ZWEET ZWEET ZWEET

hoi allemaal,
ik ben een meisje van 16 en ik heb heel erg last van veel zweten
ik zweet niet alleen onder me oksels maar ook op mn hoofd, rug, billen.
ik kan niet zoals veel meisjes een leuk roze of rood shirtje aan omdat als ik dan heb gefietst en op school aan kom ik overal zweet vlekken heb, ik schaam me dood en ben bang dat mensen mij uit gaan lachen omdat niemand ooit zweetvlekken heeft..
ook heb ik het op mijn kont, als ik dan gefietst heb en ik stap af dan heb ik een grote vlek op mijn billen, daarom draag ik liever nooit een spijkerbroek of lichte broek.
ik draag eigenlijk altijd zwart omdat je daar het zweet niet in ziet
maar ik wil ook zoals andere leuke gekleurde shirtjes kunnen dragen....
ik ben al heel onzeker over mezelf en mijn lichaam en het zweten maakt het allemaal nog erger...
ik ben er ook al voor naar de dokter gegaan, hij heeft van alles voor geschreven maar niks heeft geholpen
ik weet echt niet meer wat ik moet doen, heeft iemand tips ????
alvast bedankt....

17 sep 2017, rbvt


Reacties

plaats reactie
1

Maakt niet uit, zweten is menselijk. En er zijn wel wat kleuren waar je zweet minder op ziet. Kan je vast wel vinden op het internet. Je kan oneffen grijs (of grijs in het algemeen) dan wel beter mijden. Kleed je anders wat luchtiger aan, want door te zweten probeert je lichaam af te koelen. Dus misschien als je het wat minder warm hebt zweet je ook wat minder.

17 sep 2017, 14:09, Mai
2

Brandnetel- en salie(tabletten) en/of -thee hebben een vochtafdrijvende werking en kunnen zo overmatig zweten tegen gaan. Verder bestaan er speciale anti-transpiranten (Syneo 5 bijv.) die je maar eens in de 4 - 5 dagen hoeft aan te brengen. Deze werken ook goed tegen zweet, al dan niet gecombineerd met een dagelijkse deodorant. Let bij het gebruik van een dagelijkse deodorant erop dat je er een neemt zonder alcohol erin. Alcohol irriteert namelijk de huid, met name op de gevoelige plekken zoals onder de oksels, en doet zo juist de zweetproductie toenemen.

Gezonde voeding kan zeker ook een bijdrage leveren tegen zweten. Vermijd producten met veel zout. Probeer ook te minderen met koffie, cola en energiedranken. Grote porties met veel verzadigde vetten en koolhydraten kun je ook beter laten staan omdat je lichaam daar hard voor moet werken om ze te verteren. Als je wat lichter eet zorgt dit voor minder hardnekkig zweten. Eet ook zo min mogelijk suiker. Scherpe kruiden kunnen eveneens een zweetaanval veroorzaken. Knoflook, ui en mosterd zullen door je poriën heen naar buiten hun uitweg vinden. Dat vergroot de sterke geur bij het zweten. Drink veel water en eet vaak producten als spinazie, snijbiet en kool. Kauw ook eens op peterselie; dit verfrist je lichaamsgeur. Lindenthee staat erom bekend dat het een zoete uitwerking heeft op de lichaamsgeur.

Mocht dat ook niet (voldoende) helpen zijn er ook medische behandelingen om het overmatig zweten te stoppen. De bekendste zijn speciale botox-behandelingen en iontoforese (Google dat woord maar eens).

17 sep 2017, 17:09, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.