wat te doen tegen pukkels op borst, schouder en rug

hoi,

ik heb dus pukkels op mn borst, schouder en rug. En ik vind het best wel irritant, want daardoor durf ik geen shirtjes te dragen met een grotere halsopening. Op mijn rug boeit het minder, aangezien je dat minder goed ziet. Maar alsnog is het wel stom met bij voorbeeld kleding met open ruggen.

Wat kan je tegen deze puisten doen?
(Ik mag niet naar de dermatoloog, want mijn ouders vinden dat een beetje duur, steeds die behandelingen)

-meisje 14 jaar

21 jun 2020, Roos


Reacties

plaats reactie
1

Hoi Roos!

Ik heb precies hetzelfde. Bij ons zit dat in de familie, met name in de puberteit was dat zo. Dus het kan zijn dat het met de puberteit heeft te maken.

21 jun 2020, 20:06, Oliv
2

Als die puisten komen door de puberteit kan het eten van veel kruisbloemige groenten helpen (kool, broccoli, spruitjes, radijsjes).

Verder de huid minimaal twee keer per dag goed reinigen, ook al is dat lastig op je rug. Ik zou je huid reinigen met natuurlijke producten. Vaak wordt bij puistjes Tea tree olie of extract van neemblad geadviseerd als natuurlijke reinigers. Deze producten werken inderdaad ook heel goed, maar drogen je huid ook flink uit. Als je veel puisten hebt, kan dit in het eerste stadium goed helpen: de overdaad aan vet en talg op je huid wordt uitgedroogd, waardoor je heel snel heel veel resultaat ziet. Blijf deze producten echter niet doorgebruiken als je puisten nog maar een beetje is. Door de uitdrogende werking van deze producten, gaat je lichaam extra vet aanmaken om dit te compenseren. Dit kan leiden tot een (nog vettere) huid en juist weer snellere ontstekingsreacties van je huid, met juist weer acne/puistjes tot gevolg. Áls je Tea Tree Olie of Neem gebruikt, stopt hier dan dus tijdig mee.

Goede natuurlijke reinigingsmiddelen tegen puistjes zonder uitdrogende werking zijn o.a. verdunde melkwei (Molkosan) en collodïaal zilverwater. Beiden te koop bij een natuur- of vitaminewinkel.

Ook andere voeding kan heel veel doen om nieuwe puistjes te voorkomen. Sommige voeding werkt immers enorm ontstekingsbevorderend en huidontstekingen liggen aan de basis van acne/puistjes. De bekendste ontstekingsbevorderaars zijn: koemelk, varkensvlees, toegevoegde suikers (koek, snoep, cake, taart, ijs, etc.) en zonnebloemolie (margarine halvarine, koek, cake, chips en ook zeker alles uit de frituur - ook gefrituurde groenten of vis dus! Frituurolie is immers bijna altijd zonnebloemolie). Deze producten dus zeker proberen te vermijden wanneer je veel last van puisten hebt!

Verder kan het heel erg helpen om vaak omega 3 vetzuren (vette vis, algen, lijnzaad) te eten en dagelijks/vaak edelgistvlokken (bloedzuiverend) en curcumapoeder (onstekkingsremmend) door je eten te doen.

Succes!

21 jun 2020, 21:06, Timo
3

Hi! Puistjes zijn natuurlijk super naar en je kan er veel verschillende dingen aan doen, maar (helaas) is er veel buiten jouw invloed.
Voordat we overstappen op levens veranderende maatregelen, kunnen we kort kijken naar de mogelijke oorzaken. In het algemeen heb je 4 redenen; leeftijd, levensstijl/verzorging, stress en genen.
-Leeftijd: Je bent in de pubertijd, dus is je talgproductie iets te actief. Dit zal van zelf over gaan. Ik zat altijd onder, op een dag was dit gewoon over. Tja hier kun je dus niets aan doen, behalve geduld.
-Levensstijl of persoonlijke verzorging: Je spreekt over je borst, schouders en rug. Is dit allemaal in bereik van je haar? Als je haar vettig is, kan het vet afsmeren op je huid en raken je poriën verstopt. Als je thuis komt kan je je haar opsteken. Een andere reden kan shampoo of een ander haar product zijn. Na het uitwassen hiervan, controleer of er niets op je huid is blijven zitten. Zorg dat je huid goed schoon is. Iets anders is bijvoorbeeld je kleding, zorg dat je fijne stofjes draagt die de puistjes niet verder irriteren. Het zijn kleine aanpassingen in je leven, die best veel kunnen helpen.
-stress: Wanneer je gestrest bent geneest de huid slechter en produceer je meer talg.
-Je genen: Je kan ook gewoon pech hebben en dat dit in je genen zit. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld altijd plekjes op zijn rug. We houden het goed schoon, maar hij moet iets meer rekening ermee houden als ik.

Er zijn veel mensen met puistjes en plekjes, dus zijn er ook veel producten op de markt. Dit maakt het allemaal wat lastiger, want welke kies je dan? Ik zelf ben niet iemand die alleen voor natuurlijke producten gaat, de 'chemische' producten hebben namelijk precies de juiste hoeveelheid werkende stoffen. Het is een kwestie van proberen, ik ben altijd de weg kwijt in zalfjes land haha. Ga dus een keer naar een apotheek ipv een ethos en laat je daar helpen. De keuze is vaak kleiner, maar je krijgt wel goede hulp.

Hoe zien de plekjes eruit? Want misschien vind jij ze opvallender dan dat ze zijn en kan je dat topje gewoon dragen. Het zou zonde zijn als je niet 'normaal' kan leven door wat puisten. Als je niet 'normaal' kan leven door je puisten en ze echt hinderen (bloeden veel in kleding/bed, zijn groter dan hoort of gevoelig) mag je gewoon langs een huisarts. Dan krijg je hoe dan ook een juist behandel plan ;)

22 jun 2020, 11:06, KAAS

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.