waarom val ik niet af

hoi
ik ben dus al een tijdje op mijn kcal aan het letten en ik eet rond de 900 soms minder kcal per dag maar nog steeds val ik niet af. gister ging ik hardlopen en had ik 500 kcal verbrand en ik had er 700 gegeten dus dan heb ik in principe 200 kcal gegeten en dan zou ik toch echt makkelijk moeten afvallen maar ik heb het gevoel dat het gewoon niet lukt. iemand tips?

27 mrt 2020, ilse


Reacties

plaats reactie
1

Doordat je veel te weinig calorieën eet is je lichaam in de spaarstand geschoten, waardoor je energieverbranding enorm achteruit is gegaan.

Verder door het sporten, zeker als dit nu intensiever is of vaker is dan je lichaam gewend is, heeft je lichaam stress ervaren en daardoor het stressstofje cortisol aangemaakt. En cortisolaanmaak leidt tot vetopslag.

Daarnaast kan het zijn dat als je nu meer je spieren traint dan normaal, je nu meer getrainde spieren hebt (actieve spiermassa). En getrainde spieren zijn zwaarder dan vet, ze nemen echter wel veel minder ruimte in.

Dit zijn de drie meest logische redenen waardoor je nu toch niet afvalt.

27 mrt 2020, 13:03, Timo
2

...ik lees nu ook nog dat je aan het hardlopen bent: als je hartslag te hoog is tijdens het sporten verbrand je amper vet. Bij een te hoge hartslag ben je vooral je conditie aan het verbeteren.

De rekensom betreffende je hartslag is (voor vrouwen): 228 min je leeftijd is je maximale hartslag. 65% - 70% van jouw persoonlijke maximale hartslag, is je ideale vetverbrandingshartslag. Zit je hartslag op 75% - 80% van jouw persoonlijke maximale hartslag, dan ben je je conditie aan het opbouwen, maar verbrand je dus amper vet. Boven de 85% van je persoonlijke maximale hartslag moet je nooit komen, dit is megaslecht voor je hart.

Joggen (= lagere intensiteit en dus lagere hartslag) kan zodoende veel effectiever zijn dan hardlopen bij het afvallen.

27 mrt 2020, 14:03, Timo
3

...nog een laatste aanvulling: ik heb geleerd dat 220 min je leeftijd als max. hartslag voor mannen geldt en 228 min je leeftijd voor vrouwen. Ik zie echter dat getal van 228 nergens meer terugkomen. Tegenwoordig wordt de rekensom zowel voor mannen als voor vrouwen met 220 gedaan.

Kom je er niet uit? Reageer dan even met je leeftijd dan reken ik het voor je uit. Als je in dit bericht ook even je lengte en gewicht wil noemen heeft dit een meerwaarde, tenzij je natuurlijk niet wil dat wij dat weten.

27 mrt 2020, 15:03, Timo
4

ten eerste, 900 kcal is veeeeeel te weinig. je lichaam in coma zou nog meer nodig hebben dan dat. je lloopt hierdoor veel gezondheidsrisicos op en het is niet vol te houden op lange termijn. is er een reden waarom je zo weinig eet?

verder qua afvallen heb ik een paar vragen die ik aan je wil stellen:
- val je echt helemaal NIET af of val je wel af, maar voor jouw gevoel te weinig? meer dan 1 kg vetverlies per week is namelijk niet realistisch. mensen die toch meer dan 1 kilo per week afvallen verliezen voornamelijk vocht en spiermassa.
- weet je zeker dat je 900 kcal eet? of schat je de meeste dingen maar? ''een appel'' kan bijvoorbeeld 50-150 kcal bevatten, ''een handje noten'' wel 100-400......
- hoelang ben je al bezig? in bv een week kan je niet heel veel aankomen dus ook niet heel veel afvallen.
- heb je wel eens eetbuien? als je bv. 900 kcal per dag eet 5 dagen per week, en 4000 kcal 2 dagen per week is dat 12500 kcal in totaal / 7 = 1785 kcal per dag gemiddeld, waarmee de meeste mensen niet afvallen.

28 mrt 2020, 02:03, L
5

beste ilse, je moet ook geduld hebben met afvallen het kan soms jaren duren en iedereen heeft zen eigen afvalmethode maar uithongeren is daar geen goeie van dus stop a.u.b ermee. En voor hulp kan je altijd je omgeving raad vragen.

29 mrt 2020, 08:03, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.