Weinig eetlust

Hallo iedereen.

Ik ben een jongen van 18 jaar en heb voor mij doen iets zeer vreemds. Laat ik bij het begin beginnen.

Toen ik 17,5 was kreeg ik steeds vaker minder zin in eten, Ik dacht dat dit in 1st instantie normaal was (uit de puberteit enz) alleen werd dit steeds vaker het geval. Ondertussen ben ik 1 jaar verder en gaat dit steeds meer bergafwaarts. Ik heb nu periodes dat ik soms 1 a 2 dagen niks eet, Ik voel me goed net als voorheen! alleen wordt mijn eetlust steeds minder...

Ik zou niet weten wat ik hier aan kan doen..
Is er iemand die dit ook heeft?
Komt dit vaak voor bij jongeren en/of volwassenen?

In ieder geval bedankt voor jullie tijd alvast!

4 jun 2020, Anoniem.


Reacties

plaats reactie
1

De mate van eetlust heeft o.a. te maken met je gezondheidstype. Het ene type heeft sowieso minder eetlust dan het andere. En een van deze drie types (namelijk Kapha), kan idd. gemakkelijk een dag, tot wel twee dagen, zonder eten.

Wat sterk eetlustbevorderend werkt is scuttelaria. Veel mensen kennen dit product als anti-hooikoortsmiddel. Daar werkt het idd. ook sterk tegen, maar het heeft dus ook een sterk eetlustbevorderende werking. Probeer dit middel ruim tussen de maaltijden in te nemen, dus niet vlak na de maaltijd zoals altijd wordt geadviseerd. Als je dit product inneemt wanneer je stofwisseling niet erg actief is, werkt het het sterkst eetlustopwekkend.

Ook boldo, artisjok, paardenbloem, kalmoes en verse peterselie zijn sterk eetlustopwekkend (vers of als supplement).

Ook sterk gekruid, erg zoet of erg bitter eten, bevordert de eetlust. Eet vaak op de dag kleine porties, kauw goed, eet rustig en bewust, zorg voor variatie en geen drinken bij het eten.

Een makkelijke en gezonde manier om wat extra energie binnen te krijgen, vooral belangrijk als je ondergewicht zou hebben, is door goede oliën aan je maaltijden toe te voegen. Bestrijk je boterham met olijfolie voordat je hem besmeert (heel lekker!), giet een lepel lijnzaadolie over je groente of door je smoothie/yoghurt of drink een glas water met een lepeltje chiazaadolie erdoor (ook heel lekker!). Door wat extra goede vetten (olie is hetzelfde als vet, maar dan vloeibaar) toe te voegen, krijg je makkelijk extra energie binnen, op een gezonde manier.

In de fitnesswereld worden vaak weight gainers gebruikt (eiwitshakes met veel calorieën) om meer gewicht te krijgen. Wanneer je ondergewicht hebt, is dit ook het bekijken waard.

Tot slot: lekker (blijven) sporten. Dit verhoogt ook je eetlust.

Succes 😉.

5 jun 2020, 02:06, Timo
2

Mijn raad is om naar een arts hiervoor te gaan vaak is weinig eetlust een teken van je lichaam als er iets loos is en 1 dag niet eten is voor mensen slecht.

5 jun 2020, 18:06, Juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.