Vreetbuien, niet blij mee!

Hoi, ik ben een meisje van 14 jaar. (165cm en 49/50 kilo) Ik probeer af te vallen, omdat ik mezelf dik vind. De hele dag door lukt het om zo weinig mogelijk te eten. Alleen dan 's avonds, rond 21:00, krijg ik opeens super veel trek! De eerste10 minuten kan ik me nog beheersen, maar daarna plunder ik heel de voorraadkast leeg. Na zo'n "vreet bui" ben ik altijd heel teleurgesteld in mezelf, omdat het me weer niet is gelukt. Heeft iemand tips hoe ik deze vreetbuien kan "overslaan"/negeren?

10 aug 2018, AnoNiem


Reacties

plaats reactie
1

Ze zullen helaas niet ophouden als je jezelf blijft uithongeren. Misschien niet het antwoord wat je wou horen, maar het is wel zo. Je kan wel van die trucjes proberen zovan "leid jezelf af, drink thee, blablabla" maar als het je lukt om je honger vanavond of de hele week (of zelfs een hele maand) te onderdrukken, krijg je daarna toch weer (nog grotere) eetbuien. Het voelt misschien alsof je lichaam "tegenwerkt" maar het probeert je echt alleen maar in leven te houden. Wees daar dankbaar voor.
En je hoeft niet eens af te vallen je bent aan de lichte kant. Maar als je echt wil afvallen kun je dat beter op een gezonde manier doen. Dat werkt ook nog eens beter want je komt niet aan van normale gezonde maaltijden, maar wel van die eetbuien. En als je echt heel erg zin hebt in iets lekkers moet je het gewoon nemen, maar dan geen reusachtige porties. Dus bv. 5 oreos ipv. de hele rol.
Wat je vaak ziet is dat mensen die dieeten of een eetstoornis hebben koolhydraten of vetten vermijden. Dit is een slecht idee want vetten zijn goed voor haar, nagels en een vol gevoel, en van koolhydraten krijg je energie en ook een vol gevoel. Vetten of suikers ofzo maken je niet dik, een calorieenoverschot maakt je dik. Dit is in meerdere wetenschappelijke studies bewezen. Wees dus niet bang voor belaalde voedingsproducten.
Zorg ervoor dat je nooit heel veel honger krijgt, want als je heel veel honger hebt wordt je bloedsuikerspiegel te laag, waardoor je zin krijgt in zoet/vet/veel eten, waardoor je een eetbui kan krijgen. Het is heel belangrijk om voldoende en regelmatig te eten.
Hopelijk had je wat aan deze tips

11 aug 2018, 01:08, Vis
2

Hey AnoNiem,

Vis heeft je al een hele goede uitleg gegeven hoe het werkt met eetbuien. Juist door overdag veel te weinig te eten, krijg je 's avonds eetbuien. Je lichaam schreeuwt dan om voedingsstoffen om alle lichaamssystemen op gang te houden. Het is erg schadelijk voor je lichamelijke én geestelijke gezondheid om jezelf op deze manier uit te hongeren.

Wat maakt dat je zo graag af wilt vallen terwijl je een gezond gewicht hebt voor jouw lengte en leeftijd? Je zit zelfs al aan de lage kant qua gewicht.
Denk je dat je je gelukkiger, zelfverzekerder en beter zult voelen als je lichter bent?

11 aug 2018, 08:08, Amyxx
3

Amyxx, ik wil graag afvallen omdat ik model wil worden. En daarvoor moet je nou eenmaal slank zijn. Ik ben al wel een beetje slank, alleen mijn benen zijn nog dik. Dat komt door veel eten, maar ook doordat ik 3 jaar geleden ofzo heel veel Squats deed. Daarom zien mijn benen er nu dik uit. Ik wil die vooral slanker maken.

11 aug 2018, 09:08, AnoNiem
4

Zoals de anderen ook al zeiden: geen maaltijden overslaan. Hierdoor pleeg je roofbouw op je lichaam. Van te weinig eten val je helemaal niet af, maar je verpest wel je gezondheid. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Het hebben van een goede conditie en gezondheid (denk bijv. aan een mooie stralende huid), is ook altijd een eis voor modellen. Dus als je inderdaad model wil worden, moet je direct je leeftsijl aanpasen. Door je huidige voeding- en leefstiijlkeuzes te blijven volhouden, maak je het voor jezelf onmogelijk om je droom als (top)model na te kunnen jagen.

*

*Dit bericht is aangepast door de moderator.

11 aug 2018, 10:08, Timo
5

Door uithongering en eetbuien ga je er alleen maar slechter uit zien. Je verliest spiermassa, energie, mooie huid&haar, zelfvertrouwen, vriendinnen (je spreekt bv. niet met ze af omdar ze ook gaan eten), en nog meer. Wat je erbij krijgt is: kleine haartjes over je lichaam om je warm te houden, slechte tanden, en soms zelfs osteoprose (zwakke botten) en hartproblemen. Dit is echt niet de manier om model te worden.
Je kan eventueel "model what i eat in a day" zoeken op youtube, dan zie je wat modellen ongeveer op een dag eten. Ze hongeren zichzelf niet uit, integendeel. Ze eten gewoon 3 gezonde maaltijden op een dag en soms ook nog snacks.

11 aug 2018, 12:08, Vis
6

Vis er zijn meer modellen die zich uithongeren dan modellen die echt goed eten.In een Italiaans onderzoek kwam naar voren dat modellen meer symptomen van eetproblemen lieten zien dan andere vrouwen en uit een onderzoek uit 2002 onder meerdere culturen leek ook hetzelfde naar voren te komen.In nog een ander onderzoek in Londen in 2013 werden 52 professionele fashion modellen vergeleken met 51 non-modellen op het gebied van lichaamswaardering, de drive om dunner te zijn, gewicht discrepantie en dysfunctioneel handelen gericht op heel uiterlijk. Daar bleek natuurlijk uit dat de modellen meer gedrag vertoonden om dunner te zijn en daartoe te handelen. Immers wordt dit ook van hen verwacht omdat het een noodzakelijk onderdeel is van hun werk.Maarja er zijn modellen met een maatje meer maar de meeste die ik zie hebben overgewicht en dat is niet beter dan dun zijn.

11 aug 2018, 12:08, juliatje.
7

@moderator
Waarom is mijn DIM-advies nou weggehaald? Is een heel gezond advies dat zeker kan helpen en dat ik al meerdere keren heb gegeven op dit forum. En toen is dat steeds niet weggehaald!

11 aug 2018, 12:08, Timo
8

Hey AnoNiem,

Ik begrijp dat je model wilt worden, maar daarvoor hoef je niet per se (ongezond) dun voor te zijn. Er zijn zat modellen met normale, gezonde maten en er komen ook steeds meer plus-size modellen.
Ik heb je natuurlijk nog nooit gezien, maar op basis van jouw lengte en gewicht kan ik niet anders concluderen dat je nu ook al (heel) slank bent. Wat zegt jouw omgeving hierover?

Ik begrijp ook dat je je lichaam graag wilt 'shapen'. Maar zoals Timo en Vis ook al schreven, is jezelf uithongeren niet een gezonder en duurzame manier om dat te bereiken. Je pleegt dan inderdaad roofbouw op je lichaam. Je lichaam is nu nog volop in ontwikkeling, dus daarmee zou je allerlei groeiprocessen verstoren. Door op de manier door te gaan zoals je nu doet, krijg je op de lange duur niet alleen lichamelijke klachten, maar ook geestelijke.

Begrijp me goed, als jij een modellencarriere ambieert, moet je hier zeker voor gaan. Maar doe dat asjeblieft wel op een gezonde en duurzame manier. Dus geen crashdieten en uithongering, maar een gezonde eet- en levensstijl.
Zou je hiervoor openstaan? Zou je willen dat iemand met je meekijkt en je advies geeft wat betreft voeding en beweging?

11 aug 2018, 13:08, Amyxx
9

Amyxx het lijkt me heel fijn als iemand me hiermee helpt. En zegt wat gezond is om te eten enzo.

11 aug 2018, 15:08, AnoNiem
10

Hey AnoNiem,

Wat goed, knap en fijn dat je daar voor open staat!
Want een goed voedingspatroon is de basis voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Ik ben dus heel blij dat je daar wel mee aan de slag wilt gaan.

Ik denk dat je dan het beste naar een dietist kunt gaan voor voedingsadviezen. De meeste zorgverzekeraars vergoeden dit in hun basispakket. Je moet dan langs de huisarts voor een verwijsbrief naar een dietist bij jou in de buurt.
Weet je goede dietistes waar je graag naar toe zou willen gaan? En zie je het zitten om dat te doen?

11 aug 2018, 19:08, Amyxx
11

Ik zou dat gewicht ook wel willen hebben... Ik ben jonger en kleiner maar wel zwaarder... Je bent niet de enige... Ik heb ook van die eetbuien.. maar ik heb wel een tip, als je eet eet eiwitrijk en gezond dat scheelt al veel met aankomen

11 aug 2018, 19:08, Someone

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.