wat heb ikkk!?

Heee,
Ik ben een meisje van 15. Ik ben al best wel lang geobsedeerd door eten etc. Ik zou graag willen afvallen, iets van 8 kg ofzo. No worries heb geen ondergewicht ofzo, BMI rond de 18. Maar ik voel me gewoon niet lekker in mijn lichaam. Ik voel me dik enzo. Ik krijg paniek als ik mezelf in de spiegel aankijk, of als ik omkleed. Weinig eten was me altijd te zwaar. Ik hield het wel vol, maar niet voor lang genoeg. Ik ben 3,5 maanden geleden begonnen met overgeven. Ik doe dit nu zo’n 1 tot 5 keer per dag. Ik hoor wel dat het slecht is, maar merk hier niet zo veel van. En mijn wens om afgevallen is ontzettend groot, dus kan me ook niet al te veel schelen als het risico’s met zich mee brengt. Ik ben erg obsessed met eten/gewicht. Vergelijk mezelf 24/7 en schaam me als ik eet. Zodra mensen het idee hebben dat ik weinig eet, klap ik dicht en durf ik helemaal niks meer te eten bij die mensen. Zelf heb ik wel het idee dat bijna alle meiden (soms jongens ook) bezig zijn met eten en gewicht. Ik hoor heel vaak op school dat meiden het over eten hebben enzo. Ik wil alleen graag weten of bijna alle meiden precies hetzelfde omgaan met eten net zoals dat ik er mee omga. Weet iemand wat ik heb? Ik zelf heb namelijk niet het idee een eetprobleem/eetstoornis te hebben, want voor mijn gevoel is iedereen bezig met eten enzo. Vroeger dacht ik dat ik de enige was die er zo obsessed mee was, maar ik hoor zo vaak mensen het gewoon hebben over lichaam, gewicht, eten, etc. Maar vanaf wanneer is het dan daadwerkelijk een eetstoornis of eetprobleem? Xjes

10 jan 2019, e


Reacties

plaats reactie
1

Doordat jij zo extreem met eten bent en je lichaam dan heb je inderdaad een eetsoornis, want een persoon zonder eetstornis is er niet zo veel mee bezig.Het beste is om hulp in de omgeving te regelen

11 jan 2019, 20:01, juliatje.
2

Hier vind je het verschil tussen een eetprobleem of eetstoornis!

www.99gram.nl/eten/eetprobleem-of-eetstoornis/

11 jan 2019, 21:01, anoniem
3

Dank jullie voor jullie antwoorden! Ik zelf denk niet dat het iets ergs is.. mensen met eetstoornis ofzo zijn er denk ik wel slechter aan toe. Maar wel bedankt! Xjes

12 jan 2019, 01:01, e
4

E niet zie je altijd gelijk de gevolgen ervan maar na een tijdje zie je dat wel bijvoorbeeld heel erg koud hebben en haaruitval

12 jan 2019, 07:01, juliatje.
5

Jaa, dat merk ik al wel lang eigenlijk. Maar ik zou niet kunnen geloven dat ik daadwerkelijk een eetstoornis zou hebben.

12 jan 2019, 22:01, e
6

E dat is echt slecht voor gezondheid als je dat hebt dan geeft je lichaam aan dat je er juist slecht aan toe bent en in een noodtoestand zit met je lichaam, misschien ben al ondervoed.Luister niet naar het stemmetje in je hoofd dat je gezond bent, want dat is niet zo.En anders als je me niet gelooft onderzoek je dan door de huisarts.

13 jan 2019, 07:01, juliatje.
7

Hey e,

Wat goed dat je hier je vraag stelt.

Alles wat je opnoemt zijn kenmerken van een eetstoornis. Evenals het ontkennen van de gezondheidsrisico's die een eetstoornis met zich meebrengt. En de onverschilligheid daarover.

De mate waarin jij bezig bent met (niet) eten, afvallen en je lijf is niet normaal. Het klopt dat iedereen wel bezig is met eten en zijn/haar lichaam, maar niet in de extreme mate die jij beschrijft.

Ik raad je dringend aan om hulp te zoeken hiervoor. Hoe eerder je je eetstoornis aanpakt, hoe sneller je hier van geneest en hoe beperkter de schade aan je lijf. Want een es is ontzettend schadelijk, ook al merk je daar in de eerste instantie niets van. Vaak merk je het pas als het veel te laat is. Neem jezelf en je gezondheid serieus en trek aan de bel. Dat ben je zó waard!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs, Amy

14 jan 2019, 10:01, Amyxx
8

Dankje, voor jullie antwoordden! Ik ben niet dun ofzo, dus dan lijkt het me niet echt dat ik echt iets ergs heb. Ik ga er dus ook niet echt iets mee doen, ik zou ook niet weten wat. En ik wil dat niemand hier überhaupt iets van af weet. Xx

15 jan 2019, 17:01, e
9

E bedankt iedereen kan ongezond zijn hoe dik of dun je bent.Zegt niet altijd alles over gezondheid.En er zijn ook online cursusen voor een beter zelfbeeld,je hebt op instagram body positive bewegingen, je hebt veel tips online ook voor een beter zelfbeeld en om een beetje je eetstoornis los te laten want dat wil je toch? En ik snap dat je het niet wil vertellen maar je kan altijd nog prive gespreken met een begeleider houden.sterkte

15 jan 2019, 21:01, juliatje.
10

Heyy,

Ik ben een meisje van 14 en heb sit de laatste tijf ook heel erg. Mijn advies zou zijn om naar de huisarts te gaan, hoe moeilijk t ook is

15 jan 2019, 22:01, Helpertje
11

Hey e,

Ik begrijp dat je denkt dat er niets aan de hand is omdat jij jezelf niet te dun vindt.
Maar vergeet niet dat wanneer je een eetstoornis hebt je zelfbeeld erg vertekend is. Er zijn zat meiden die veel te dun zijn maar zichzelf nog steeds als te dik zien. Je dik voelen is heel wat anders dan dik zijn.

Je huidige gewicht zegt niet veel over je gezondheid. Het gaat er om hoe jij met je lijf omgaat. En zou jij jouw eetpatroon aan iemand anders adviseren? Hoe zou jij het vinden als jouw beste vriendin zo met eten omging? Zou het dan ook geen probleem zijn voor je?

Ik denk dat je diep vanbinnen wel weet dat wat je nu doet niet goed is voor je, maar dat je het niet durft te veranderen. Klopt dat?
Ik hoop dat je jezelf en je problemen met eten serieus gaat nemen en je niet laat leiden door je angst. Ik gun je een gezond en gelukkig leven, maar dat gaat niet lukken zolang jij vasthoudt aan je eetprobleem.

Liefs, Amy

16 jan 2019, 09:01, Amyxx
12

E, geloof me, je hoeft niet dun te zijn voor een eetstoornis! Ik denk ook dat mensen wel bezig zijn met hun gewicht (vooral op jouw leeftijd), maar als je overgeeft is het wel iets erger dan iets van onzekerheid. Ik ben het er 100% met Amyxx mee eens, je gewicht bepaald niet of je gezond bent of niet, dat gaat vooral over je lichaam en je eetpatroon. Zoek alsjeblieft help, want als dit zo doorgaat ben je niet gezond en gaat het fout aflopen.

23 jan 2019, 20:01, xo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.