Dit moet echt anders!

Heehoi,

Ik ben nooit echt een gezonde eter geweest, dus elke dag chips, chocolade koekjes, en ga zo maar door. Laatst ging ik dus op de weegschaal staan en berekende ik mijn bmi. Ik ben 12 jaar, 160 cm en ongeveer 53 kilo. Ik rekende even verder en ik zag dat als ik nog een paar kilo aankwam dat ik dan overgewicht zou hebben 😲. Ik realiseer me dat het echt tijd wordt voor wat verandering, maar ik heb geen idee hoe ik het
A. Tegen mijn ouders vertel dat ik gezonder wil eten,
B. Hoe ik gezond eten het huis in krijg, en
C. Wat ik zou moeten halen en eten
Dus hebben jullie tips? Of misschien lekkere maar ook gezonde ideeën? Ik lust geen appel en banaan btw.
Groetjesss

16 jul 2020, Anoniempjevan12


Reacties

plaats reactie
1

beste Anoniempjevan12, Mooi dat je gezonder wil eten, zelf is het belangrijk dat je alles in stapjes doet en een eetschema maakt. Ook is het handig dat je etiketten gaat bekijken van eten om te kijken of ze gezond zijn.Hier wat tips:
Tip 1 Kijk op voedingscentrum,fit.nl, de groene meisjes en supersnelgezond voor gezonde recepten. Het kan ook leuk zijn om samen met je ouders te koken.Misschien zijn ze juist blij dat je gezonder wil gaan leven?
Tip 2 Zet gezonde producten in het zicht en ongezonde producten buiten je zicht.
Tip 3 Probeer geen gezond vegetarisch dieet.
Tip 4 Maak een motivatielijst.
Tip 5 Neem de tijd voor je eten en eet zonder afleiding van apparaten.
tip 6 Download een gezonder leefapp.
Tip 7 Let ook op je stress,slaap en beweging.
Tip 8 Heb geduld.
Tip 9 Er is zoveel ander fruit bijv. kiwi,meloen,druiven,aarbei,mango en ananas.
tip 10 Drink 1.5 liter water per dag.
Succes zeg maar als meer tips wilt.

16 jul 2020, 19:07, juliatje.
2

heey! ik denk dat je moet beginnen met het je ouders te vertellen! zelf kwam ik ook een keer tot het besef dat ik moest afvallen en minder/gezonder moest eten. Ik ben begonnen om het me moeder te vertellen(heb ik de beste band mee, dus als jij met een ouder een betere band hebt, zeg het diegene eerst!) ja het was heel akward in her begin van het gesprek maar het viel daarna echt mee! als je het je ouder(s) verteld hebt, kunnen hun ook met boodschappen doen beter kijken naar gezondere dingen en tadaa: stap B is ook klaar!
en C moet je inderdaad maar eens op zo'n site kijken! ik heb het ook gedaan en het viel echt mee dat ik zag dat zoveel lekkere dingen gezond zijn, een echte aanrader dus! nou success dan zou ik zeggen!

17 jul 2020, 14:07, froukjuhh
3

Hiii,
dus was froukjuhh had gezegd klopt helemaal! Ik wil alleen nog wat tips geven voor de laatste stap:

1. Probeer lekkere, simpele en gezonde recepten te vinden. Op de website van het Voedingscentrum staan er een aantal lekkere recepten die ook goed gebalanceerd zijn.
2. Zorg dat je de ongezonde delen uit je dieet eruit haalt, dus bijvoorbeeld in plaats van een boterham met Nutella elke ochtend, neem een boterham met jam of appelstroop.
3. Op Youtube staan er ook heel veel leuke, lekkere en schattige recepten voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes.
4. Kies eten wat niet te veel vet heeft, dus magere margarine, 30+ kaas en probeer volle melk te vervangen door halfvolle melk of door amandelmelk (ook super lekker en kan ook gebruikt worden met het bakken).
5. Probeer pauzekoeken te vervangen met fruit en misschien een handje nootjes. Deze koeken hebben vaak veel extra suikers en die zorgen er alleen maar voor dat je meer trek krijgt in lekkere dingen.
6. Voor bij de lunch neem een extra stuk groente, dit zorgt ervoor dat je langer vol blijft.
7. Eet genoeg zetmeelrijke, eitwitrijke of vezelrijke producten te eten. Deze drie dingen zorgen ervoor dat je langer vol blijft, dus eet volkorenbrood, bruine rijst, havermoutpap, fruit, magere yoghurt, groente, etc.
8. Kijk goed op de website van het Voedingscentrum, daar hebben ze ook goede en handige tips.
9. Tel je calorieën niet!! Als je calorieën begint te tellen, kan dit lijden tot een ernstige eetstoornis, wat we niet willen!
10. Deze tip is een beetje gek, maar als je heel erg trek krijgt in een koekje ofzo, dat je er wel een neemt. Natuurlijk niet te veel, maar eentje zorgt ervoor dat die trek weggaat en het zorgt er ook voor dat je op een gegeven moment niet te veel eet van dit specifieke product.

Ik hoop dat dit helpt!!
Groetjes,
Pop

28 jul 2020, 21:07, Pop

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.