14 jaar gewicht

Hoi! Ik ben 14 jaar, 168 cm lang en 54 kg, is dit een goed gewicht? Ik ben best normaal qua bouw, maar ik heb altijd zo'n dikke buik en ik krijg hem maar niet weg.

Mijn vragen:
1. Is dit gewicht goed?
2. Hoe krijg je een dunnere buik?

30 jun 2020, pancakiee


Reacties

plaats reactie
1

Het is een prima gewicht

30 jun 2020, 14:06, Plssss geef me tips
2

Je hebt een perfect gezond gewicht voor je lengte en leeftijd. Niet 'gewoon' goed wat de norm is, maar echt de perfectie! Niet onzeker over zijn, maar veel mensen willen jouw lichaam bereiken! Jij kan vol zelfvertrouwen je zwemkleding aan deze zomer!

Een dunnere buik krijg je door je buikspieren te trainen. Als je je buikspieren gaat trainen, is het belangrijk dat je de goede spieren traint. Je buik bestaat namelijk uit zes spieren: de middenbuikspier, de zijbuikspieren (links/rechts), de dieperliggende zijbuikspieren (links/rechts) en de dwarse onderbuikspier.

Deze laatste is het meest van belang om de 'opbollende' rand boven een (zwem)broek weg te krijgen. Je zijbuikspieren en vooral je dieperliggende zijbuikspieren zijn belangrijk om je buik meer stevigheid te geven en daarmee platter te krijgen (je vet wordt als het ware 'naar de zijkant getrokken'). Je middenbuikspier hoef je naar mijn mening niet apart te trainen als je je buikje strakker wil krijgen, deze train je al door het doen van de andere buikspieroefeningen én een (te) veel getrainde middenbuikspier zorgt ervoor dat deze sterker wordt (lees: dikker), maar omdat die in het midden van je buik zit, wordt daarmee ook je buik dikker en dat wil je uiteraard niet ;).

Buikspieroefeningen kan je gewoon thuis gaan doen (kan zelfs stiekem als je dat wilt). Tik maar eens op Youtube ‘buikspieren’ in en je zal vele goede oefeningen vinden. Zeker die van Jesse van der Velde (een bekende personal trainer die heel veel filmpjes op Youtube heeft staan), vind ik heel erg goed. Eén buikspieroefening wil ik even in het bijzonder noemen: de twist. Dit is een hele gemakkelijke oefening die tegenwoordig niet zo heel veel meer gedaan wordt, maar wel heel effectief is en die ook gemakkelijk thuis uit te voeren is.

Het belangrijkste bij (buik)spieroefeningen is: blijf het doen! Niet denken: ik doe het twee weken super fanatiek en daarna nooit meer, want dat heeft helemaal geen effect. Sowieso moet je niet te fanatiek beginnen: bouw de hoeveelheid en zwaarte van de oefeningen op en wanneer je merkt dat het niet gaat, ga dan ook niet door, dit kan blessures geven. Maar het belangrijkste: blijf het doen! Beter twee keer in de week, maar dan wel elke week, dan een paar weken vijf keer per week en daarna nooit meer ;). Je buikspieren zijn trouwens zo sterk, dat je ze bijna iedere dag wel kan trainen, als je dat zou willen.

30 jun 2020, 22:06, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.