Vrienden hebben een slechte invloed op mijn gewicht

Ik heb een beetje een dilemma. Mijn vrienden zijn bijna allemaal flink te dik en hebben een ongezonde levensstijl. We spreken bijna wekelijks af met de vrienden groep en ik merk dat ik hun levensstijl steeds meer overneem. De samenvatting is dat er altijd lekker en veel eten is tijdens het afspreken. Of we gaan naar een all you can eat. Zoals jullie misschien begrijpen neem ik ook niet een salade mee voor mezelf en door de gezelligheid eet en drink ik meer.

Ook zitten we vaak bij een vriend die ze opa vroeger bakker is geweest (is een groot terrein met 2 huizen erop) dus die komt altijd wat lekkers brengen zoals verse taart. Daar nee tegen zeggen voelt helemaal respectloos.

Ik denk dat het grootste probleem is dat mijn maaginhoud hierdoor flink is toegenomen, hierdoor heb ik de rest van de week meer honger en eet ik dus meer als vroeger. Vroeger at ik bijvoorbeeld 1 bord als avond eten en nu schep ik altijd een 2e keer op.

Inmiddels ben ik na 3 jaar van 75kg naar 107kg gegaan ben 180cm.

Het is niet dat ik er echt last van ervaar en ben waarschijnlijk de dunste of de ene dunste van de groep, maar in dit tempo gaat het natuurlijk wel snel (want het aankomen gaat voor mij gevoel steeds sneller).

Ik wil deze vrienden ook niet kwijt, maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee of wat advies. En ja ik snap natuurlijk zelf ook wel dat ik meer verbranden dan eten de oplossing is, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :)

17 feb 2023, Bas


Reacties

plaats reactie
1

Hey Bas!
Als ik je verhaal goed begrijp ben je gevoelig voor sociale normen of ben je stiekem ook gevoelig voor zo’n leefstijl. Wat me in je verhaal opvalt is dat je vooral het slachtoffer lijkt te zijn van de gewoontes in die vriendengroep. Daar eten/drinken jullie veel en ongezond, je maag rekt op en je hebt dus steeds meer nodig, ook de rest van de week. Toch kun je denk ik wel dingen doen als je wil, zonder dat je helemaal buiten die groep valt. Om te beginnen, wat doe je nu aan beweging/sport en valt daar (gemakkelijk) iets in te veranderen? Je kunt daarnaast voor jezelf ook grenzen proberen te stellen. Bij een all you can eat gaan eten wil natuurlijk niet zeggen dat jij ook 2, 3 of 4 keer je bord helemaal vol moet scheppen en je kunt daar ook de minder ongezonde opties nemen, als die opa weer met taart komt kun je prima zeggen ik probeer een beetje op m’n lijn te passen, maar het komt hier vast wel op, waarop je jouw stuk aan die vrienden geeft en je kunt bij de drankjes ook proberen te gaan voor de minder ongezonde varianten. Neem een zerovariant, drink om het biertje van de anderen eentje mee, dat soort dingen. Vraagt om veel zelfdiscipline, zeker als de rest van de groep zo doorgaat, maar het zal echt uit jezelf moeten komen.

19 feb 2023, 09:02, B
2

Hey B,

Voor de eerste corona lockdown ging ik 1x per week naar de sportschool. Daarna niet meer mee begonnen. (Heb mijn sportkleding ook niet meer, omdat die niet meer pasten). Ik wandel wel elke week een uurtje door het bos. Voor de rest ben ik vrij druk. Wil de boswandeling liever niet inruilen voor iets anders.

Ik denk dat ik het vooral bij de inname kant moet zoeken. Ik zit er aan te denken om mijn kcal binnenkort een week bij te gaan houden. Inzicht lijkt mij een goede eerste stap, toch?

Goede tips, maar in de praktijk blijkt dit toch wat lastiger. Ik heb hier zelf al vaker aan gedacht en zelfs een keer echt max aantallen afgesproken toen we naar een all you can eat gingen. Het is lastig te omschrijven wat er dan precies mis gaat met me en mezelf dan toch helemaal laat gaan net als de rest. Misschien Groep’s druk (kijk als iedereen loopt blijf je lastig steeds alleen achter), geen zelf controle bij het zien van al dat lekkere eten of zo.

Mijn stuk aan mijn vrienden geven zal inderdaad 100% op komen, maar zal eerlijk zijn dat het er wel altijd heel lekker is en de verleiding groot is om het sowieso op te eten als ik het eenmaal in mijn handen heb.

Thuis drink ik zero varianten, maar mijn vrienden halen de normale. Vinden dat onzin en zijn er van overtuigd dat al die zoetstoffen slechter zijn. Alcohol beperk ik wel tot een minimum.

Ik ben het eens met je conclusie. Ik moet echt aan mijn zelfdiscipline gaan werken!

19 feb 2023, 21:02, Bas
3

Hey Bas, wat goed! Inzicht is inderdaad een eerste stap. Het maakt je bewust van dat wat je inneemt, hoewel het ook dan nog wel de vraag is wat het je oplevert, als de groepsdruk en eetprikkels je zo beïnvloeden. Ik denk alleen dat je je niet alleen moet focussen op die kcal, maar toch ook op je beweging. Die 2 hangen namelijk wel samen. Houd ook eens een week bij wat je nou echt aan beweging doet. Dat uurtje in het bos klinkt heerlijk, maar dat is hoe je het ook bekijkt
natuurlijk niet genoeg. Je hoeft heus niet terug die sportschool in als je dat niet wil (zo’n sportfreak ben ikzelf ook niet), maar valt nergens in je dagplanning iets in te bouwen? Toch een rondje lopen, de gewone fiets ipv het ov, de scooter of de auto nemen, ook dat soort relatief kleine dingen kunnen al een klein beetje helpen.
Dingen met je vrienden afspreken werkt denk ik alleen als daar binnen de groep ruimte voor is. Als zij allemaal dooreten en het probleem niet zien, heeft het er over hebben waarschijnlijk weinig zin, sterker nog: met een beetje pech gaan ze je overtuigen om er snel weer mee te stoppen. Ik weet natuurlijk verder niet in welke setting jullie bij elkaar komen, maar waarom bemoei je je niet actiever tegen het doen van boodschappen aan? Je kunt dan zorgen dat er voor jou iig ook zerovarianten en gezondere producten zijn en als dat echt niet bespreekbaar is, mix je frisdrank dan met Spa Rood, zodat je iig minder binnenkrijgt.
Denk verder vooral na. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe oud je vrienden zijn, maar hoe erg vind je het dat je aan het uitdijen bent en wat is het je waard om dat te stoppen of zelfs om te buigen? Dik zijn/worden is ook een optie natuurlijk. Met risico’s, dat zeker, maar je bent aan niemand iets verplicht.

20 feb 2023, 06:02, B
4

Hey B,

Als het lukt ga ik volgende week op zowel het eten als het bewegen bij houden.

Qua boodschappen is er een maandelijkse pot geld en de vriend waar het vrijwel altijd is (omdat die er ruimte voor hebben) heeft zo’n horeca groothandel pas, dus hij gaat meestal of met iemand van de groep erbij 1 á 2 keer per maand daar groot inkopen. Heb niet echt invloed op die boodschappen.

We komen meestal elke week samen, maar dat is natuurlijk 1 dag. Wat ik al zei ik heb de levensstijl (de meer honger) toch ook wel een beetje mee naar huis genomen helaas. Dus het is ook niet eerlijk om die boodschappen volledig de schuld te geven. Als ik me 1 middag en avond per week me zou laten gaan was ik misschien langzaam iets aangekomen, maar niet zo veel als nu lijkt me.

Ik ben 21 en de leeftijd van de rest ligt tussen de 20 en de 24. Ik heb deze vrienden leren kennen via onze vorige opleidingen. De meeste komen van banketbakers opleiding of koks. Ik en een vriend van een andere niet voedsel gerelateerde. De meeste van hun waren hun hele leven al dik weet ik en de ouders ook. Hebben dus echt een andere opvoeding gehad rond om eten. De meeste van mijn vrienden hebben matig overgewicht en 2 echt flink obese en een paar net aan licht overgewicht . (Weet natuurlijk geen gewichten, maar om je een beeld te geven)

Kijk als je me vandaag vraagt vind je het ernstig, zeg ik nee. Ik voel me prima nergens last van en ano 2023 is wat overgewicht niet heel gek meer. Laatste keer dat ik me gewogen had (is wel al weer wat weken geleden) woog ik 107 kg. De reden dat ik dit topic geopend heb is meer dat ik wel aan de toekomst denk. Stel ik ga dit jaar zo door, dan zal ik waarschijnlijk heel ruim gerekend 120kg wegen eind dit jaar. (Denk ik😅) Als ik daar nu over nadenk zou ik dat nog wel net accepteren, maar zou dan niet nog zwaarder willen worden. Dus het is niet dat ik nu aan een zwaar dieet wil, maar wel voor mezelf iets moet doen om daar niet straks overeen te gaan. Dus ik moet een beetje een balans gaan vinden voor mezelf. Qua beweging ga ik in elk geval op kantoor de trap eens nemen. (Is daar vrij normaal om altijd de lift te pakken)

Ik laat eind volgende week wel weten wat de uitslag van wat ik eet en beweeg is.

Ps. Als andere mensen nog wat ervaringen hiermee hebben hoor ik deze graag.

20 feb 2023, 22:02, Bas
5

Top @Bas, heel benieuwd welke inzichten het je oplevert. Vergeet daarbij trouwens ook het weekend niet mee te nemen. Als je weekenden en weken sterk van elkaar verschillen dan heeft het weinig zin om maar naar 1 van de 2 te kijken.
En eens hoor, zoiets als aankomen (en er eventueel iets aan doen) komt natuurlijk door het totaalplaatje. Maar de ene schakel kan natuurlijk wel de anderen beïnvloeden. Verder zal ook meespelen dat je de afgelopen jaren in een nieuwe fase van je leven terecht bent gekomen, dat daar nog eens een coronapandemie overheen is gegaan en dat waar je misschien eerst nog in de lengte groeide, de rek daar nu natuurlijk definitief uit is. Qua bewegen is de trap ipv de lift nemen natuurlijk een goede eerste stap (benieuwd hoe dat bevalt) maar vergeet niet dat ook dat natuurlijk maar een hele kleine schakel is in het geheel die je in z’n eentje geen wonderen gaat brengen.
Het scheelt sowieso wel dat je niet paniekerig lijkt te zijn over je gewicht/figuur, zit er iig geen emotionele druk op, maar weet hoe dan ook dat ook kleine dingen veranderen lastig is, denk maar aan de goede voornemens van veel mensen na kerst en de zomer, de ‘slechte’ gewoontes sluipen er dan zo weer in. Ik ben tot slot voor nu nog wel benieuwd waar je jezelf inschaalt als je het hebt over die vrienden die varieren van licht via matig overgewicht tot echt obese.
Als allerlaatste een kleine ervaring van mij hiermee: ik heb het geluk geen aanleg te hebben en ik heb dan ook geen overgewicht. Maar ik ken de sociale druk wel, van vrienden waarbij ieder samenzijn uitdraait op een etentje. Het scheelt dat ik ook kan genieten van de minder ongezonde alternatieven in restaurants en dat ik sterk genoeg ben om m’n keuzes te verantwoorden zonder anderen het idee te geven dat ik hun keuzes afkeur, maar ik snap de situatie van je vriendengroep heel goed. Ik ben ook heel benieuwd of er meer ervaringen zijn hier.

22 feb 2023, 10:02, B
6

Hey @Bas leuk dat je je eerste eetervaringen al hebt gedeeld en goed dat je er al zo mee bezig bent! Hoe heb je die kcal zo precies bijgehouden/berekend? Lijkt me bij zo’n all you can eat en ook bij (zelfgemaakte) taart en snacks best lastig. Miss ook wel handig om ook te delen wat je dan eet (en drinkt), want kcal is maar een deel van het verhaal natuurlijk. Die weekenddag ziet er sowieso redelijk heftig uit haha. Ik bedoel: voordat je naar die vrienden, waar het altijd op veel eten uitdraait, bijvoorbeeld eerst nog naar de mac gaan… Zitten hier je drankjes trouwens ook al bij in? Onderschat die ook niet.
Ben heel benieuwd wat je monitoring doordeweeks oplevert! Wil zo’n wandeling, en verder bewegen, qua conditie eigenlijk nog een beetje?
Verder wel interessant om te lezen dat je jezelf beschouwd als in de overgang van licht naar matig overgewicht. Als je puur naar het BMI kijkt, wat natuurlijk niet volledig betrouwbaar is, zit je met je eerder gedeelde gewicht al op een BMI van 33, waarmee je al midden in de categorie obesitas zit.

27 feb 2023, 20:02, B
7

Hey B,
Ik heb een simple app gebruikt waar je voeding kan opzoeken. Blijft een beetje schatten soms, maar ik heb steeds de hoogste gekozen bij twijfel. (Dus misschien zit ik nu hoog uit 500 kcal te hoog in het ergste geval met dit totaal)

Ja klopt, maar het gaat sneller dan je denkt met de kcal. Bepaalde dingen zijn minder onschuldig als dat ze misschien lijken. Ik had een van de vrienden op gehaald en mee genomen. We moesten nog lunchen en ik stelde een broodje bij het tankstation voor, maar hij wou liever Mac. (Ik zal niet ontkennen dat ik me daar niet echt tegen verzet hebt, omdat Mac natuurlijk hartstikke lekker is)

Ik heb altijd wel wat bewogen, dus in die zin is mijn lichaam wel langzaam gewend aan wat meer gewicht. Het zal ben ik bang bij high intensiviteit dingen (hardlopen of snel fietsen enz) wel anders zijn.

Heb BMI altijd al een beetje vreemd gevonden. Als kind heeft die ook lang gezegd ondergewicht. School arts enz zeiden toen dat ik me daar niks van moest aan trekken. Ik categoriseer het meer door mensen of mezelf met elkaar te vergelijken. (Laat ik het zo zeggen ik zie licht overgewicht als in je kan het nog een beetje verbergen, matig iedereen ziet steeds meer dat je vet word, obese je valt nu echt op straat)

Nog een verslagje van het eten en drinken.
Zal deze week op een dag dat ik een beetje tijd heb ook een door de weekse dag doen.

Ontbijt
2 croissantjes
4 broodjes
Lunch
Big Mac, Mac kroket, friet medium, friet saus
Diner
2 biefstukjes
Portie friet met Mayo
2 kip stukjes
2 varkenshaasjes
Portie nasi
(Heb wok sauzen ook mee genomen in de berekening)
4 bollen ijs
Diverse cheese cake taartjes (ben uit gegaan in de berekening van grote hoeveelheid, beetje in geschat)
Snacks
Wat Chips
Paar chocolade stukjes
Taart (was een groot stuk dus heb maar 2 punten gedaan)
Drinken
1,3 L cola
Thuis thee en water

27 feb 2023, 22:02, Bas
8

Hey Bas, Check! Die appjes kunnen best handig zijn inderdaad maar ze zijn natuurlijk maar bij benadering bruikbaar als het gaat om eten/drinken die door anderen zelf zijn gemaakt (all you can eat restaurant, zelf gemaakte taart et cetera) omdat je dan de exacte samenstelling niet kent en zoals je al zegt bepaalde dingen gaan harder met de kcal dan je zou denken, dat je naar boven afrondt is dus helemaal niet zo gek.
BMI is natuurlijk niet zaligmakend. Zeker bij kinderen, bij mensen die veel sporten of lichamelijke problemen hebben werkt het niet goed, maar verder geeft het wel een aardige indicatie. Zelf ben je naar anderen en naar jezelf toe denk ik aardig tolerant haha. Waar jij dus nu bij jezelf begint te zien dat je vet wordt betekent in de cijfertjes dus dat je al midden in de categorie ‘obesitas zit’. Ik ben wel benieuwd, waaraan begin je het bij jezelf nu echt te zien/merken en hoe ga je daarmee om?
Ik ben heel benieuwd hoe het er doordeweeks uitziet, maar aan die weekenddag vallen me qua eten/drinken/bewegen al wel een paar dingen op, los van dat snacken bij die vrienden. Zo lijk je te gaan voor te veel:
Ontbijt met én 2 croissantjes én 4 broodjes,
Lunch met én Big Mac én een Mac Kroket én friet mét saus
Diner verschillende soorten hoofdgerechten en een opstapeling van toetjes
En lijk je vaak voor makkelijk/bewerkt/vet voedsel te kiezen. Wél croissantjes, een Big Mac en meerdere keren friet mét mayo en taart, geen fruit, geen groente et cetera. Het was natuurlijk maar een weekenddag, dat snap ik ook, maar het waren wel precies die dingen waar je niet snel een vol gevoel van krijgt terwijl ze wel flink aanzetten en wat dat betreft dus wel echt sluipende dikmakers zijn. Verder wandel je wel een uurtje, maar blijkt impliciet uit je bericht dat je verder amper aan beweging deed en met de auto ging. Heel goed om dat een beetje inzichtelijk te krijgen voor jezelf.

28 feb 2023, 10:02, B
9

Hey B,
Ik weet niet wat er nu weer verkeerd was volgens de moderators van dit form aan het bericht waar ik mijn kcal van het weekend deelde, maar deze is dus verwijderd. (Iets wat me als lezer van andere topics ook al eens op is gevallen) Erg jammer dat hier onterechte censuur plaats vind.

Ik zal vanavond de kcal van vandaag proberen te delen hier. Als dat wel gewoon mag. Ik heb namelijk best wel wat aan je conclusie’s. Komt wat harder aan dan als ik er zelf over denk. (Ens is prettig dat we elkaar verder niet kennen of zo)

Waar ik het zelf aan merk is dat ik een hoodie of zo het dikker zijn niet meer verbergt. Eerder viel het enkel op na het douchen voor de spiegel en nu dus ook op foto’s van mezelf. Ook zie ik het soms wel een beetje aan de non verbale dingen bij mensen die ik een tijdje niet gezien heb. Het is niet dat ik me schaam op publieke plekken of zo (en bij die vrienden natuurlijk al helemaal niet haha, want de meeste zijn zwaarder dan ik)

Daar heb je inderdaad gelijk in. Kan je wel vast zeggen dat ik door de weeks wel groente en fruit binnen krijg.

28 feb 2023, 15:02, Bas
10

Vandaag heb ik 3311 kcal op.
Ontbijt
Cruesli met yoghurt
Lunch
6 boterhammen met kipfilet 3 en andere met pindakaas
Diner
Spinazie met aardappelen en een gehaktbal (1 flink vol geschept bord en daarna nog een beetje)
Snacks
1 appel
1 kiwi
1 KitKat
1 roze koek
1 snelle Jelle
Drinken
Allemaal zero kcal op 1 groene ijs thee na (maar daar zit maar 40 kcal in)

Ik denk dat het door de weeks nog wel redelijk gaat, toch? Denk als ik de ongezonde tussendoortjes vervang dat op zich prima is qua eten.

28 feb 2023, 21:02, Bas
11

Hey Bas! Ik schrijf het bewust ook wat scherp op. Niet omdat ik er zelf een mening over heb, wel omdat je dat meer aan het denken zet dan alles in bedekte termen op te schrijven. Fijn dat je er iets aan hebt! Als zoiets als een hoodie het inderdaad niet meer verbergt begint het wel serieuzer te worden haha. Wel fijn dat je je er niet voor schaamt of zo, dat scheelt echt een heleboel.
Heel goed dat je doordeweeks wel groente en fruit eet en dat het dan niet zo uit de hand loopt. Toch zit je ook dan wel ruim boven de gemiddelde aanbevolen kcal-inname. Voor een man is het gemiddelde benodigde 2.500 per dag, jij zit daar met die 3311 bijna een derde hoger. Als je dat 5 of 6 dagen in de week overkomt en gemiddeld een dag in de week hebt waarop je nog meer losgaat en op of boven de 5.000 kcal uitkomt (ik rond die afgelopen zondag dan sterk naar beneden af) dan betekent dat dat je in een week ongeveer de hoeveelheid kcal te veel binnenkrijgt waarop een gemiddelde man 3 dagen kan draaien. Je eet dus voor 10 dagen in een week en dan is het natuurlijk niet gek als je gestaag groeit. Nou is die 2.500 kcal maar een gemiddelde. Ik heb geen idee wat je doordeweeks, op zo’n dag als gisteren, effectief aan beweging doet, dat kan het natuurlijk nog wat afvlakken, maar hoe dan ook lijkt hier wel de oorzaak van je aankomen in te zitten. Moet je daar iets aan doen? Alleen als je dat zelf wil en als je er voor gemotiveerd bent. Omdat je die uitschieters met die vrienden lijkt te blijven houden wordt het wel lastig en is fors afvallen misschien te veel gevraagd, maar je kunt natuurlijk wel een beetje aan de knoppen draaien waardoor je misschien minder aankomt, niet meer aankomt of zelfs wat afvalt. Zo eet je nu 3 tussendoortjes op een gewone dag. Kan dat niet terug naar een? Eet je nu 6 boterhammen bij de lunch, kun je niet af met vier? Schep je een tweede keer je bordje vol bij het avondeten, is dat echt nodig? En hang je behoorlijk op frisdrank, kan dat niet vaker water zijn? Verder zou je, voor zover je dat niet al doet, nog wat aan de beweging kunnen opschroeven. Neem de fiets, neem de trap, ga ’s avonds nog een extra blokje om of maak met collega’s een lunchwandeling, als meer intensief sporten er niet inzit.

1 mrt 2023, 07:03, B
12

Hey B,
Door de weeks hou ik mij echt in. Eigenlijk heb ik steeds nog wel honger. Dus weet niet of het snel lukt om minder te eten. Dacht wel om de ongezonde tussendoortjes te vervangen voor gezonde. Ik wil sowieso wel echt kijken of ik die ene keer per week kan zorgen dat ik niet boven de 5000kcal kom. Al zal dat ook best lastig voor mij zijn. Motivatie is inderdaad wel een ding haha. Al hoop ik wel met wat kleine veranderingen er voor te zorgen dat ik niet veel dikker word.

4 mrt 2023, 14:03, Bas
13

Hey Bas, hoe is het dit weekend gegaan? Kan me voorstellen dat het lastig is hoor, zeker als je doordeweeks al de hele tijd honger hebt. Je tussendoortjes vervangen door gezondere alternatieven is dan in ieder geval een goede optie natuurlijk, hoewel het er wel aan ligt wat je onder gezonder verstaat. Verder moet je vooral voor jezelf de afweging maken wat je wil. Het wordt toch het één of het ander, of wel inzetten op niet verder aankomen dan wel afvallen en je dus op allerlei momenten moeten inhouden, of wel het gewoon laten gaan en het dikker worden aanvaarden. Bij de eerste optie zou het, als je het lastig blijft vinden, nog kunnen helpen om naar een diëtist te gaan. Zo een iemand heeft er verstand van en vreemde ogen dwingen. Maar ook dan blijft het lastig en blijf je die eetcultuur van je vrienden houden. Toevallig alweer eens op de weegschaal gaan staan trouwens?

6 mrt 2023, 06:03, B
14

Hey B,
Ik heb geen kcal geteld, maar het weekend is inderdaad een ding. Zaterdag was ik weer met vrienden. Deze keer is het denk niet zo extreem geworden, maar nog steeds heel veel gegeten. Had de lunch wel overgeslagen. Zondag wilde ik eigenlijk gewoon rustig aan doen, maar toen stelde mijn ouders voor om met vrienden van hun tapas te gaan eten. Tja daar eet iedereen natuurlijk te veel. Gaat natuurlijk niet zo extreem als met mijn vrienden.

Met gezonder bedoel ik de koek of chocolade vervangen voor een stuk komkommer of zo.

Ik vraag mij af of een diëtiste wat gaat doen als ik zeg dat ik het weekend niet tot nauwelijks ga veranderen. Ben bang dat ze dan gelijk zeggen dat het geen zin heeft.

Dus denk dat ik gewoon door de weeks mijn best ga doen om gezonder te leven en kijken of ik meer kan bewegen en het verder, maar gewoon moet accepteren.

Ja, ik weeg 107,5 nu . Misschien wel al iets zwaarder geweest, was afgelopen week ziek met koorts en denk dat ik in die paar dagen wel weer wat verloren ben daardoor.

8 mrt 2023, 09:03, Bas
15

Hey Bas,
Het weekend blijft dan wel een ding inderdaad en dat is niet erg, als je met de gevolgen daarvan kunt leven (weet hoe dan ook dat je ook als dikker persoon er mag zijn). Een lunch overslaan is trouwens niet echt de goede methode, dat zorgt er vaak juist voor dat je daarna nog meer naar de verkeerde dingen grijpt. Of een diëtist iets wil als je aan het weekend niks kan veranderen durf ik niet te zeggen. Misschien dat zo een iemand je juist ook handvatten kan geven om ook in het weekend de boel meer onder controle te krijgen, maar dat weet ik oprecht niet.
Doordeweeks je best doen is natuurlijk altijd een goed voornemen, maar is het je waard om dan dus altijd een hongergevoel te hebben? En heel eerlijk, heb je de discipline om dat langere tijd te accepteren? 1 week komkommers eten lukt misschien wel, maar maanden of jaren? Er zijn ook deskundigen die de theorie aanhangen dat je juist de volle en niet light-producten moet gebruiken omdat je dan sneller een verzadigd gevoel zou hebben, omdat ons lichaam daar van oudsher meer op afgesteld is dan op allerlei chemische toevoegingen. Je zou ook nog eens kunnen bekijken of dat bij jou werkt, of je door doordeweeks juist voor volle en niet light-producten te gaan toch eerder een verzadigd gevoel hebt.
Verder: heb je enig idee wat je aan beweging nog zou kunnen veranderen? Wat doe je nu concreet aan beweging op een doordeweekse dag?

8 mrt 2023, 10:03, B
16

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt over de invloed van je vrienden op je gewicht en levensstijl. Het kan inderdaad lastig zijn om nee te zeggen tegen lekkernijen en ongezonde gewoonten als je samen bent met vrienden die dit wel doen. Het goede nieuws is dat je bewust bent van het probleem en wilt werken aan een oplossing.

Een optie zou kunnen zijn om alternatieven voor te stellen voor het afspreken met je vrienden. In plaats van altijd samen te eten, kunnen jullie bijvoorbeeld een sportactiviteit organiseren of een gezonde maaltijd samen bereiden. Dit kan helpen om je vriendenkring te behouden en tegelijkertijd een gezondere levensstijl te bevorderen.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om wat kleine veranderingen in je dagelijkse routine aan te brengen, zoals meer bewegen en gezondere voeding. Dit hoeft niet meteen drastisch te zijn, maar kleine aanpassingen kunnen op de lange termijn een groot verschil maken.

Onthoud dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen en je eigen welzijn op de eerste plaats te zetten. Je vrienden zullen dit begrijpen en waarderen als je hen vertelt waarom je bepaalde keuzes maakt en hoe belangrijk het voor jou is om gezond te blijven.

Succes!

8 mrt 2023, 11:03, Beau
17

Hoi Bas,

Ik vind het goed dat je nadenkt over de invloed van. Je gewicht op je lichaam. Heb je bij de huisarts al een keer bloed laten prikken.

Een diëtiste zal niet "iets" doen omdat het je eigen keus is. Wel kan ze met je meekijken hoe je het weekend zo goed mogelijk in kan delen of hoe je door de weeks de schade zo beperkt mogelijk kan houden. Je zou altijd eens een gesprek aan kunnen gaan.

"De meeste van mijn vrienden hebben matig overgewicht en 2 echt flink obese en een paar net aan licht overgewicht . (Weet natuurlijk geen gewichten, maar om je een beeld te geven)"
***
Je zegt dat jij een van de lichtere bent maar als ik jouw bmi uitreken kom ik toch uit op forse obesitas hoe zie je dit zelf?Ik heb zelf ook obesitas en mij kosten normale dingen al veel moeite. Sterkte met alles

10 mrt 2023, 18:03, Rachel
18

Hey B,
Ja, klopt de meningen over light enz zijn inderdaad wisselt. Sprak laatst ook iemand die zelfs zei dat je beter roomboter kan gebruiken dan veel gele plantaardige varianten.
Door de weeks haal ik tegenwoordig wel meestal een uur aan actieve beweging per dag. (Wandel of normaal fiets tempo)

Hey Beau, bedankt voor de tips. Maar dat soort dingen zitten er met deze vriendengroep echt niet in (en vind het verder te leuk met ze om ze aan de kant te zetten, dus dat is ook geen optie) Ik zal het dus echt bij mezelf moeten zoeken.

Hey Rachel,
Ik ben inderdaad een van de lichtere uit de groep. Ja dat is een beetje het ding met BMI het is meer een hele grove indicatie, omdat lichaamsbouw, spiermassa ect niet meegenomen worden. Ik heb nergens last van met de dingen die ik doe. (Alleen snel honger) Kijk denk dat hardlopen het niet echt gaat worden haha, maar ik wandel wel zo een uur zonder problemen.
Vervelend om te horen, waar heb je moeite mee? Wat is jou BMI? Ik denk sowieso dat mannen wel een groot voordeel hebben t.o.v vrouwen met die BMI berekening, omdat mannen vaak van nature meer spiermassa hebben.

11 mrt 2023, 16:03, Bas
19

@Bas
In die theorie over het juist niet nemen van lightproducten past ook dat roombotervehrhaal inderdaad. Zoiets werkt natuurlijk alleen als dat niet tot gevolg heeft dat je dan juist extra veel gaat nemen omdat het zo lekker is.
Goed dat je zo probeert in ieder geval aan die beweging te werken! Alle kleine beetjes helpen en dik zijn/worden terwijl je nog een beetje beweegt is altijd beter dan dikker zijn/worden als je dat niet doet, dus zélfs als je er niet door afvalt heeft dat winst! Nu maar hopen dat je dat ook een beetje kunt vasthouden.
Waarom denk je trouwens dat het met intensievere vormen van beweging bij jou niks wordt?
Hoe is het dit weekend bij je gegaan? En tot slot, stel nou dat dit niet helpt en je toch langzaam maar zeker blijft uitdijen, hoe kijk je tegen dat scenario aan?

12 mrt 2023, 11:03, B
20

Hoi Bas,

Bmi is inderdaad maar een cijfer maar over het algemeen klopt het vaak wel.
Ik woog deze week ineens weer 95,8 en ben maar rond de 1,65 terwijl het juist steeds wat naar beneden ging en ik bijna onder de 93 zat. Misschien heeft het met mijn menstruatie te maken en is het daarom weer bijna 2 kilo meer. Mijn bmi is nu 35,2.
Ik ben 5 dagen per week opgenomen in een ES kliniek.
Je vraagt waar ik moeite mee heb. Vooral met simpele dingen als mijn teennagels knippen, leuke kleding kopen, op de bank zitten en zittend mijn schoenen aantrekken, als ik bij vrienden naar 3 hoog moet met de trap dan kom ik wel bezweet en buiten adem boven. Liever wacht ik halverwege even, in de achtbaan kunnen in een pretpark. Ik heb het nadeel dat vooral mijn buikomvang flink is. Als het wat beter verdeeld was,was het vast minder lastig geweest.

12 mrt 2023, 14:03, Rachel
21

@B Met intensieve beweging als hardlopen heeft gewicht meer een negatieve impact dan wandelen merk ik.
Tja geen idee, had een tijdje terug een doel gesteld om niet boven 120kg te komen, maar stel het gebeurt uiteindelijk wel zal ik dan zien of ik dit als serieus erg ga ervaren.

@Rachel Vervelend om te horen. Snap ik, balen dat er geen lift is. Zou zeggen met spullen vervoeren ook handiger. Inderdaad pech dat alles op je buik is gaan zitten. Hoe gaat het bij jou in het weekend als je niet in de kliniek bent?

19 mrt 2023, 16:03, Bas
22

@bas

Het gaat een beetje wisselend.
Ik ben dit weekend voor het eerst ik lange tijd bij mn ouders geweest omdat Boaz er niet was. tot nu toe gingen de weekenden goed maar nu thuis bij mn ouders niet. Ik heb vrijdag onderweg naar huis in de trein 1 grote eetbui gehad en vannacht nog 1 die vrij groot was. Het is gelukt niet over te geven en ik heb het wel eerlijk in de therapie groepsapp gezet. Ik zal het dus morgen moeten bespreken. Ik kan er nu al tegenop zien.

19 mrt 2023, 22:03, Rachel.
23

@Bas dat qua beweging kan ik me wel voorstellen. Je zult dan extra merken dat je het gewicht moet meeslepen en je gewrichten en zo hebben ook juist dan meer te lijden. Is het vooral dat van je gewrichten en zo, of meer je conditie die het dan zwaar krijgt? Die laatste valt, als je het echt zou willen, wel op te bouwen natuurlijk, dat eerste wordt lastiger.
Hoe gaat het de laatste weken bij je, met het eten/drinken en bewegen? Lukt het om erop te blijven letten, triggert dat juist het hongergevoel, of val je alweer terug in oude gewoontes? Heb je het op een of andere manier ook nog bespreekbaar kunnen maken bij je vrienden (of beginnen ze er zelf wel eens over)?
@Rachel wat vervelend weer zeg. Het lijkt erop dat je ouders ook een soort emotionele druk of zo op je leggen. Lijkt me heel naar om te moeten meemaken. Ik weet zeker dat het je uiteindelijk gaat lukken. Houd vol!

20 mrt 2023, 11:03, B
24

@b dat is ook een beetje het probleem. Ons gezin is zo druk, vooral mijn vader streng. Hij wilde sowieso dat ik geen reguliere hulp zocht, in de kerk was wel iemand met wie ik kon praten. Het is best lastig want het blijven wel mn ouders maar ze snappen het niet. Hoe kun je jezelf zo vol vreten, braken, zo dik zijn enz.
Het liefst ziet mn vader me nu werken, snel trouwen, hopelijk snel zwanger zijn en daarna stoppen met werken en voor een kind zorgen. Hij weet dat ik dat niet ga doen en dat doet hem pijn.
Ik moet gaan leren dat los te laten want een gedeelte van de eetbuien heeft daar zeker mee te maken.

21 mrt 2023, 13:03, Rachel
25

@Bas Geen idee of je nog meeleest hier, maar hoe gaat het nu met je? Lukt het nog om het eten een beetje binnen de perken te houden en houd je je gewicht nog een beetje in de gaten?
@Rachel zoiets loslaten lijkt me heel lastig. Ik hoop voor je dat je manieren aangereikt krijgt of vindt om met zo’n complexe familierelatie om te gaan. Ik weet dat het zo gaat in sommige culturen, maar eigenlijk bizar toch dat de eigen levensovertuiging van iemand kennelijk zo sterk kan zijn dat je van daaruit anderen impliciet ook die norm blijft opleggen.

11 apr 2023, 22:04, B
26

@Bas Ik weet niet of je hier nog meeleest, maar hoe gaat het nu met je eetgedrag, gewichtontwikkeling en je vrienden? We zijn inmiddels alweer een paar maanden verder, dus ik ben wel benieuwd.

29 jun 2023, 20:06, B
27

Bij mij is het net omgekeerd. Bijna al mijn vriendinnen hebben een mooi lichaam en ik ben dan dik

31 jul 2023, 11:07, Ikbendik
28

Hey B,

Het gaat goed met mij, alleen met mijn overgewicht niet zo zou je kunnen zeggen. Ik heb de keuze gemaakt om een seizoen in Canada te gaan werken met een paar van mijn vrienden. We wonen daar is 1 apartment en je kan het wel raden. Ik ben mijn zelfdiscipline volledig verloren. Ik heb een geweldige tijd, maar het was misschien voor mijn gewicht een hele stomme keuze. We hebben geen weegschaal maar ik weet zeker dat wel alle 3 flink aangekomen zijn. (Alle 3 hebben we nieuwe kleding moeten kopen en ik denk binnenkort weer) In verhouding ik het meeste waarschijnlijk.

1 aug 2023, 23:08, Bas
29

@Bas leuk dat je nog weer iets van je laat horen! Voor je levenservaring een toffe keuze om daar een tijdje naartoe te gaan, ik kan me voorstellen dat het dat voor je gezondheid een stuk minder is haha. Waar zit het hem in dat je daar zo snel groeit? Hoe ziet een dag er daar uit wat betreft eten/drinken/bewegen? En hoe kijken je vrienden daar tegenaan?

2 aug 2023, 08:08, B
30

@B Voor mijn werk hoef ik niet extreem veel te bewegen. Het zit hem vooral in nu elke dag ongezond eten. We doen gezamenlijk boodschappen en geen van ons drieën is nu echt een healthy boy. Dus veel snacks en die worden door mij vrienden elke keer op tafel gezet of op de bank met een zak chips. Je kent het wel als het aangeboden wordt is het nog lastiger nee zeggen. Avond eten is vaak ook redelijk makkelijk. Mijn vrienden zijn spreken zelfs uit geen ouders dus we kunnen eten wat we willen. Hun ouders zijn al makkelijker thuis met eten dan mijn, maar nog steeds waren niet alle remmen los en nu dus wel.

4 aug 2023, 05:08, Bas
31

@Bas pff. Ja, ik heb er zo wel een beeld bij dat het dan helemaal ontspoort ja. Hoe ziet een beetje gemiddelde dag er daar nu uit qua eten/drinken/bewegen? En waar moet ik in het algemeen aan denken daar qua avondeten? Het zegt vrees ik wel iets dat je vrienden uit het zicht van de ouders bepaalde keuzes maken.
Los daarvan: wat vind je ervan dat je erdoor aankomt? Stoort je dat lichamelijk (je zult het toch moeten zien/merken), of juist niet? Heb je er fysiek last van, of merk je het, bijvoorbeeld als je er daar op uittrekt? Ik heb zelf niet zolang geleden een reis door de VS gemaakt, ook met een erg dikke vriend erbij. Qua eten en ingesteld zijn op een auto vond hij dat echt het walhalla, maar toen bleek dat hij het fysiek niet meer trok om mee te gaan op langere wandelingen door steden en in de natuur schrok hij toch wel.

4 aug 2023, 07:08, B
32

@Bas geen idee of je nog meeleest hier, maar als dat zo is, wil je dan nog eens een update geven?

11 feb 2024, 14:02, B

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer