Ben ik te dik? Plssss help

Hoi ik ben 15 en ik had een vraagje. Mijn taille omvang is 74,5 cm al weet ik niet zo goed of ik dit goed heb gemeten, mijn heupomvang is 94,5 die is wel goed gemeten. Maar ben ik te dik of goed? Want mijn gewicht is wel gezond maar ik heb gehoord dat omvang meer zegt. Ik ben trouwens een meisje. Dus zijn die maten goed?

21 dec 2020, Lotte


Reacties

plaats reactie
1

Nee die taille klopt niet want ik heb bij kleding maten gekeken en dan zou je L hebben maar dat heb ik niet maar ik weet niet welke wat het dan wel zou zijn maar denken jullie dat die heupmaat goed is?

21 dec 2020, 17:12, Lotte
2

Je kan idd. een gezond gewicht hebben en toch wat meer vet op je lichaam hebben. Je maten - en de veranderingen hierin - zeggen veel meer over je lichaam dan je gewicht.

Een taille tot 80 cm is prima gezond. Voor je buikomtrek geldt, tot 88 cm is prima gezond. Je heupomtrek moet onder de 90 cm zijn voor een gezond lichaam. Je huidige heupmaat is dus wel iets om op te letten.

Als je er mee bezig wil gaan, is het handig om op een vast moment te meten (bijv. iedere eerste zondag van de maand voor het ontbijt) en deze te noteren, zodat je deze ook kan terugkijken.

Je taille is het smalste deel van je romp. Het bevindt zich net onder de onderkant van de onderste rib. Een handig hulpje kan zijn: buig naar links of rechts met gestrekte benen, daar waar de huid zich op natuurlijke wijze plooit, is je taille. Bij de meeste mensen is dit ong. 2 cm boven je navel.

Je buikomvang meet je op het dikste punt van je buik. Dit is tussen de onderste ribben en het heupbeen. Het ligt eraan of je een appel- of peerfiguur hebt, waar dit precies is. Bij een appelfiguur is dit rond de navel, tot
max. 1 cm onder de navel. Bij een peerfiguur is dit 1 tot 4 cm onder de navel. De buikomvang dient gemeten te worden bij een normale uitademing. De buik moet dus niet extra bol worden gemaakt, maar ook niet worden ingehouden. Meet recht, eerlijk en op een vast moment ('s middags is je buik altijd dikker dan 's ochtends).

Gebruik altijd een flexibel meetlint (lintmeter wordt zo'n ding ook wel genoemd), geen rolmaat. Dit werkt niet. Bij woningwinkels en doe-het-zelf-zaken kan je gratis papieren meetlinten meenemen, hoef je deze niet eens te kopen ;). Geen meetlint voorhanden? Neem dan je maten met een veter of touwtje en meet de gevonden afstanden na (dit kan wel met een rolmaat of met een liniaal bijvoorbeeld).
Good luck!

*Dit bericht is aangepast door de moderator

21 dec 2020, 19:12, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.