Schuldig voelen na eten

Hey,
Ik ben altijd al onzeker geweest en al helemaal over mijn uiterlijk en gewicht. De laatste tijd is het heel erg. Ik wil heel graag afvallen, maar elke keer als ik ook maar iets ongezonds eet voel ik me heel schuldig, ongelukkig en zwak. Ik wil het dan het liefst weer eruit braken maar dat lukt me niet. Ik ben hier echt de hele dag mee bezig en ik wordt er niet bepaald happy van. Hoe kom ik hier vanaf..?
Meisje van 16 jaar.

21 feb 2016, Anoniem


Reacties

plaats reactie
1

Ja, daar heb ik ook last van... Maar je moet denken: uniek=bijzonder=mooi, en iedereen is uniek dus ook jij bent mooi! en echt dik bestaat niet hoor:)

21 feb 2016, 08:02, Helper
2

Lieve reactie☺️ Maar ik vind het heel moeilijk om dit van me af te zetten.. Ik eet nu 600 kcal per dag ongeveer en als ik hieroverheen kom ga ik echt stressen. Ik wordt hier ook echt heel moe van😕

25 feb 2016, 22:02, Anoniem
3

Omgg! 600 calorieën per dag is echt veel te weinig, kijk ik heb zelf ook zoiets gehad vroeger en als je echt wil afvallen is dit misschien een goede en gezonde tip. Eet veel fruit en groente en 3-4 keer in de week vlees. Vis is ook heel gezond. Drink verder veel water (1 liter per dag of 1,5) en sport veel! Probeer minimaal 2000 calorien binnen te krijgen elke dag! Zo krijg je meer energie en daardoor beweeg je veel, en dus, verbrandt je veel calorieën waarvan je later veel profait hebt! (Goed, ik weet niet hoe je dat laatste woord schrijft.) Succes! :) <3

26 feb 2016, 21:02, Sperzieboon
4

Nou @sperzieboon 2000 kcal is wel veel, maar probeer minstens 1000 kcal weer! En inderdaad, sporten is heel belangrijk! Als je nog tips wilt vraag het me dan:)

26 feb 2016, 23:02, Helper
5

Ik herken het echt helemaal! #bondgenoodje Ik los dit op door dagen in te stellen waar ik, al zou ik het willen, een koekje mag eten. Bij mij is dat donderdag en zaterdag. Maar als ik op die dagen een koekje pak denk ik bij mijzelf, wil ik dit wel? Ik wil toch dat perfecte figuur? Ik wil toch in dat mooie jurkje passen? Dat iedereen naar je kijkt en jaloers is op mijn figuur. Zulk soort vragen moet je jezelf stellen als je op het punt staat om dat koekje/chips te eten.

Kuss veel succes en hoor graag hoe het gaat :)

28 feb 2016, 14:02, GirlWhoWantsToBePerfect
6

De manier waarop ik hier mee om ben gegaan is door hele mooie kleding te kopen en daar ook wat meer voor uit te trekken. Ik weet nu dat als ik teveel afval of aankom ik ze niet meer zal passen. Ook helpt het mij mooi te voelen. Ik sta nu iedere ochtend met enthousiasme voor de spiegel. "wat ga ik vandaag dragen?"

Ik snap dat dit niet voor iedereen zal werken maar het hielp mij.

Ook heb ik rond die tijd het besluit genomen dat ik liever gezond ben dan mooi, en als ik er ongezond van wordt leef ik liever een paar jaar minder en blij dan een paar jaar meer en ongelukkig. En ik denk niet eens dat ik zo dik ooit zal worden als ik voor gezond en gelukkig blijf gaan.

Begrijp me niet verkeerd! Zo'n keuze is niet makkelijk. Het is eng en moeilijk en het heeft mij weken gekost om er echt in te gaan geloven. (En dat was nog best snel) maar blijf goede keuzes maken zelfs al voelt het verkeerd en dan wordt je uiteindelijk veel gelukkiger. Ik spreek uit ervaring.

Succes,

Crocro

29 feb 2016, 12:02, Crocro
7

Bedankt voor jullie reacties allemaal,

Het is nu een paar maanden later maar het is er eerlijk gezegd niet beter op geworden. Ik heb periodes dat ik wel normaal eet, maar daarop volgt altijd een periode waarin ik zo min mogelijk probeer te eten om de kilo's die ik ben bijgekomen eraf te krijgen. Ik voel me sterk als dit me lukt.

@Crocro, ik ben bang om het los te laten. Ik ben bang omdat ik dan niet weet wat ik moet doen om niet aan te komen. Ik heb nu een houvast; hiermee heb ik controle. Hoe moet ik dit loslaten?

29 mei 2016, 22:05, Anoniem
8

Je moet tegen jezelf zeggen: deze controle is eigenlijk helemaal niet goed voor mij. Waarom doe ik het dan nog? Als je afvalt wordt je juist minder sterk. Probeer ipv weinig te eten veel sporten, je wordt er dunner van maar je blijft op gewicht door spieren te kweken. Probeer een avondschema vast te houden:

Dag 1: Pasta/paella
Dag 2: Soep met brood en salade
Dag 3: Iets vullends (hutspot) met vlees/vis (sporten)
Dag 4: Buitenlands met vlees/vleesvervangers
Dag 5: Gezond fastfood bv zelfgemaakte, gezonde burgers of friet met weinig zout uit de oven (sporten)
Dag 6: Soep met brood en salade
Dag 7: Vlees met rijst/aardappels met groente (sporten)

Dit werkt voor mij heel goed, ik krijg energie om in de ochtend op te staan of eventueel te sporten.

Ook het ontbijt is belangrijk, eet 3 tot 4 volkoren boterhammen of een grote kom muesli. Sterkte!!

30 mei 2016, 21:05, Anna
9

Op het topic "heb ik boulimia en/of anorexia" staan heeeeeeel veeeeeeel tips, die kan je even nalezen 😉

30 mei 2016, 22:05, Anna
10

Lieve Lieve kijkers dit wil ik echt niet niemand moet zo denken alleen als je een zware dief bent dan haat ik je maar ik ga verder heel weinig kinderen in Nederland of onze lieve Belgen maar denk niet dat je te dik bent of dat je moet afslanken dat is heftig hoor je hebt een kans dat je dood gaat omdat je al die tijd anorexia hebt gehad en ze komen er toch achter beter te dik dan te dun eet wat je kan en lekker en gezond is en kijk goed in de spiegel dan zie je een mooi kind denk ik zeg het tegen je klas of familie die zeggen zeker kijk eens goed doe je best Liefs Eva😊

8 feb 2017, 17:02, Eva
11

Eva heeft gelijk

14 mrt 2017, 18:03, laura xxxxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.