Weer gebeurd

Hai,
Ik heb net weer voor de zoveelste keer gebraakt. Dan heb ik het gevoel dat ik heel vol zit. Dan ga ik naar de wc, spuug ik alles er weer uit en dan is dat nare gevoel van te veel hebben gegeten weg. Maar daarna voel ik me weer schuldig omdat ik het weer heb gedaan, maar ik kan het niet helpen. Heeft iemand tips?

25 jul 2020, Heueh


Reacties

plaats reactie
1

Waarom wil je van dat volle gevoel af, dat je doet besluiten steeds weer te braken? En hoe komt dat volle gevoel, wat heb je dan zoal gegeten? En in welke hoeveelheden?

Gedrag krijg je alleen (blijvend) veranderd als je je mindset weet te veranderen. Zaak is dus om voor jezelf te gaan analyseren waar jou ongewone gedrag, dat super ongezond is en dus ook nog tot schuldgevoel bij je leidt, vandaan komt. Alleen als je dit weet, kan je er ook iets aan veranderen.

In je eentje is het heel moeilijk om deze analyse te gaan maken. Misschien is er wel een familielid waar je goed mee kan opschieten met wie je deze analyse kan maken. Anders is er misschien een vertrouwenspersoon of jouw school waar je terecht kan (na de vakantie dan weer natuurlijk). Ook een psycholoog kan je heel goed helpen om deze analyse te maken. En nee, natuurlijk ben je niet gek als je met een psycholoog gaat praten. Als je een gebroken arm hebt (= een verstoring in de normale gang van zaken in het bot), ga je ook naar een dokter toe. Als jij een verstoring hebt in jouw denkpatroon wat je aanzet tot ongezond gedrag en leidt tot schuldgevoel, zoek je dus ook een hulpverlener op. Volstrekt logisch, niets raars aan.

Hulp durven vragen is altijd een teken van kracht, nooit van zwakte.

25 jul 2020, 22:07, Timo
2

Timo, dit gaat raar klinken, maar iets in mij heeft de drang om telkens maar te willen eten. Maar iets in mij wil ook afvallen. Je zou denken dat ik me vol vreet in zakken snoep maar het rare is, dat is het juist niet. Als ik een zak snoep pak dan zegt iets in mij, doe dat nou niet daar wordt je dik van. En dan pak ik automatisch vaak groenten en fruit, daar is opzich niks mis mee, maar daar kan je je ook vol in eten. Het klinkt raar maar dat is hoe t bij mij gaat.

25 jul 2020, 22:07, Jsjsjs
3

beste Jsjsjs iedereen heeft zen problemen dus zo raar is het ook weer niet. Die drang komt bij een hoop mensen voor. Groente en fruit is gezond maar teveel is ook niet goed. Het is van belang dat je een volwassenen hierover inlicht en hulp durft te vragen. Een anti eetbui stappenplan kan hulp bieden ook de tijd nemen voor je eten en zonder afleiding eten kan helpen er zijn hulpgroepen voor mensen met zulke problemen. Muziek luisteren,sporten en naar vrienden gaan kan je mogelijk afleiden van je eetbui. Ook eten uit zicht zetten en een motivatielijst kan helpen. Succes en zeg maar als je meer advies wilt.

26 jul 2020, 08:07, juliatje.
4

Ik snap niet goed wat je vertelt. Je zegt dat je een vol gevoel naar vindt en wel zo naar dat je besluit om te gaan braken, met als doel om af te vallen. Echter, dit volle gevoel komt voort uit het eten van groente en fruit? Van groente en niet-supersuikerrijk fruit (frambozen, aardbeien, bessen, bramen, perziken, watermeloen, etc. etc.) kom je echt niet aan hoor, hoe vol je je ook voelt na het eten van deze producten. Sterker nog, groenten en niet-supersuikerhoudende fruitsoorten helpen je juist bij het afvallen! Door te braken, krijg je onvoldoende goede voedingsstoffen binnen, waardoor je juist dikker wordt: van te weinig gezond eten, word je juist dikker! Als afvallen dus niet lukt, moet je dus juist méér groente en niet-supersuikerhoudend fruit eten, i.p.v. minder en deze producten dus al helemaal niet uitbraken! Het soort calorieën dat je eet, is bij het afvallen veel belangrijker dan de hoeveelheid. Onthoud dat! Dit kan helpen tegen de drang om te gaan braken.

Als de structuur van groente en fruit je echt tegenstaat, kan je kijken of je wat meer gepureerd voedsel kan eten. Denk aan smoothies of huisgemaakte soepen. Kauwen is echter ook heel belangrijk voor je voedselvertering, dus ook 'gewoon' eten blijft belangrijk.

Wat ik heel sterk vind is dat je kennelijk de wilskracht en discipline hebt om snoep te laten staan bij een eetbui. Knap hoor, doen vele je niet na! Wees trots op het laten zien van gezond gedrag! Afvallen komt voort uit gezond leven en dus zal je door ongezond te leven (maaltijden overslaan, jezelf uithongeren, braken), nooit blijvend afvallen!

27 jul 2020, 15:07, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.