Voorkomen van eetbui

Hallo lieve 99gram-leden,

Ik ben momenteel opgenomen op een crisisafdeling voor mijn depressie, maar heb daarnaast ook nog last van andere mentale problemen waaronder dus een eetstoornis. Officieel heb ik anorexia, maar heb fases van boulimia trekjes. Zo ook nu. Ik eet gewoon wat mijn eetlijst zegt, maar heb de laatste tijd ontzettend veel cravings naar producten die voor mijn eetstoornis 'verboden' zijn. Een hongergevoel heb ik dus niet, maar toch ga ik het eten en dat wordt dan weer een eetbui... :( Ik baal hier ontzettend van en weet niet zo goed wat ik moet doen...?

9 dec 2018, recoveryyjournall


Reacties

plaats reactie
1

heb het er eens over met de groepsleiding. als je regelmatig cravings hebt is de kans groot dat je toch nog niet genoeg van iets binnenkrijgt en waar je lichaam dan naar snakt, dan zou je je eetlijst kunnen aanpassen/ophogen. een eetlijst is op het begin vaak een redelijk standaard format maar als jij meer behoefte hebt aan suiker, of koolhysraten of misschien zelfs gewoon calorieen in het algemeen moet je daar jezelf niet va weerhouden omdat het niet op een stukje papier staat. ik snap dat dat lastig is omdat je ES waarschijnlijk niet blij is met een ophoging maar de situatie nu is ook niks en onthoud dat je uiteindelijk naar herstel wilt. succes xxx

10 dec 2018, 12:12, Imaginary Buttons
2

Hey lieve recoveryjournal,

Hoewel ik jou en je situatie niet kan zien, denk ik dat er het volgende aan de hand is, gebaseerd op jouw verhaal.

Je bent in behandeling van anorexia, dus dat betekend dat je een lange tijd te weinig gegeten hebt. Je hebt dus een voedselschuld opgebouwd, net zoals dat je een schuld opbouwt wanneer je geld uitgeeft wat je niet hebt. Je komt dan in het rood te staan en die schuld bouwt zich op. Zo gaat het ook met anorexia; je eet structureel te weinig waardoor je energietekort steeds groter wordt.

Net als een financiele schuld, moet je ook je voedselschuld aflossen. Je moet dus al je tekorten bij eten. Je ervaart nu 'eetbuien', maar dit is juist het aflossen van je voedselschuld. Je lijf schreeuwt om eten, omdat je zo lang te weinig gegeten hebt door de anorexia. Het is een heel normaal en juist gezond teken dat je nu momenten hebt waarop je veel eet, omdat je lichaam ook heel veel voeding nodig heeft om te herstellen. In je herstel van anorexia kun je niet te veel eten. Je hebt dus geen boulimia, maar een gezonde reactie van je lijf op het voedseltekort.

Je kunt hier gerust aan toe geven. Deze 'eetbuien' gaan over zodra jij weer op je natuurlijke setpoint zit. Alles komt dan weer in balans.
Het feit dat je juist naar 'verboden' voedsel snakt, is omdat je lijf weet dat daar nu de beste voedingsstoffen in zitten die jou het snelst helpen herstellen van de anorexia. Dus luister goed naar je lijf en geef het waar het om vraagt. Je zult merken dat je lijf dan vanzelf weer om een meer gebalanceerd dieet gaat vragen als het weer gezond is. Vergeet niet dat je door de es lange tijd uit balans gegeten hebt. Om weer in balans te komen heeft je lijf dus nodig wat het lange tijd tekort gekomen is, en dat is nu dus blijkbaar 'verboden' voedsel.

En onthoud: er bestaat niet voedsel dat goed of slecht is. Al het eten is goed. Het gaat om de balans. En die balans zoekt je lijf zelf weer op. Daar hoef jij niets voor te doen. Je hoeft je lijf alleen maar te geven waar het om vraagt en je lijf doet de rest vanzelf :)

Succes!

Liefs, Amy

10 dec 2018, 13:12, Amyxx
3

Je bent zeker niet de enige die dit heeft. Er is zelfs een naam voor: extreme hunger. Als je op internet zoekt naar "proud2beme extreme hunger bij herstel" vind je een artikel waar het heel goed wordt uitgelegd vind ik xx

11 dec 2018, 01:12, N
4

Hallo allemaal,

Iedereen super bedankt voor de reacties. Amy, ik had nog wel een vraagje. Met 'verboden voedsel' bedoel ik dus echt chocolade, chips, koekjes en snoep. Ik weet dus nou niet echt of dat goed eten is wat gezond voor je is...?

16 dec 2018, 23:12, recoveryyjournall
5

Hey recoveryjournall,

Goed dat je dat vraagt!

Ik weet dat onze maatschappij erg geobsedeerd is met 'gezonde voeding' en chocolade, chips, koekjes, snoep etc als 'ongezond' voedsel worden beschouwd. Maar zo extreem is het niet. Voor je lichaam is het allemaal energie. Het gaat er om dat je variatie in je voeding hebt. En dus kun je prima je 'verboden voedsel' eten. Daarnaast eet je natuurlijk ook voldoende andere voeding voor de nodige vitaminen en mineralen, zoals groente, fruit, aardappelen, brood, je weet het wel.

Juist nu in je herstel merk je dat je extreme trek hebt in heel veel verboden voedsel. En dat is met een goede reden. Je hebt jezelf erg lang uitgehongerd en je lijf schreeuwt dus om eten. Bovendien is je stofwisseling behoorlijk vertraagd door het uithongeren. Je lijf wil daarom nu zo snel mogelijk makkelijk verteerbaar voedsel met veel energie, zodat het als de wiedweerga zo snel mogelijk alle schade en het voedingstekort kan herstellen. En laat dat nou net het verboden voedsel zijn.

Het is dus goed voor zowel je lichamelijke als je geestelijke herstel om hier aan toe te geven. Je lijf vraagt er om omdat het het nodig heeft. Bovendien is het de perfecte 'daad' om de es uit te schakelen. Je leert jezelf dat er niets engs is aan het eten van verboden voedsel. Het is nu juist goed voor je.

Ik snap dat je bang bent dat het nooit zal stoppen en je een junkfood-junkie wordt. Maar naarmate jouw lijf weer in balans komt, merk je dat je cravings ook weer normaliseren. Je hebt dan minder (extreme) trek in junkfood; omdat je het jezelf toestaat en omdat je lijf uit de ondervoeding komt. Het zal dan weer om normale porties vragen en gevarieerde voeding.

Kortom, durf te vertrouwen op je lijf en eet ZONDER oordeel. Je lijf weet precies wat het doet. Het enige doel van je lijf is gezondheid. Jouw lijf denkt niet in goed of slecht voedsel, je lijf denkt alleen aan wat nú nodig is voor herstel. En vergeet niet; niets is zo ongezond als een eetstoornis!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik dat graag!

Liefs, Amy

17 dec 2018, 08:12, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.