Toch aankomen, maar niet meer eten.

Hallo allemaal,

Ik ben nu al een tijdje in herstel van anorexia en toch heb ik mijn nodige vragen 😐. Ik eet nu al een tijdje onder de 1.200 kcal, maar toch kom ik aan. Hoe kan dat? Daarnaast beweeg ik iedere dag ook minimaal een uur. (Lees: 10.000 stappen zetten per dag.)
Ik (of mijn eetstoornis) voelt zich nu zo dik en ik wil zo graag weer afvallen. Dun zijn. Mooi zijn. Iets kunnen. Mezelf waarderen. Kijk op mijn laagte gewicht toen vond ik mezelf dik, maar toen kon ik nog iets. Nu ben ik dik en nu kan ik helemaal niks. 😞

Hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes

9 jul 2019, Sara


Reacties

plaats reactie
1

Doordat je de afgelopen tijd zo extreem weinig hebt gegeten, is de motor van je lichaam steeds langzamer gaan lopen om toch te kunnen overleven (spaarstand). Hierdoor maak je je lichaam kapot, wat zich uit in o.a. een bleke huid, haaruitval, slaapstoornissen, energieproblemen (zowel lichamelijk als geestelijk), etc. etc.

Nu, is de motor van je lichaam op een punt gekomen dat hij echt niet meer langzamer en spaarzamer kan draaien dan dat hij nu doet. Je energieinname is echter al die tijd ongeveer gelijk geweest, waardoor je nu - ondanks dat je veel en veel te weinig eet!! - toch meer energie binnenkrijgt dan je verbrandt. Door dit overschot in je energiebalans, neemt je gewicht nu wat toe.

Daarnaast geef je aan veel te bewegen: wanneer er veel energie van het lichaam gevraagd wordt terwijl deze dat eigenlijk niet kan leveren omdat diens motor op zo'n laag pitje draait, leidt dit tot stress voor het lichaam. Dit uit zich in de aanmaak van het stressstofje cortisol. Cortisolaanmaak leidt tot vetopslag, waardoor ook je gewicht nu wat toeneemt.

Je geeft aan dat je jezelf niet mooi vindt, niets kan en daardoor jezelf niet kan waarderen. Deze gedachten ondermijnen je uitstraling, waardoor je inderdaad ook niet de optimale uitstraling hebt naar anderen, jezelf te kort doet en zo inderdaad niet de beste versie van jezelf bent op dit moment. Dit heeft dus niets met je gewicht te maken!! Je uiterlijk en je uitstraling is niet hetzelfde! Je uitstraling is misschien voor 30% je uiterlijk, maar voor de ruime meerderheid is het hoe je in het leven staat, hoe je gedraagt en wat je wel en niet doet (je handelen). Hierdoor kan iemand met 10 kilo overgewicht een veel betere uitstraling hebben en daardoor ook veel aantrekkelijker zijn, dan iemand die het perfecte gewicht heeft met een slechte uitstraling. Uiterlijk en uitstraling zijn dus beslist niet hetzelfde en je word afgerekend door anderen op je uitstraling, niet op je uiterlijk.

Mijn advies zodoende is om naar een psycholoog te gaan. Deze kan jouw negatieve gedachten helpen wegnemen, waardoor je zelfbeeld verbetert en zo ook je uitstraling verbetert. Hierdoor kan jij een sterkere en betere versie van jezelf worden, waardoor ook je aantrekkelijkheid enorm zal toenemen, zonder roofbouw op je lichaam te plegen en zonder ook maar één kilo te hoeven afvallen.
Succes!!

10 jul 2019, 01:07, Timo
2

Je kan denk ik juist meer door je anorexia je voelt je nu mentaal slecht maar je lichaam profiteerd hier echt mee en als je doorgaat met je anorexiabestaan dan gaat het goed mislopen met je en dat kan de dood tot gevolg hebben. Ik weet niet of je onder enige vorm van begeleiding staat bij de hulpverlening maar als je dat niet staat raad ik zoals timo zei aan om echt hulp te zoeken in de hulpverlening. Zelf kan je anorexia ook een diepere reden hebben zoals: trauma,misbruik,pesten,controledrang of een depressie daarom is het van belang dat je het laat onderzoeken. Maar je hebt gemiddeld 2000 kcal nodig om gezond te blijven en jij eet dus te weinig en dat is echt niet gezond. Ik weet niet wat je allemaal eet op een dag en of het gezond is maar ongezond eten zorgt ervoor dat je sneller kan aankomen. Maar zelf is door die anorexia waarschijnlijk je stofwisseling in de war en dat kost tijd om te herstellen. Zelf kom je ook in de spaarstand met anorexia en dat kost ook weer tijd om er vanaf te komen. Zelf kan stress en weinig slaap ook effect hebben op je gewicht.Succes en zeg maar als je meer advies wilt.

10 jul 2019, 09:07, juliatje.
3

Ik ga naar een psycholoog. Bedankt voor jullie reacties.

10 jul 2019, 17:07, Sara
4

Succes!

11 jul 2019, 20:07, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.