Zus wordt vrijwillig dikker en dikker

Hallo,
Ik heb een lastig probleem. Mijn zus van 18 is moedwillig dikker en dikker aan het worden. Ze was altijd heel dun, omdat ze nooit voldoende at. Maar de laatste twee jaar is ze heel veel aan het snoepen en aan het snacken. Van haribo tot aan frikandelbroodjes tot aan zakken chips. Dit eet ze altijd doordeweeks, want dat zie ik allemaal op haar kamer liggen. Ik denk alleen dat het komt door haar vriend (en haarzelf ook), dat ze het opwindend vinden als ze echt dik is.. Dit komt doordat haar vriend ook alleen maar ongezonde producten meeneemt als ze samen zijn. De hele dag door doen ze niks. Haar buik is echt heel erg vet, want het hangt helemaal over haar broek heen en alles zit letterlijk knel. Haar benen schuren tegen elkaar en als ze de trap op loopt is ze meteen buiten adem. Ik vind dit echt niet normaal. Overal moet saus op, en in haar auto tref ik vaak lege milkshakes aan (ze gaat dus met regelmaat naar de mcdonalds hier in de buurt). Ik vind het niet normaal en zeer ongezond. Ik schat dat ze zeker 40 kilo is aangekomen, want eerst woog ze 65 kilo, maar het loopt de spuigaten uit.

Hebben jullie alsjeblieft advies wat hier aan de hand is en of mijn gevoel klopt? En wat ik moet doen.. .
Herkennen jullie zulke verhalen?

Mvg
Annette

20 apr 2020, Annette


Reacties

plaats reactie
1

Hoi Annette,

Ik denk dat het beste is wat je kunt zoen, is haar laten zien wat ze zichzelf heet aangedaan. Zoals bijvoorbeeld, ik noem maar random wat hoor het is misschien wel een beetje groot. Organiseer een feest in het thema van een kleur van een hele mooie jurk die je zus heeft die haar eerst wel paste. Zeg dan dat ze die aan moet doen. Als ze die niet meer past ziet ze het misschien in dat het eigenlijk best wel dom is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes

20 apr 2020, 15:04, anoniempjevaninmiddels12
2

Dat is wel lastig zeg, Annette. Ik begrijp je zorgen en het zou inderdaad goed kunnen dat ze om haar vriend en/of omdat ze dat zelf wil op deze manier aan het aankomen is. Niet gezond natuurlijk. Punt is dat ze 18 is. Daarom gaat ze zelf over hoe ze leeft. Ik weet niet hoe goed jullie band is, maar misschien zou je het is met haar kunnen bespreken, gewoon 1 op 1. Houd het dan bij je eigen observatie. Dat jou opvalt dat ze flink is aangekomen, dat ze zo snel buiten adem is en misschien dat je in haar auto e.d. regelmatig bekers en zo vindt. Dat jij je daar best zorgen om maakt, vanwege haar gezondheid. Misschien staat ze ervoor open om er over te praten, dat merk je dan als het goed is. Je zou kunnen vragen hoe dat komt en waarom. Misschien weert ze je af. Je kunt het dan later nog een keer proberen, maar de boodschap zit dan in ieder geval in haar hoofd. Heel veel meer kun je niet doen vrees ik. Natuurlijk, je kunt het ook via je ouders of via haar vriend of zo spelen, maar de kans is aanwezig dat ze zich dan aangevallen voelt, zich thuis niet meer comfortabel voelt en juist het tegenovergestelde gaat doen van wat je graag zou willen.
Heel veel succes!

20 apr 2020, 16:04, B
3

Je mag je zorgen zeker uitspreken tegenover haar, maar uiteindelijk is ze 18, is ze dus volwassen en kan ze hier prima zelf over beslissen. Blijkbaar voelt zij zich er oké bij, geniet ze van lekker eten, vindt zij het fijn om een voller lichaam te hebben en vind jij het een groter probleem dan dat zij het vindt.

Ook als je het ergens niet mee eens bent, de keuze is volledig aan haar.

Probeer het in ieder geval niet aanvallend te brengen, want anders kan ze zich gekwetst voelen.

20 apr 2020, 19:04, Kim96
4

Hey Annette,
Ik begrijp je zorgen wel, maar zoals het al boven is gezegd, is zij 18 jaar, en mag zij zelf beslissen hoe zij met haar lichaam/gezondheid omgaat. Er is dus weinig wat jij eraan kan doen: je kan met je ouders/haar vriendje afspreken om haar te negeren of geen eten/geld te geven. Je kan aan haar liegen, en haar naar de dokter/diëtist te brengen (zeg dat jij daar naartoe moet en dat er iemand 18+ van jouw gezin mee moet), en eigenlijk een afspraak over haar gewicht maken (dat moet natuurlijk na de quarantaine). Ik denk dat zij gaat aan een arts/diëtist sneller geloven en er iets aan doen doen dan na dat jij zelf het zegt.

20 apr 2020, 19:04, D
5

Ik denk dat een interventie met je familie en vrienden kan helpen maar als die vriend alleen maar om het uiterlijk van je zus geeft is dat ook niet goed en ik raad aan om je zus duidelijk te maken dat ze veel beter kan krijgen. Maar thuis kan je altijd zorgen met je ouders voor een gezonde omgeving met gezond eten.

21 apr 2020, 08:04, Juliatje.
6

Hi, mijn schoonbroertje is in een korte tijd heel veel aangekomen. Hij ging studeren en het huis uit en raakte daarmee even de weg flink kwijt. Die jongen was al jaren lang 1 van mijn betere vrienden, maar toen ik het aankaartte wou hij niet luisteren of er iets mee doen. Omdat ik ook zijn schoonzus ben heb ik me er verder buiten gehouden omdat het een familiezaak is waar ik me niet in wou mengen.

Zijn broer, zat er net als jou, heel erg mee. Hij zag zijn kleine broertje een beetje in de war raken en gekke dingen doen. Veel kon hij niet, zijn broertje was nu ook volwassen en maakte zijn eigen keuzes.

Wat wel enorm hielp voor mijn vriend was het praten erover met mijn moeder. Hij heeft zijn zorgen geuit en daarmee gedaan wat hij kon doen. Als zijn broertje kwam stond er altijd gezond eten en kreeg hij dat mee naar huis. Er werd af en toe een kleine waarschuwing gegeven, maar meer lukte simpelweg niet. Ook omdat hij het huis uit was.

Op een goed punt werd mijn schoonbroertje zo dik en moe daarvan dat hij weinig meer deed. Opstaan, bierdrinken en slapen. Zijn studie heeft ie stopgezet.

Onderhand is hij hard bezig om het weer kwijt te raken, hij heeft ervan geleerd en wilt niet meer terug. Zijn familie heeft hem direct ondersteund en aangezien ze nooit "straffend" naar hem zijn geweest, heeft hij wel direct hulp durven vragen.

Jij zal niet veel kunnen doen, behalve klaar staan op het moment dat ze er zelf wat aan gaat doen en zorgen dat er thuis gezond eten staat. Je kan wel bijvoorbeeld vragen of ze gezellig met je gaat wandelen. Gewoon omdat het gezellig is :)

21 apr 2020, 12:04, Auriane
7

Hoi Annette, als ik je verhaal lees kan ik mij eigenlijk maar één ding bedenken. Dat is dat je zus, de vriend van je zus of beiden een fat fetish hebben. Hiermee wil ik zeggen dat ze het (beiden) spannend vinden om veel te eten. Dit komt niet heel vaak voor en is vaak lastig om naar buiten te brengen omdat bij veel eten gezondheidsproblemen kunnen optreden. Als je dit wilt aankaarten met je zus zou ik dit op een rustig moment doen waar jullie alleen zijn met zijn tweeën, het valt jou namelijk op en misschien niemand anders en wilt je zus dat ook liever zo houden voor nu. Het is belangrijk dat je niet meteen met de deur in huis valt maar misschien kan beginnen met 'he ik zie dat je de laatste tijd meer eet, gaat het wel goed?', op deze manier geef je je zus de ruimte om na te denken aangezien ze misschien niet meteen de waarheid wilt vertellen omdat ze er nog niet hellemaal klaar voor is. Wat er ook is het is in ieder geval belangrijk om haar niet voor het blok te zetten want als ze dan wel een keer hulp nodig heeft durft ze het misschien niet meer te vragen.

19 jun 2021, 00:06, Max
8

Zou er ook iets anders kunnen spelen waarom je zus zo veel eet?
Misschien kun je het brengen als dat je je zorgen maakt. Dat je ziet dat ze buiten adem is en je bang bent dat ze straks een hartaanval krijgt of nu.al diabetes.
Je kunt bij de apotheek of op internet voor 10 euro een glucose meter kopen. Op een moment dat ze veel te veel gegeten heeft moet je haar vragen of ze je wil laten zien dat alles nog goed gaat. Maar obesitas, zoveel eten en stil zitten en de kans is nu al groot dat ze te hoog zit. Misschien schrikt ze dan en gaat ze het inzien

19 jun 2021, 23:06, Lotte435
9

Hey Annet! Het is al meer dan een jaar geleden dat je je bericht postte. Als je nog meeleest: wil je vertellen hoe het nu met je zus gaat, of je nog iets hebt gedaan met de reacties in dit topic en hoe ze daarop reageerde? Ik denk dat iedereen hier erg benieuwd is.

22 jun 2021, 12:06, B
10

Ga met dr naar de winkel en geef een setje kleding van haar normale maat! Ze ziet dat t er niet uitziet en stopt

26 jul 2021, 15:07, 🤤

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.