Welke studie?

Ik zit in Havo 5 en ik heb nog geen idee wat ik voor studie wil gaan doen, ik moet bijna inschrijven voor een studie, help! Wat moet ik doen?

22 nov 2019, the thin girl


Reacties

plaats reactie
1

Vraag je decaan of omgeving om hulp. Je ook een beroepentest doen en open dagen bezoeken van opleidingen.

22 nov 2019, 15:11, juliatje.
2

Dit heb ik allemaal al gedaan, maar er komen altijd studies uit die ik gwn niet leuk vind.... En ik ben gwn niet geschikt voor een opleiding, vind ik zelf😉

23 nov 2019, 19:11, the thin girl
3

Waarom ga je niet proefstuderen ? en andere kan je gewoon gaan werken.

24 nov 2019, 08:11, Juliatje.
4

Er zijn zoveel opleidingen, dat ik niet weet waar ik dan moet proefstuderen :). En ja het klinkt makkelijk; gewoon gaan werken, maar dan weet ik ook weer niet waar ik moet gaan werken.....

25 nov 2019, 17:11, the thin girl
5

Ik denk bij jou: je moet wel eraan toe zijn om voldoende zelfkennis te hebben ook. Alleen als je weet wie je bent en wat je wilt met je leven, kun je goeie keuzes maken. Maar met werken moet je gewoon veel uit proberen en niet al het werk is leuk zelfde geld voor deels studie en anders neem je een tussenjaar? Een studieadviseur kan ook helpen vaak. Maar vaak heb je mensen tegenwoordig die meerdere studies hebben gedaan voordat ze de juiste keuze hadden gedaan dus als het fout gaat je studies dan is dat niet erg!

25 nov 2019, 21:11, Juliatje.
6

Ik weet wel waar ik ongeveer goed in ben, maar ik weet niet waarvoor ik dat kan gebruiken😉. Maar ik heb niet echt iets waar ik in uitstraal.....

Maar als ik het vragen mag: wat doe jij precies voor studie of wat wil je voor studie gaan doen en hoe ben jij erachter gekomen?

26 nov 2019, 14:11, the thin girl
7

Je hoeft ook niet iets om uit te stralen zolang je maar de ambitie hebt maar echt ik raad aan om met je decaan en studieadviseur te praten. Mischien een talentencoach raadplegen?Maar snap dat het lastig is. Ik zit in Mavo 4 ben 16(in groep 3 blijven zitten) het liefst wil ik naar Havo doordat ik me al 4 jaar verveel op Mavo doordat ik weinig wordt uitgedaagd. Ik wil na Havo de studie Europese studies HBO doen maar het nadeel is dat ik pas de laatste week hoor van zomervakantie of ik word aangenomen dus ik moet me ook voor MBO inschrijven en dat wordt de studie Sociaal werk niveau 4.

26 nov 2019, 17:11, juliatje.
8

Ik ben eigenlijk op internet gaan zoeken maar heb altijd interesse in de EU gehad dus die keuze was snel gemaakt. En heb gewoon zorgopleiding in buurt gezocht wat ik leuk vond en die opleiding kwam er als beste uit.

26 nov 2019, 17:11, juliatje.
9

Maar ik heb nog een probleempje, want ik mag mijn decaan echt niet eigenlijk :). Maar ja ik ga misschien wel zo'n officiële studiekeuze test maken, hopelijk helpt dat! Maar dat is echt wel makkelijk als je het al weet! Ik ben ook 16 jaar en ik heb ook op mavo gezeten, alleen het eerste jaar en daarna mocht ik naar Havo. Maar ik weet eigenlijk ook nog niet zeker of ik echt het HBO wil gaan doen, want die studies zijn echt heel erg duur en zeker als je niet zeker weet wat je wil gaan doen, is dat zonde, vind ik! Dus misschien wordt het dan iets op het MBO....
Maar bedankt voor je tips!😘

26 nov 2019, 19:11, the thin girl
10

Niet met iedereen kan je het vinden maar misschien kan hij echt helpen? want het is zijn baan om te helpen. Ik raad een studiekeuzetest echt aan. Maarja de een weet al wat die wil en de ander niet. Maarja soms kan je een beurs krijgen als je ouders weinig geld hebben en anders wordt het lenen maar HBO verdient beter en je moet niet je keuze op geld afwegen. Maar praat met je omgeving die kan je helpen. Maar succes en dank je.

27 nov 2019, 09:11, Juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.