek en chips en losse snoepjes
maar toen ik thuis kwam was ik na een week Logeren 2,5 kilo aangekomen en ik schrok daar best van
Ik probeerde minder te eten maar het lukte niet zo goed. Ik vond het juist thuis lastig dat er niks lekkers was en dan ging ik maar steeds een boterham met hagelslag eten
Voor de zomervakantie begon was ik in totaal 4,5 kilo aangekomen
In de zomervakantie ging ik bijna elke week wel 3 x naar mijn oma toe omdat ik wist dat zij lekkere dingen in huis had.
Alleen nu ben ik sinds het begin van de zomervakantie nog 6,5 kilo aangekomen

Ik ben dus sinds maart /april in totaal 11 Kilo aangekomen. Ik was al nooit echt dun maar nu pas ik echt niks van mijn kleren meer en als ik een broek aan heb zie je echt mijn buik
Nou had ik vandaag gym op school en toen zei de gymleerlracht we zullen eens flink gaan sporten om de Corona kilo’s er af te krijgen want dat is bij iedereen wel nodig toch Noortje.
Ik voelde me toen nog dikker.
2 jongens uit de klas zeiden tussen de middag toen ik m’n brood at dat ze obese wel voor me gingen bellen

Mijn gewicht schommelt heel erg maar ik weeg nu dus ongeveer tussen de 73 en 76 kilo en ben ongeveer 1,64 lang. Ik weet dat ik niet heel dun ben maar toch ook niet super veel te zwaar zoals die jongens op school zeiden?

Verder weet ik niet zo goed wat ik met het snoepen moet. Vandaag kon ik niet naar oma maar ik had echt wel zoveel trek in chocola en toen heb ik 3 repen gekocht maar toen mijn moeder er achter kwam werd ze boos en begon ze over dat ik al zo dik was geworden en overal vet zat

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen
Ik heb echt zo’n trek in eten momenteel
Dat kan toch ook met groeien te maken hebben dat het straks weer beter gaat met eten en ik vanzelf weer afval?

Weet iemand wat ik er aan kan doen want ik wil niet nog dikker worden
Gaat dat eten vanzelf stoppen omdat ik het dan niet meer speciaal vind ?
Hoe kan ik zo snel mogelijk weer 11 kilo afvallen of liever 15 zodat ik mijn kleren weet pas?

20 aug 2020, Noortje


Reacties

plaats reactie
1

Hey Noortje,

Goed dat je hier schrijft!

Wat die jongens zeiden is natuurlijk niet leuk, maar ze hebben wel gelijk: met 76 kg zit je tegen obesitas aan. De kunst is zodoende om deze opmerkingen als iets positiefs te zien: die jongens wijzen je erop dat je niet aan de normen voldoet en veroordelen je huidige gewicht, wat druk geeft om er iets aan te gaan doen. Als je helemaal geen druk ervaart, is de noodzaak (en daarmee de motivatie) voor jezelf om er iets aan te gaan doen ook helemaal niet aanwezig. Hoe meer sociale druk je ervaart, hoe minder je wil falen. Dit kan enorm motiverend werken. Hoe vervelend je die opmerkingen van die jongens dus ook ervaren hebt, het is eigenlijks iets positiefs. Houdt dat in je achterhoofd! Dat helpt ook om op een goede manier met dergelijke opmerkingen om te (blijven) gaan.

Leer jezelf aan dat extra's iets bijzonders is. Extra's zijn er niet voor elke dag, extra's zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks of heel vaak 'uit gewoonte' weg te eten. Onder extra's vallen koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, etc., maar hagelslag waar je het in je bericht over had, valt daar zeker ook onder. Het is niet normaal om elke dag hagelslag te eten. In het verlengde hiervan is het dus ook niet normaal dat dit altijd maar in huis is: als zo'n pak op is, kan er prima een paar weken worden gewacht voordat er weer nieuw pak hagelslag wordt gekocht. Helemaal niets raars aan. Je kan perfect gezond leven zonder hagelslag. Sterker nog: er zit niets gezonds in hagelslag en daarmee is hagelslag dus regelrecht een extraproduct.

Leer jezelf dus aan dat extra's iets bijzonders is. Train je discipline om niet altijd alles te eten en te drinken dat voorhanden is, ook niet wanneer het aantrekkelijk gepresenteerd wordt en/of je word aangeboden. Laat zien dat jij de betere versie van jezelf wordt! Laat zien dat ook jij een winnaar bent! Laat zien dat je goed voor jezelf kan zorgen! Het geeft je status, aanzien, trots, eigenwaarde, zelfvertrouwen en daarmee vergroot het je aantrekkelijkheid, als jij kan laten zien dat je bewust leeft en dus bewuste keuzes maakt. Dit alles vergroot je levensgeluk! Laat de makers van ongezonde troep niet jouw levensgeluk verpesten! Laat zien dat jij sterker bent en dat het jou dus wel lukt om op de juiste manier met extraproducten om te gaan. Niet zoals je moeder, die daar mogelijk een beetje in is doorgeschoten, maar ook niet als een kleuter die maar pakt wat ze pakken kan. Nadenken over extra's. Bewust leven. Bouw 4 - 5 extramomenten per maand in, waarin je zonder enige schaamte of onzekerheid écht geniet van extra's samen met anderen. Wees voor alle momenten daarbuiten zo streng mogelijk voor jezelf: die ongezonde troep gaat niet mijn gezondheid, uitstraling, zelfvertrouwen en daarbovenuit mijn levensgeluk verpesten. Ik ben sterker dan deze ongezonde troep! Knoop dat in je oren, kan heel erg helpen om makkelijker van extra's af te blijven!

21 aug 2020, 00:08, Timo
2

Hey Noortje,
Maar iedereen lichaam is anders, en misschien zijn die normen van gewicht niet voor jou. Waarom zou jij jezelf limiteren en niet volledig van je leven genieten? We leven toch maar een keer, en op een bepaald moment gaan we toch allemaal dood, niet afhankelijk van hoeveel je weegt. En er zijn ook hartstikke veel jongens die vollere meiden leuk vinden. Denk erover na, want als je gaat afvallen ga je veel minder van je leven genieten, wil je dat echt?

21 aug 2020, 06:08, P
3

@P:
“Op een gegeven moment gaan we allemaal dood, niet afhankelijk van hoeveel je weegt.” Wat is dat nou voor ridicule uitspraak! Door het hebben van overgewicht is de kans op het krijgen van ernstige blijvende (chronische) ziektes veel groter, wat je kwaliteit van leven en daarmee je levensgeluk enorm aantast en wat de kans op vroegtijdig overlijden ook enorm vergroot!

En hoezo ga je minder van het leven genieten als je [gezond] afvalt? Juist door gezond af te vallen sterk je je trots en eigenwaarde, wat je juist gelukkiger maakt. Ook het feit dat je wat fitter bent en een wat betere conditie krijgt, verhoogt je eigenwaarde en daarmee je zelfvertrouwen, wat je dus juist ook weer gelukkiger maakt.

Kortom, je bericht slaat helemaal nergens op!

21 aug 2020, 07:08, Timo
4

ik denk dat ik me ook meer in het bericht van Timo dan in die van P herken.
Ik zal hun dingen niet gaan herhalen.

Heb je het er met je moeder wel eens over gehad dat het nu zoveel moeite kost en dat je het lastig vindt dat er niets in huis is en je het daarom maar gaat kopen of bij je oma gaat halen en dan doorslaat?

Hebben jullie wel eens gesprekken met de mensen waar je moeder hulp heeft? Misschien kun je het dan daar een keer aangeven.

Probeer het wel zo snel mogelijk te stoppen want straks heb je echt grote eetbuien en ik kan je uit eigen ervaring vertellen hoe lastig het is om die te stoppen. Ook je conditie gaat echt naar beneden. Ik ben nu ik door de eetbuien zoveel ben aangekomen echt snel buiten adem als ik wat doe. Ik zweet veel meer en pas echt minder leuke kleding aan. Dus zorg dat je het niet zo ver laat komen als ik heb gedaan.

Kun je je moeder vragen of ze wel af en toe iets wil kopen zodat jullie ook wat te snoepen hebben.

Heel veel succes.

21 aug 2020, 23:08, Lotte435
5

@timo kun je dat ergens vinden dat ik bijna obesitas heb want nu schrik ik wel want dan ben ik nog dikker dan dat ik al denk dat ik ben en straks heb ik net als m’n moeder ook een eetstoornis ofzo. Dat wil ik echt niet.
Dat van die ongezond producten en ze bijna nooit nemen heb ik mijn hele leven al gedaan maar nu lukt dat dus niet. Ik weet hoe het moet maar het is net alsof ik ineen niets meer kan

@p ik voel me juist nu heel rot omdat ik zo dik ben geworden. Ik moest zaterdag een nieuwe broek kopen en moest maat 44 aan of wijdte 34 want hij past anders niet meer dicht of zit bij mijn benen veel te strak. Alle shirtjes die een beetje leuk waren zijn te klein. Zelfs xl zit te strak bij mijn bovenramen of is te kort omdat hij bij mijn buik omhoog gaat. M’n moeder heeft maar 34 en als ze 36 heet gaat ze afvallen. Die last wel allemaal leuke kleren aan. Dus ik wil juist om me beter te voelen afvallen. Ik ben nu ook sneller moe en bij gym steeds buiten adem en rennen lukt niet goed. Dus daarom wil ik afvallen

@lotte m’n moeder weet het en zegt dat ik gewoon beter vol moet houden en kauwgom of ijsklontjes moet eten. Zij snapt niet dat ik zoveel eet.

Heel soms gaan we mee naar de gesprekken met mijn moeder maar dan praten we meer over andere dingen.

Wat vervelend dat je ook zovaak te veel eet. Ik snap precies wat je bedoelt. Hoop dat je snel kunt stoppen

Hier is het iets beter gegaan. Welslagen 2x ruzie met m’n moeder over eten gehad

23 aug 2020, 21:08, Noortje
6

Wat vervelend dat je zo geschrokken bent omdat Timo schrijf dat je bijna obesitas hebt. Je kunt op de site van het Voedingscentrum zien wat je bmi is Daar kun je ook kijken wat je BMI is als je bijvoorbeeld 5 kilo afvalt.
Kun je anders ook met je huisarts of mentor praten als het erger wordt?

23 aug 2020, 22:08, Lotte435
7

Je BMI is de verhouding tussen je lengte en gewicht. Hier komt een getal uit en binnen bepaalde waarden heb je een gezond gewicht, direct daarboven heb je overgewicht en nog een stuk daarboven heb je obesitas. Dit zeg ik even voor Noortje: het begrip 'BMI' is niet bij iedereen bekend. Als ik de waardes van Noortje op de BMI-meter van het voedingscentrum invul, krijg ik de conclusie: "Je bent veel te zwaar voor je lengte." Dit is een iets aardigere omschrijving om te zeggen dat je obesitas hebt. Vul ik jouw waardes met 14 jaar in (wat ik in eerste instantie had gedaan), krijg ik de conclusie: Je bent te zwaar voor je lengte", oftewel je hebt overgewicht. Als je echter één kilo hoger invult, krijg je dezelfde conclusie als hiervoor dat je veel te zwaar bent en dus obesitas hebt. Vandaar mijn opmerking dat je op de grens van obesitas zit.

Even voor de duidelijkheid, dit zeg ik niet om je te pesten of om rot tegen je te doen: juist door het 'hard' tegen je te zeggen ben je er dus nu van bewust. Hierdoor staat de weg open om hier iets aan te gaan doen! Zolang je niet weet dat je veel te hoog in je gewicht zit op dit moment of zolang je niet de ernst hiervan inziet, zal er niks veranderen. Kennelijk ben ik dus nu jouw wake-up call geweest. Zie dit als iets positiefs, ook al voelt het misschien niet zo! Het is juist een teken dat ik je serieus neem. Heel vaak wordt er 'tuttig', kinderachtig en probleemvermijdend met jongeren over gewicht gesproken: "Ach, het is niet zo erg", "Komt vanzelf wel goed", "Is een beetje puppyvet, gaat er vanzelf wel af als je groeit", etc. etc. Maar het gaat er niet vanzelf af en het komt dus ook niet vanzelf goed! Sterker nog als je niks verandert, wordt het alleen maar erger! Hoe langer je wacht dit aan te pakken, hoe moeilijker het wordt. Dit kan ik je uit ervaring vertellen, helaas.

Overigens heeft niet iedereen die te veel gewicht heeft meteen een eetstoornis hoor. Een van de voornaamste oorzaken van overgewicht vandaag de dag, is dat extra's veel te makkelijk worden genomen. Dit wordt heel erg door de merken van die extraproducten en hun reclame-afdelingen gestimuleerd. Er wordt maar gedaan of het heel normaal is om elke dag een klodder suikerrijk spul op je brood te smeren en dat het normaal is om elke dag een pakje Taksi/Wikkie/Chocomel/fruitsap/Yogho Yogho of wat voor suikerrijk spul dan ook mee naar school te nemen en dat het normaal is om kant-en-klare maaltijden, soepen en pastasauzen te eten en dat het normaal is om elke dag een suikerrijk toetje te eten, zoals vruchtenyoghurt, vla, chocomousse, pudding of vruchtenkwark. Al deze dingen zijn niet normaal!! Laat de makers van ongezonde troep niet jouw gezondheid, trots, eigenwaarde, zelfvertrouwen en daarbovenuit jouw levensgeluk verpesten! Laat zien dat jij sterker bent!

Je schrijft dat je moeder adviseert om kauwgom te kauwen om honger/een eetbui tegen te gaan.DIT IS GEEN GOED ADVIES! Suikervrije pepermunt of Smint kunnen wél helpen tegen hongergevoel.

23 aug 2020, 23:08, Timo
8

Hoi Noortje,

Ik heb even voor je gekeken en bij jouw lengte moet je ongeveer tussen de 44 en 60 kilo wegen volgens de site van het voedingscentrum om een gezond gewicht te hebben.
Onder de 44 staat er dat je te licht bent, boven de 60 dat je overgewicht hebt en vanaf 75 dat je veel te zwaar bent, zoals Timo al schreef obesitas

Omdat ik zelf ook best wel te zwaar en obesitas heb en ongeveer 20 kilo af moet vallen voordat ik weer gezond gewicht heb snap ik denk ik best wat je bedoelt en hoe je je voelt. Ik ben zelf op zoek gegaan naar de cijfertjes om te zien hoe erg het bij mij was. Ik heb het hier even voor jou getikt. Ik weet niet of je er wat aan hebt. Ik probeer nu voor een eetbui te bedenken hoe hoog ik al zit en dat ik niet wil dat het nog verder stijgt.

Voor iemand van 13 is dat
Als je bmi
27,8 is, is dat klasse 1 obesitas. Dat is bij 75 kilo
32,6 is is dat klasse 2 obesitas. Dat is bij 88 kilo
38,9 is is dat klasse 3 obesitas. Dat is bij 105 kilo

24 aug 2020, 11:08, Lotte435
9

Mijn moeder heeft ook met haarhulp die thuis komt gesproken En later ingen we met zijn drieën praten omdat we net weer grote ruzie hadden gehad over dat ik weer teveel had gegeten en dat het niet lukte om te stoppen.
Die hulp Zei dat het vaak zo is dat kinderen van een moeder met erge anorexia zelf teveel gaan eten omdat ze nooitiets mogen en dan niet meer kunnen stoppen.
Ze ging regelen dat ik woensdag met een psycholoog van daar mocht praten en ook met een kinderarts en die zeiden dat ik nu eetbuien had en legde uit hoe dat is gekomen omdat ik nooit wat mocht en bang en verdrietig ben om mijn moeder. Nu moest ik bloed laten prikken en ze gaan ook gesprekken met mij hebben en ook samen met mijn moeder erbij om te helpen en als het niet beter gaat moet ik naar een griep

29 aug 2020, 07:08, Noortjr
10

Hoi noortje,

Gewoon een vraag (uit nieuwsgierigheid) ben jij deze zomervakantie op vakantie geweest? Zo ja, mag ik vragen waarheen?

(˘ᵕ˘)

1 sep 2020, 07:09, Guess who
11

Hoi Guess who

Ik ben in Drenthe geweest.

Het gaat helemaal niet zo goed en ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Het gebeurt nu elkedag dat ik die eetbuien heb en toen ik woensdag weer met de psycholoog ging praten gingen ze me wegen en dat hadden ze niet verteld maar dat doen ze elke keer en je moet in je Ondergoed. Is dat normaal dat ze dat doen?

Ik was in 1 week 1,5 kilo aangekomen En woog daar nu 78,7 maar het meest stomme is dat ik 2 dagen zoveel had gegeten dat ik zo misselijk was dat ik ging overgeven. Niet omdat ik dat zelf deed maar echt omdat ik zo misselijk was maar dat geloven ze niet.
Vrijdag belde ze op en ik moet vanaf deze week op maandag en donderdag naar een groep voor tieners met een eetstoornis. Alleen zit iedereen bij elkaar dus ik kom ook met mensen met anorexia en die zijn meer dan de helft zo dun en nu ben ik bang dat ze me niet aardig vinden omdat ik zo dik ben of over me praten omdat ik zoveel eet.

Ben best bang nu voor maandag want dan mag ik alleen nog maar eten wat zij op een lijst hebben en je moet elke week bespreken wat je hebt gegeten. Mijn moeder heeft wel met school gebeld en mijn mentor gaat het aan de klas vertellen en die gaan dan ook vast opmerkingen maken. Eigenlijk wil ik dus niet maar ik moet.

Fijn weekend

5 sep 2020, 07:09, Noortje
12

Hoi Noortje,

Dat lijkt me echt schrikken als je inene in je ondergoed moet wegen. ik weet niet of dit normaal is maar er zijn hier vast mensen die wel hulp hebben en je dit kunnen vertellen.

Wat balen dat je zo bent aangekomen en helemaal dat je nu zoveel eetbuien hebt. Maar wat knap dat je toch die hulp aan gaat nemen en vanaf maandag in een groep mag. Dat is wel heel snel he! Ook dat is wel lekker dat je niet nog een half jaar moet wachten

je zegt dat je alleen mag eten wat zij zeggen. Zeggen ze ook wat je elke dag moeten bijvoorbeeld dat je vandaag rijst, morgen pasta, de dag daarna soep moet eten of is het meer dat ze zeggen je moet elke ochtend 2 boterhammen nemen en elke middag er 4 en elke avond 4 lepels groente enz. dus algemener?

wel goed dat jullie moeten bespreken wat je hebt gegeten. Misschien is het een stok achter de deur.

Ik denk dat je klas misschien juist heel goed reageert en de docenten ook. Dat ze je eerder willen helpen.
heel veel succes maandag en schrijf hier gerust van je af.

5 sep 2020, 23:09, Lotte435
13

Hoi Noortje fijn dat je in een groep mag beginnen. Ik zit in het ziekenhuis in een obesitas groep en vind het eerst heel eng maar nu wel fijn. Iedereen snapt elkaar
Succes maandag

6 sep 2020, 00:09, Evert
14

Hoi Noortje,

Dat lijkt me wel schrikken dat je daar nu heen gaat. Ik hoop echt dat ze je snel en goed kunnen helpen
Heel veel succes!

6 sep 2020, 21:09, Lotte435
15

Hoi Lotte en Evert

Bedankt voor het vragen.
Vandaag ben ik voor het eerst naar de groep geweest en ik vond het heel eng Helemaal omdat het dit weekend niet zo goed was gegaan maar eigenlijk viel het best mee en was iedereen heel aardig

Het zijn 2 dagen die ongeveer het zelfde zijn.
Je moet Op maandag eerst in ondergoed wegen en daarna je gewicht aan de groep vertellen en zeggen wat je er van vindt en vertellen hoe die week het eten is gegaan.
Je moet ook samen 2x een tussendoortje eten en lunch. Als het de eerste maandag van de maand is moet iedereen hetzelfde eten.
Verder krijgen we nog iets met G schema’s maken dat je moet kijken of je eigen gedachtes wel kloppen en iets met je lichaam. Soms ga je ontspanningsoefeningen doen en soms juist sporten.

@lotte je krijgt niet precies wat je moet eten maar wel waar je maaltijd uit moet bestaan. Dus hoeveel groente, hoeveel zetmeel en hoeveel vlees.
Ik hoef dat gelukkig nog niet te eten en mag in 2 weken daar naar toe opbouwen. Ik moet vanaf nu wel opschrijven wat ik eet en bij een eetbui ook alles opschrijven zelfs als het maar 1 dropje tussen 4 pakken drop is

Ik ben nu wel super moe en ga zo al naar mijn bed

7 sep 2020, 20:09, Noortje

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.