Zelf herstelt van een eetstoornis?

Hoi allemaal
Ik heb een tijdje geleden denk ik een eetstoornis gehad. Het begon denk ik 2 jaar geleden, sinds toen ben ik alleen maar gaan opletten op wat ik at maar k kon de lekkere dingen niet laten staan. Toen ongeveer een jaar geleden begon ik met zo min mogelijk gaan eten. Ik nam geen ontbijt en op school meestal ook niks. Nu at ik soms als k met vriendinnen ergens heen ging natuurlijk nog wel wat. Ik denk dat ik een eetstoornis had maar in die tijd vond ik dat echt niet omdat ik ook soms gewoon lekkere dingen at. Nu ik erop terug kijk was ik zo slecht bezig en nu zie ik pas in dat ik wel moet ontbijten etc en dat ik ook gewoon dingen kan eten die weinig kcal hebben ipv niks. Ik houd nog wel mijn kcal bij elke dag en weeg mezelf elke dag maar dat hoort er Eem beetje bij denk ik.?

3 jan 2020, Liv


Reacties

plaats reactie
1

Jezelf elke dag wegen is niet normaal: één keer per twee weken, hoogstens één keer per week op een vast moment is echt meer dan genoeg. En wil je afvallen, probeer dan je resultaat uit je meetlint te halen (taille-, buik-, en heupomtrek etc.) en niet te veel uit de weegschaal: je kan ook slanker worden zonder kilo’s op de weegschaal te verliezen. Sterker nog: je kan slanker worden, terwijl je juist kilo’s aankomt. Dit heeft te maken met het veranderen van je lichaamssamenstelling (spieren vs vet).

Calorieën bijhouden kan heel goed bij een gezond eetpatroon horen. Maar wat veel mensen zijn zich niet goed bewust hoeveel loze calorieën een blikje frisdrank of pakje yogho yogho leveren, om maar twee voorbeelden te noemen. Jezelf inzicht geven in je calorie-inname kan je zodoende heel erg helpen om gezonde keuzes te maken. Hierbij hoort ook het binnenkrijgen van voldoende calorieën: door te veel te snijden in je calorieën en zo te weinig gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen, KOM JE JUIST AAN!! Je hebt altijd een minimum aantal calorieën nodig om goed te kunnen functioneren. Dit minimum is je BMR (en je AMR als je er bij sport). Google maar eens op deze twee termen. Als je wil kan ik je er ook nog meer over vertellen.

3 jan 2020, 14:01, Timo
2

Hoi timo,
Ik weg me elke dag in de ochtend en soms in de avond om te kijke hieveel ik per dag ben afgevallen. Ik heb vamabond 5 stukjes chocolade gehad en nu ben ik heel bang dat morgen het getal heel hoog is. Net voordat ik wilde gaan slapen heb ik nog een korte work out gedaan. Toen ik in bed lag kon ik niet stoppen met denken aan het getal van de weegschaal en dat het laag moet zijn. Dus deed ik wat buikspieroefeningen. Ik heb het gevoel alsof he tnog steed niet genoeg is en k word echt gek. Ik moet nu wel exht slapen dus nog een work out word het niet.. ik weet niet wT ik moet doen.

3 jan 2020, 23:01, Liv
3

‘s Avonds wegen ten opzichte van ‘s ochtends slaat nergens op: je bent ‘s avonds altijd zwaarder dan ‘s ochtends, ook wanneer je die hele dag niets zou hebben gegeten of gedronken. Jezelf wegen heeft alleen zin als je het op een vast moment op de dag doet. Bij grote voorkeur: ‘s ochtends voor het ontbijt.

Maar, zoals ik al zei, focus niet te veel op dat getal op de weegschaal. Spieren zijn zwaarder dan vet. Als je dus spieroefeningen doet - wat extreem goed is, juist ook om slanker te worden! - kan het dat dit leidt tot meer gewicht op de weegschaal. Ook veel of juist extreem weinig drinken (de hoeveelheid vocht in je lichaam), kan je totale gewicht op de weegschaal heel erg beïnvloeden. Dit terwijl zowel de hoeveelheid spiermassa als de hoeveelheid vocht niets zeggen over je vetpercentage en dus niets zeggen of je slanker bent geworden of bent aangekomen.

Veel beter is het zodoende om je resultaat te bepalen aan de hand van je vetpercentage (helaas moeilijk te meten thuis) en de afgeleide daarvan: je taille-, buik-, en heupomtrek, eventueel nog uit te breiden met je hals-, borst- en bovenbeenomtrek als je dat wilt.

Duzz, scoor een meetlint. Vaak kan je deze wel vinden in je moeders naaidoos, anders is hij bij goedkope winkels wel voor max. een euro te koop en bij doe-het-zelfzaken en woonwinkels kan je papieren meetlinten vaak zelfs gratis meenemen. Jezelf opmeten geeft je een veel beter en realistisch beeld, hoe je lichaam ervoor staat en hoe je lichaam zich ontwikkelt door je workouts en je bewuste leefstijl.

Weg met die weegschaal dus!! Is een veel te grote obsessie voor je, terwijl het getal dat je daar ziet helemaal geen goede afspiegeling geeft van de effectiviteit van je bewuste gedrag. Dit kan demotiveren, terwijl je ondertussen misschien wel perfect bezig bent. Één keer per week wegen op een vast moment is echt het maximum.

Wil je meer tips om effectief slanker te worden, bijv. meer uitleg over je BMR en AMR, reageer even op dit bericht met je concrete vragen en je gewicht/lengte/leeftijd.

Misschien zie ik je reactie tegemoet 😉.

Succes!!

4 jan 2020, 09:01, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.