Kan iemand mij helpen? Ben hopeloos....

Hoi,
Ik ben Evi, (gaat een kangverhaal worden, please lees het)
Vorrig jaar zat ik in in de 1e. Ik kreeg orthorexia. En eerlijk gezegd was ik er best blij mee. Het was de gezondste periode van mijn leven! Maar ik worstelde wel met ongezond eten. En als ik het at dan voelde ik me echt verschrikkelijk. Maarja. Dit had ik dus heel 2017.
Rond maart/april stopte het orthorexia en liep het uit in een gekke periode. Ik had geen controle meer over mijn eten en at best ongezond. Toen kwam de zomervakantie en daarna begon het 2e schooljaar. Sindsdien worstel ik elke dag met eten. Ik heb echte "vreetbuien" ik vreet 10 boterhammen met pindakaas en hagelsag naar binnen en terwijl ik helemaal geen honger heb blijf ik eten! En elke dag denk ik: "oke vandaag kan het nog, maar morgen ga ik weer normaal eten!" Ook elke donderdag als ik baantjes zwem en terug naar huis fiets denk ik: "en nu een frisse start!" Maar de dag erna gaat het steeds weer mis.
De feest dagen kwamen. Ik besefte dat er in de winkel snoep lag. Dus ik kocht dagelijk zakken chips en snoep.
Voor de jaarwisseling woog ik 48 kilo en ik ben hier 1,71 en 13 jaar oud. Dit ongeveer in november. Nu in maart ben ik 1,72 lang en ik weeg 57 kilo. Elke dag vreetbuien, heb drang naar ongezond. Heb geen conditie meer. (Eerst sporte ik 8 u per week en nu 3 u)

Heeft iemand tips of iets? Ik heb dit al aan mijn moeder verteld. Ik zie er niet dik uit ofzo en dat zegt zei ook en dan: "Mollig vind ik veel leuker en je eet gewoon normaal!"
En mijn vader die is niet zo handig hierin.

Ik kan niet meer normaal naar eten kijken. Ik schrok het naar binnen. Neem te veel. Kan niet stoppen. Liefst ongezond. Ik ben machteloos! Elke dag in oorlog met eten!

Ik wil weer normaal eten. Niet meer aankomen. Maar dit lukt mij duidelijk niet alleen. Na 1 1/2 jaar proberen ben ik er uit, ik ben er te slap voor. Dus hup, hulp zoeken, mijn moeder is geen optie. En een dietist of zo... ik ben 13, welke gestoorde dietist neemt mij nou aan?

Kan iemand mij helpen/hulp/ideeen/tips? Iets met sport? Eten?

Alsjeblieft! Ik kan er echt niet meer tegen! K*t eten!!!!!

5 mrt 2018, Ive


Reacties

plaats reactie
1

Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Maar ik weet niet hoe ik je zou moeten helpsn

5 mrt 2018, 20:03, Vanij
2

Vraag vrienden om hulp,mensen van 99 gram of een huisarts.

5 mrt 2018, 21:03, juliatje.
3

Lieve Ive, ga bv tekenen. En denk bv ''ik heb het niet nodig''. Of ga aan de zelfhulp (hier) hulp vragen, als het mag.

6 mrt 2018, 16:03, Eva🥥
4

Eva... waarom tekenen?

6 mrt 2018, 17:03, Ive
5

Dan heb je afleiding. En denk je aan je mooie tekeningen.

6 mrt 2018, 17:03, Eva🥥
6

je had eerst wel ondergewicht. praat hierover met een vertrouwens persoon en ga ook weer niet afvallen want je het een goed gewicht en helemaal niet te dik. je kan het❤

9 mrt 2018, 21:03, pinkfluffyunicorns🦄
7

Dankje pinkfluffyunicorns🦄, maar ik voel me echt niet goed met mijn gewicht nu en ik heb niemand die ik hiermee kan vertrouwen...

10 mrt 2018, 16:03, Ive
8

Hey Ive ik heb ook dezelfde eetstoornis al 1 jaar en 6 maanden. Voor mijn is het heel moeilijk. En ik word gepest en soms geslagen. Maar gelukkig ken ik niemand met een eetstoornis.

11 mrt 2018, 12:03, *
9

Als je geslagen wordt door familie kan je met de kindertelefoon bellen en ik wil je wel anti best tips geven en onthoud ze zijn waarschijnlijk gewoon jaloers of reageren al hun problemen op jou af.

11 mrt 2018, 13:03, juliatje.
10

Probeer eens als je naar school gaat geen eten mee te nemen. dan kun je na school een koekje met thee ofzo eten en ga dan afleiding zoeken tot het avond eten en probeer gen in stapjes van je verslaving af te komen.

11 mrt 2018, 16:03, Sidney
11

nee bedankt juliatje <3

11 mrt 2018, 17:03, *
12

Tnx Sidney

11 mrt 2018, 17:03, Ive
13

Graag gedaan en ik ben er op dit forum als je me nodig hebt.

12 mrt 2018, 07:03, juliatje.
14

Ga naar een diëtiste ze nemen je echt wel aan geloof me. En neem je ouders dan mee.

13 mei 2018, 19:05, Ikweeterallesvan
15

Wat goed dat je probeert hulp te zoeken. Ik denk dat het heel belangrijk is om ervoor te zorgen dat je een afspraak maakt met de huisarts. Orthorexia is net als iedere eetstoornis belangrijk om heel serieus genomen te worden! Liefs, mij.

14 mei 2018, 22:05, Me
16

@Sidney
Wat een slechte tips geef jij zeg. Je zegt dat ze zich de hele dag uit moet hongeren en dat ze na school 1 koekje mag eten? * Uithongering is NIET de oplossing.
Het is belangrijk om regelmatig te eten, VOORAL als je eetbuien wil voorkomen. Als je dat niet doet daalt je bloedsuiker heel erg en daardoor krijg je zin in veel, vet en ongezond eten. Zo kom je in een honger-eetbui-honger-eetbui-etc cirkel terecht. En geloof me dat dat wil je niet en dan kom je echt heel veel aan... ik spreek uit ervaring. Ik zat eerst ook vast in die honger-eetbui cirkel, pas toen ik regelmatiger ging eten stopten de eetbuien.

* Dit bericht is aangepast door de moderator

15 mei 2018, 16:05, Ikweeterallesvan
17

Je bent helemaal niet te dik! Je hebt een goed en gezond gewicht, ook zeker omdat je vrij lang bent.

17 mei 2018, 15:05, plankjevan14
18

Erg bedankt allemaal!

Ik ben nu aan het proberen af te vallen... maar dat lukt absoluut niet. Ik weet nu hoe het komt! Door te weinig slaap!

Heeft iemand nog andere tips misschien?

19 mei 2018, 12:05, Ive
19

Eet volle maaltijden dat helpt ook, en het verminderd de honger. <3

19 mei 2018, 14:05, Eva👱‍♀️
20

Afvallen en proberen te stoppen met eetbuien hebben gaan niet samen. Je maakt je eetbuiprobleem echt alleen maar erger op deze manier. Je moet eerst de eetbuien onder controle krijgen, en dan pas afvallen.

19 mei 2018, 21:05, Beep Beep
21

Tip 1 Eet pittig.
Tip 2 Voeg geen zout en suiker aan je eten toe.
Tip 3 Minder met vlees en eet vleesvervangers.
Tip 4 Kies beleg dat gezond is zoals fruit en groente op brood.
Tip 5 Drink elke dag genoeg water en thee (drink het ook als je een vreetbui krijgt)
Tip6 Sport elke dag een uur, boxen en krachttraining zijn goeie sporten.
Tip 7 Drink geen frisdrank meer, want je hebt er toch niks aan.
Tip 8 Wees niet te streng voor jezelf.
Tip 9 Maak een dieetschema.
Tip 10 Hou een eeltdagboek bij.
Tip 11 Zet gezonde producten in het zicht en ongezonde dingen niet.
Tip 12 Kauw op elke hap goed, dus tot je niet meer kan(stilt de honger)
Tip 13 Wees blij met kleine veranderingen.
Tip 14 Eet volkoren-bruin brood in plaats van wit.
Tip 15 Doe alleen gezonde sauzen op je eten of doe gewoon geen saus o je eten, want ongezonde sauzen zijn niet goed voor je.
Succes zeg maar als je nog meer tips wilt.

20 mei 2018, 07:05, juliatje.
22

Beste Ive,

Wat ontzettend naar voor je dat je hier zo mee worstelt.
Het moet vast erg vermoeiend zijn, de continue strijd en de obsessie met het (niet) eten.
Ik denk dat er meerdere verklaringen voor zijn.
Ten eerste draait eetproblematiek nooit om eten of gewicht, maar is er een diepere oorzaak/reden. De eetproblematiek is slechts een uiting/bliksemafleider daarvan. Een laag zelfbeeld, onzekerheid of een traumatische ervaring bijvoorbeeld.
Heb je zelf enig idee wat de oorzaak is bij jou?

Ten tweede kan dit ongeremd eten een gevolg zijn van het ondergewicht wat je lange tijd hebt gehad. Je lichaam is ondervoed geweest en schreeuwt nu om voeding om daarvan te herstellen. Dit noemen ze ook wel 'extreme hunger'. Dit gaat vanzelf over zolang je maar goed blijft luisteren naar je lichaam. Als je honger hebt, moet je eten. En als je verzadigd bent, heb je genoeg gehad. Door goed te blijven luisteren naar de signalen van je lichaam, zal het zich weer helemaal herstellen en zul je op den duur geen last meer hebben van extreme hunger. Je lichaam is dan immers hersteld en heeft niet meer extra nodig.

Ik denk dat het goed voor je zal zijn als je met iemand gaat praten hierover die hier meer kennis van heeft. Diegene kan jou dan begeleiden bij het normaliseren van je eetpatroon en je omgang met eten. Je hoeft dit niet alleen te doen. Everybody needs somebody.

You can do it!

22 mei 2018, 13:05, Amy

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.