Ziek

Hey ik ben een meisje van 15 en zit ergens mee,
Iets meer dan een week heb ik weinig eetlust en eet ik super weinig dan eerst. Ik ben daarom ook afgevallen en ik was al best slank. Ik ben niet ziek of heb geen koorts of ergens pijn ik voel me zelfs heel goed en energiek kan ik ook zijn. Ik vind het echt niet leuk en zit soms huilend op de bank. Ik zit ook al de hele week alleen thuis omdat mn ouders nog werken. Ik ben ook bang als ik ergens wegga van huis dat er iets met me gebeurt. We waren al naar de huisarts en ze zij dat het puur stress was van school. Klopt ook had inderdaad al weken stress voor bepaalde vakken. Ik zelf denk dat er iets in mijn hoofd zit en wil eigenlijk ook naar een psycholoog ik schaam me er wel voor. Kan iemand mij helpen of tips geven?

5 jul 2019, Mimianoxo


Reacties

plaats reactie
1

Je kunt je eetlust ook opwekken door wat kleinere porties te eten, grote porties kunnen als het ware afschrikwekkend werken voor jou. Probeer ook zo smaakvol mogelijke maaltijden te bereiden. Door de smaakpapillen te prikkelen kun je ook eetlust opwekken. Alleen dan moet je niet gelijk aan de junkfood daar word je juist misselijk van wel moet je aan de gezonde voeding. Zelf kan samen eten ook helpen om meer eetlust te kweken. Veder is het van belang dat je goed voor jezelf zorgt dus goed en gezond eten,elke dag een uur of langer sporten,stressvrij te leven en elke dag op een vast ritme slapen en ook zoveel mogelijk prikkels in avond mijden om beter in slaap te vallen. Maar bedenk dat op lange duur niet goed voor jezelf zorgen slecht voor je is en je er best last van kan krijgen. Maar misschien kan groepstherapie helpen om je problemen aan te pakken? Hier nog wat anti stress tips voor jou
1 Vraag je mentor om hulp voor juiste ondersteuning op school.
2 Doe aan mediteren en mindfulness.
3 Luister kalmerense muziek op youtube in een stressbui.
4 Plan elke dag een kleine pauze voor jezelf in waar je iets rustigs voor jezelf doet.
5 Neem na elke half uur leren een paar minuten pauze.
6 Lees anders een anti stress boek.
7 Op youtube zijn antistress filmpjes.
Succes en zeg maar als je meer advies wilt, en nog beterschap

5 jul 2019, 12:07, juliatje.
2

Waarom schaam je om naar een psycholoog te gaan? Ik mag toch hopen dat we met z'n allen nu eindelijk wel eens een keer weten dat je niet gek bent als je naar een psycholoog gaat. Een gebroken arm gaat ook niet vanzelf over, dan zoek je immers ook een hulpverlener op.

Een psycholoog is iemand waar je in alle rust je verhaal kwijt kan. En omdat hij/zij al vaker soortgelijke problemen heeft gehoord van anderen (je bent namelijk beslist niet de enige!) en omdat die psycholoog ook heel veel hierover weet, kan hij/zij je net dat andere inzicht geven of net de situatie van een andere kant doen belichten, dan hoe jij deze ervaart. Zo'n 'vreemde' opinie kan heel verhelderend werken, waardoor je makkelijker - en meer van een afstand - naar je eigen gedrag, handelen en denkbeelden kan kijken. Hierdoor kan je gaan inzien waar jouw negatieve en angstige gedachten vandaan komen. Dat is een hele belangrijke stap. Als je immers weet waar de gedachten vandaan komen, kan je ook bedenken hoe deze te in toekomst kan vermijden (of terug kan sturen, zo je wilt). Met dit proces kan een psycholoog je heel goed helpen.

Qua voedingsmiddelen kan fenegriek helpen om je eetlust op te wekken. Verder is Rhodiola nog het noemen waard: deze plant stabiliseert je energieniveau, zowel je lichamelijke als je geestelijke energieniveau. Je lichamelijke en je geestelijke energie hebben namelijk heel veel met elkaar te maken. In tijden van stress en hyperactiviteit vermindert Rhodiola deze prikkels, in tijden van neerslachtigheid en vermoeidheid, pept het juist op. Let er alleen wel op dat Rhodiola absoluut niet samen met anti-depressiva mag worden ingenomen. Het natuurlijke Rhodiola, werkt namelijk op hetzelfde werkingsprincipe in als dat anti-depressiva doen. Zowel fenegriek als Rhodiola zijn in tabletvorm te koop bij bijv. De Tuinen of een vitaminewinkel.

Tot slot: hulp durven vragen is áltijd een teken van kracht, nooit van zwakte. Dit geldt zeker ook voor psychologische hulp.
Sterkte!

5 jul 2019, 22:07, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.