Bestevriendin eetstoornis

Hoi allemaal ...
Ik vind mezelf niet de mooiste en ik vind mezelf dik
.....
Laatste tijd eet ik wel wat minder in mijn ogen valt het mee en mn beste vriendin zegt dat ze bang is dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen ben maar ik geloof haar niet echt ik ben daar veel ste zwaar voor ...
wat moet ik doen

14 sep 2018, Tatimolfi


Reacties

plaats reactie
1

Je gewicht heeft niets te maken met het feit of je een eetstoornis hebt of niet. De definitie van een eetstoornis is: dat je extreem bezig bent met (het vermijden) van eten, waardoor je je gezondheid en je eigen mate van geluk schaadt. Een eetstoornis maakt je immers ongelukkig en wordt (terecht!) door je omgeving ook niet geaccepteerd, waardoor het gedrag dat je bij deze eetstoornis vertoont, wordt verworpen en zo weerstanden oproept bij je omgeving. Ook dit maakt je ongelukkiger.

Een gezond voedingspatroon begint bij minimaal drie maaltijden per dag. Alle drie voorzien van eiwitten en minimaal twee hiervan voorzien van groente. Ontbijten met groente (groenteommelet, groene salade, groene smoothie of desnoods groente als broodbeleg), naast groente bij je avondmaaltijd, is bijvoorbeeld een hele goede dagstart. Verder zijn goede vetten belangrijk voor je (vette vis, noten, zaden, avocado, etc) en is een beperkte hoeveelheid goede koolhydraten (quinoa, amarant, teff, boekweit, etc.) per dag noodzakelijk binnen een gezond voedingspatroon.

Van bovenstaande zaken word je niet dik(ker). Integendeel! Deze producten helpen je juist om makkelijker vet te verbranden, inclusief goede vetten dus. Goede vetten zorgen ervoor dat de slechte vetten veel gemakkelijker verbrand worden en stimuleren je geheugen, concentratie en zijn ook belangrijk voor een gezonde huid. Bovendien helpen goede vetten om van ongezond dikmakend voedsel af te blijven! Voldoende goede vetten eten is dus juist belangrijk als je wil afvallen.

14 sep 2018, 13:09, Timo
2

Hey Tati,

Wat rot dat je niet tevreden bent met je uiterlijk en je gewicht. Ik kan me voorstellen dat je daar veel last van hebt.

Ik ben wel blij dat jouw vriendin zich om jou bekommert en haar zorgen over jou en je eetgedrag uitspreekt. Dat betekent wel dat zij echt met je begaan is en jouw geluk en gezondheid voorop heeft staan, toch?

Om het eerste misverstand maar uit de weg te helpen: je gewicht zegt niets over of je wel of niet een eetstoornis hebt. Een eetstoornis gaat niet altijd over gewicht, maar om hoe jij met eten omgaat en over eten denkt. Een eetstoornis gaat om je zelfbeeld en hoe jij omgaat met emoties.

Zo te lezen krijg ik de indruk dat je denkt gelukkiger en meer tevreden te worden over jezelf als je dunner bent?
Ik vraag me af, ben je daadwerkelijk te zwaar? Of vind alleen jij dat? En hoe zit je verder in je vel? Ben je gelukkig, vind je je leven leuk en fijn en heb je veel plezier met vrienden en vriendinnen? Of wordt je leven vooral beheerst door het (niet) eten en afvallen en heb je daardoor weinig tijd en aandacht voor school, vrienden en vriendinnen en hobby's?

Liefs, Amy

15 sep 2018, 08:09, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.