gewichtproblemen

Als je niet tegen ander mans gewicht kan kijk niet veder.

Hoi lieve mensen zelf heb ik een probleem. Ik ben 1.62 47 kilo en 15 jaar oud en ik moet 53 wegen van dokter en moeder omdat dat me streefgewicht zou zijn.(48 sport en school gewicht) Ik ben veder gezond, dokter zei ook dat ik perfecte bloeddruk heb, ik ben vaak 36.2-36.3 graden(37.5 gemiddeld bij een persoon) ik ben vanaf dat ik klein ben wat kouder dan gemiddeld dus daar is niks mis mee, ik ben helaas niet meer ongesteld (ervoor was ik het onregelmatig),hartslag is wel prima en me bloed is prima. Ik wil zelf niet aankomen, omdat ik me zelf nu eigenlijk mooi vind op dit gewicht en als ik 53 weeg niet(weet hoe ik er dan uitzie)Ik moet ook gedwongen een aankomlijst volgen alleen ik heb een snelle stofwisseling en daardoor lukt het niet echt. Mensen zijn daardoor boos op mij, omdat ze denken dat ik me best niet doe, maar dat is niet waar. Ik zit erg snel vol en heb slikproblemen dus daardoor wil ik het ook niet. Ik ben ook voor een eetstoorniskliniek geweigerd en bij een andere kliniek kon ik terecht als ik motivatie heb om aan te komen alleen heb ik niet. Daar was me moeder woest over(had in die kliniek ongeveer 2 weken gezeten) omdat ik niet wou, mag ik geen tv, laptop, telefoon gebruiken. Mag ik niet met me familie eten. En mag ik niet naar school tenzij ik 53 weeg. Ze negeert me ook en wilt niet met me praten. Zelf zijn me ouders gescheiden en bij me vader in het weekend mag ik een stuk vrijer zijn dan moeder. Me vraag is dus: Ik wil naar school en op het gewicht blijven waarop ik ben, maar hoe kan ik dat voor me kaar krijgen? Ps doe Mavo en heb dit jaar voorexamens dus kan niet veel missen en ben al 3 maanden niet naar school geweest.

10 nov 2018, juliatje.


Reacties

plaats reactie
1

Hey Juliatje,

Ik had net gereageerd op je vorige berichtje met wat vragen, maar hier lees ik het antwoord al.

Zo te lezen ben je flink aan het struggelen met je eten en je gewicht. Voor je gezondheid moet je aankomen, maar zelf zie jij dit absoluut niet zitten. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een hele lastige en moeilijke situatie is waar je nu in zit.

Je vraag is hoe je het voor elkaar kan krijgen om toch op dit gewicht te blijven en wél naar school te kunnen.
Ik snap deze wens van jou heel goed, maar deze vraag kan ik niet voor je beantwoorden, simpelweg omdat dit schadelijk is voor je gezondheid. Zoals je zelf ook al merkt, lijdt je lichaam onder het ondergewicht; zoals het wegblijven van je menstruatie en een lagere lichaamstemperatuur. Dit zijn allemaal signalen van je lijf dat het bezuinigt op belangrijke lichaamsprocessen omdat het te weinig voeding krijgt. Je lichaam zet zichzelf in de spaarstand. Hoe meer en langer je ondervoed bent, hoe erger dit wordt. Op een gegeven moment zal het leren dan ook niet meer lukken, simpelweg omdat alle schaarse energie dan opgaat aan de vitale levensfuncties (ademhaling, hartslag, bloedsomloop, etc). Dit heeft niet alleen lichamelijke gevolgen, maar ook geestelijke. Je gaat je dan ook steeds meer moe, depressief en somber voelen. Kortom; ondervoeding brengt alleen maar narigheid met zich mee en dat wil ik je heel erg graag besparen.

Ik hoop je te kunnen motiveren om je gezondheid op nummer 1 te zetten. Je geluk zit niet in je (te lage) gewicht, maar in je gezondheid. Je gezondheid is immers voorwaarde om het leven te leven dat jij graag wilt. Je kan pas goed leren als je lijf ook gezond is en daar genoeg energie voor heeft.
Hoe kan ik je helpen om niet naar de stem van de es te luisteren en je steunen om je gezondheid terug te krijgen?

Liefs en heel veel sterkte, Amy

11 nov 2018, 08:11, Amyxx
2

Amy ik ben al helemaal gezond, en aankomen maakt geen verschil vind ik en zelf ben ik best voller gebouwd dus zo dun ben ik ook niet. En ik kan alleen gelukkig zijn als ik me lichaam mooi vindt en als het echt slechter met me gaat dan kan ik altijd naar de dokter en school kan ik altijd opbouwen en zelf moet ik naar school om het jaar te halen.

11 nov 2018, 09:11, juliatje.
3

Hey Juliatje,

Zo te lezen heb je veel weerstand om aan te komen omdat je jezelf dan niet mooi vind en je bang bent dat je je dan ongelukkig voelt?

Ik ben wel een beetje in verwarring door een paar tegenstrijdigheden. Ik wil je graag goed begrijpen, wil je me daarbij helpen?
Je schrijft namelijk een hele snelle stofwisseling te hebben en heel veel te eten, maar tegelijkertijd heel snel vol te zitten. Hoe werkt dat dan precies?

Ik begrijp dat jij jezelf gezond voelt, maar blijkbaar denken de dokter en je ouders daar anders over. Hoe komt het dat zij een eetstoornis vermoeden? En waarom vinden zij het zo belangrijk dat je aankomt tot een gezond gewicht?

Ik wil graag met je meedenken!

Liefs, Amy

12 nov 2018, 07:11, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.