Veelste veel gegeten

Heyy
Ik voelde me vandaag zo rot, dat ik helemaal geen grip op mezelf had. Ik heb als ontbijt gewoon net als altijd een smoothie gehad, maar tussen de middag heb ik 2 loempia’s gegeten... normaal gesproken lunch ik niet, dus dit voelt zwaar k*t... en alsof dat nog niet stom genoeg is kon ik ook niet van de chocolade afblijven... ik voel me zó rot! ‘S avonds aten we tapas... ik weet echt even niet wat ik moet doen. Ik voel me nu zo dik slap laf en lelijk..
Iemand tips zodat ik me niet meer zo voel en deze vreetbuien niet meer voorkomen..?
X

14 feb 2018, noontje


Reacties

plaats reactie
1

Als je extra's eet: geniet hier dan ook echt van! Anders hebben de makers van deze extra's je dubbel gepakt: je krijgt ongezonde dingen binnen die je gezondheid ondermijnen en je dik maken EN je hebt er nog een rotgevoel over ook.

Extra's zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks 'uit gewoonte' weg te eten. Een feestje of een gezellig vriendinnenavondje is zo'n speciaal moment en hier moet je jezelf dus ook echt dat extraatje durven gunnen. Anders houd je het ook niet vol.

Tips om een vreetbui voor te zijn (of om deze vervroegd te kunnen stoppen):
- Eet langzaam: hoe langzamer je eet hoe sneller je verzadigd bent
- Drink een groot glas water wanneer je honger/trek voelt. De prikkel voor honger en dorst wordt door dezelfde zenuw afgegeven, waardoor je lichaam dat verschil niet goed kan bepalen. Hongergevoel = vaak geen hongergevoel, maar dorst.
- Drink een glas lauwwarm water met een beetje kaneelpoeder erin. Het lauwwarme water verminderd je eetlust en de kaneel brengt je bloedglucosespiegel weer in balans, waardoor de trek in zoetigheid weggaat.
- Bij opkomen eetbui: poets je tanden, neem suikervrije Smint of pepermunt: frisse mintsmaak helpt tegen zoettrek.
- Als je je echt niet meer kan beheersen, neem 1 ongezond ding en geniet hier ook van! Wacht vervolgens 2 min. voordat je het volgende neemt, zo eet je minder en zit je sneller vol.
- Eet tijdens iedere hoofdmaaltijd eiwitten + liefst ook goede vetten: zorgt voor vol gevoel.
- Zoek afleiding als je lekkere trek hebt: zet muziek op, bel of app een vriendin of maak je kamer schoon. Doe er alles aan om je op iets anders te concentreren dan jouw lekkere trek. Geef in ieder geval nooit zonder slag of stoot toe aan eetbuien.
- Eet alleen eten dat je proeft: als je niet meer proeft wat je eet, stop dan met eten.
- Maak ongezond voedsel minder bereikbaar - werp barrièrres op: het duurt 20 sec. voordat je brein denkt: ‘Heb ik dit wel echt nodig” + out of sight = out of mind. Stop alle ongezonde producten bij elkaar in een box en zet deze uit het zicht, met de sleutel weer heel ergens anders. Zodoende moet je moeite doen om producten te kunnen pakken. Liefst natuurlijk helemaal niet kopen.
- Als je éérst gezonde producten eet, heb je eerder een vol gevoel. Groenten en fruit vullen goed en leveren tegelijkertijd weinig calorieën. Het is niet voor niets dat je na een gezonde (vezelrijke en eiwitrijke) maaltijd minder zin hebt in een roomrijk en suikerrijk toetje.
- Eet gekruid eten (in plaats van gebruik van zout).
- Zie wat je eet: eet nooit rechtstreeks uit verpakkingen. Je kan dan namelijk minder goed bijhouden hoeveel je precies hebt gegeten en het is dan makkelijk om te veel te eten. Als je een zak chips voor je neus hebt liggen, gebeurt het maar al te vaak dat je het gevoel hebt dat hij nog halfvol zit, maar dat hij bij het graaien al leeg blijkt te zijn. Resultaat: teleurstelling en de drang om nog een zak open te trekken.

14 feb 2018, 21:02, Timo
2

Meid, je hebt te weinig gegeten, dus krijg je trek. Dit zijn ook echt geen vreetbuien, zo voelt dat. Maar dit is nog onder gemiddeld.

15 feb 2018, 12:02, Eva🥥
3

Als je gewoon 3 maaltijden op een dag en 2 tussendoortjes zou eten heb je ook niet zo veel trek meer... Je zegt zelf al dat je niet luncht, dus natuurlijk krijg je dan trek. En van 2 loepmia's word je heus niet dik. Maak je niet zo druk om eten, maar eet wel genoeg.

17 feb 2018, 20:02, Mai
4

Noontje jou vreetbuien zijn geen vreetbuien vind ik en probeer gewoon genoeg uit de schijf van vijf te eten en ga ook naar een huisarts toe om hulp hierover te vragen.Dit eten vult ook en is ook gezond dus als je iets gezonds wil eten kan je bijvoorbeeld dit eten
-Havermout
-Noten
-Mais
-Sommige vleesvervangers vullen ook erg goed
-Quinoa
- Kikkererwten
-Spinazie
-asperges
-bieten
-radijsjes
Zeg maar als je meer eet tips wilt.

18 feb 2018, 07:02, juliatje.
5

Timo
Mais is wel gezond want het zit vol met vezels en eiwitten en is ook nog eens rijk aan antioxidanten, vooral carotenoïden.Vezels zijn ook een belangrijke voedingsstof die de spijsvertering reguleert,dat zorgt voor een gezonde bloedsuikerspiegel, en zorgt voor het absorberen van het overtollig cholesterol, dit helpt risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Mais in blik is wel ongezond en zit meestal vol met dingen die je niet nodig hebt.Maar mais bevat ook vitamines B en vitamine C, magnesium en kalium.Waar haal je jou conclusie vandaan eigenlijk ?maar ieder zen mening hierover en bedankt.

18 feb 2018, 16:02, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.