Vlees eten, snap er niks van..

Hallo lieve mensen,

Ik ben Eva, van 3 jaar vegetariër naar veganist gegaan. Ik ben nu 4 maandjes veganist geworden omdat ik eerst niet wist dat jongenskalfjes en haantjes werden vermoord.. (Die kunnen geen melk en eiren produceren)

Maar ik hoor zo vaak dat vlees ongezond is en dat je aderen er dicht van gaan.
Dat het een grote oorzaak is van kanker, hart en vaat ziektes, diabetes, overgewicht..

Maar ik kwam op internet tegen dat er een nieuwe trend is:

Het carnivoor dieet..

Dat houd dus in dat ze alleen dierlijk eten. En die mensen die dat dieet aanhielden beweerde zich veel fitter te voelen, beter te kunnen slapen, betere seks te hebben, te zijn afgevallen.
Zoek anders maar op, dan kan je dat zelf lezen. :)

Maar wat ik denk is dat dat op lange termijn (9 maanden bijvoorbeeld) helemaal niet gezond is.
Want ik las ook dat die proefpersonen chagrijnig waren..

Ik denk dat ons lichaam is gemaakt om veganistisch te eten. Onze tanden zijn niet scherp, onze nagels niet, wij hebben geen ogen die ver uit elkaar staan, wij kunnen niet rennen (niet snel en niet lang), wij hebben haar wat voor onze ogen gaat zitten..

Wat hebben jullie te zeggen? Waaraan zien mensen die geen veganist zijn dat we vlees moeten eten? Waarom wordt de massamoord en onnodige uitbuiting gepromoot??!

En welke video’s en artikelen laten jou overtuigen dat we vlees moeten eten?

Liefs,

11 okt 2020, Eva


Reacties

plaats reactie
1

Oke, volgensmij zit jij in je hoofd met de gedachte dat de mens of vlees of planten moet eten. Dit is echter niet zo, de mens is een omnivoor wat betekent dat we zowel vlees als planten kunnen eten. Ook zei je dat wij veel dingen van carnivoren niet hebben zoals scherpe tanden. Dat klopt maar wij hebben ook vele dingen van herbivoren niet, denk bijvoorbeeld aan vele grote magen en wij hoeven ons eten ook niet voor te kauwen. Daarentegen hebben wij net als carnivoren een korte darm en kleine maag. Ons lichaam is gebouwd om beide soorten voedsel te eten. Of je dat doet is je eigen keuze

Nu door naar het tweede stuk. waarom eten we vlees? Simpel weg omdat het lekker is, jij hoeft het niet lekker te vinden maar vele andere vinden dat wel. Je kan het zien als massa moord maar de leef omstandigheden van de dieren worden steeds beter, al is het nog niet perfect. Ik verwacht dat we over enkele decennia of over een paar jaar hopelijk kweekvlees in massa kunnen produceren. Tot die tijd zullen er dieren worden vermoord omdat er vraag naar is.

12 okt 2020, 09:10, Kevin
2

Met je argument dat vlees eten ongezond is, kan ik een heel eind meekomen: varkensvlees werkt ontstekingsbevorderend, bewerkt vlees (zoals hamburgers, worst en gemarineerd vlees) vergroten de kans op het krijgen van kanker en het eten van veel rood vlees vergroot de kans op een beroerte en diabetes type 2. Ook bevat veel vlees, zeker bewerkt vlees, veel verzadigd vet (slecht vet) dat de kans op het krijgen van hart- en vaatziektes vergroot. Tot slot kost onze huidige manier van vleesproductie (bio-industrie) ontzettend veel energie en water, wat heel slecht is voor het milieu en zo onze planeet kapot maakt. Ook dit schaadt onze gezondheid uiteraard, maar dan op de langere termijn.

Toch zitten in het eten van goed vlees ook een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen voor de mens:

Ten eerste bevat vlees heem-ijzer. Dit is de best opneembare vorm van ijzer. Het ijzer dat in planten zit (non-heem-ijzer), moet eerst nog door het lichaam worden omgezet, waardoor de opname ervan door het lichaam duidelijk slechter is. Een ijzertekort leidt tot o.a. vermoeidheid en snel buiten adem zijn.

Ten tweede bevatten dierlijke producten, dus ook vlees, het volledige spectrum aminozuren. Aminozuren zijn een onderdeel van eiwitten en verantwoordelijk voor o.a. het transport van allerlei regelstoffen in het lichaam. Met plantaardige eiwitbronnen krijg je nooit volwaardig het volledige spectrum aan aminozuren binnen en zal je deze dus moeten bijslikken als supplementen (m.n. carnitine- en lysinetekorten zijn berucht bij vegetariërs/veganisten).

Ten derde bevatten dierlijke producten hoge concentraties vitamine B12, o.a belangrijk voor je humeur en stemming, je huid, haren en nagels en voor het transport van zuurstof in je lichaam. Te weinig zuurstoftransport kan leiden tot o.a. bloedarmoede. Er zijn bijna geen plantaardige producten die vitamine B12 bevatten en van de producten die er zijn, wordt de vitamine B12 vrijwel altijd niet goed opgenomen door het lichaam. Een vegetariër en zeker een veganist, zal dan ook absoluut vitamine B12 moeten bijslikken.

Tot slot vindt spierherstel het snelste plaats door dierlijke eiwitten. Bij plantaardige eiwitten is de hersteltijd van spierbeschadigingen veel langer. Wanneer je een spier traint, beschadig je hem waarna het lichaam deze weer moet herstellen middels eiwitten. Dit leidt tot spiergroei. Iemand die zijn spieren zeer zwaar en intensief traint, denk bijv. aan een bodybuilder, heeft absoluut dierlijke eiwitten nodig na het doen van deze oefeningen om zo voldoende spierherstel veilig te stellen: plantaardige eiwitten herstellen gewoon te langzaam.

Zo zie je, een beperkte hoeveelheid onbewerkt biologisch vlees eten, bij grote voorkeur voorzien van een dierenwelzijnskeurmerk (bijv. de 'Beter leven'-sterren), heeft voor de gezondheid ook zeker zijn voordelen. Jouw oproep/aanbeveling/bijna aanklacht om vlees geheel te mijden, deel ik dan ook niet. Ik ben dan ook geen vegetariër of veganist.

13 okt 2020, 03:10, Timo
3

Hey allemaal ik ben Xander 18 jaar en ik ben van opleiding een slager en ik heb alle respect voor mensen die vegetariër zijn of veganist indereen doet wat hij wil maar leef er dan ook is mee dat mensen vlees eten dat is iedereen zijn egen keuze en mensen eten gwn vlees om dat het lekker is en bij sommige mensen is vlees hun pasie en laat toch iedereen eten wat hij wil endat vlees niet gezond is vind ok ook niet hellemaal juist alles is gezond als je het maar met de juiste mate eet je moet niet overdrijven
Groetjes xander

21 okt 2020, 17:10, Xander
4

@Xander sorry, maar dat respecteer ik niet. Waarschijnlijk respecteer ik jou als persoon wel maar jouw keus niet! Je maakt een individu slachtoffer door het eten van hetgeen wat jij lekker vindt, terwijl dat ook plantaardig kan. :)

Ik haal niemand over maar deel hoe het zit en zo is het.

Stel jij bent een dief, en jij respecteert mij omdat ik geen dief ben, dan heb ik alsnog geen respect voor jouw keus.

Lekker is geen rechtvaardiging om iets te laten doen waar mensen en dieren aan lijden.

😅

Oh en @99gram ga niet overgevoelig doen en mijn berichten of forums verwijderen, pas het desnoods aan! Aan mensen zelf hoe overgevoelig ze zijn en of ze zich schuldig voelen, het gaat er wel om dat mensen moeten weten wat ze eten!

21 okt 2020, 22:10, Eva
5

Oh en @Xander alles is heus niet gezond!
Als ik rook met mate ben ik niet gezond bezig, als ik alcohol drink (een glas per week) ben ik ook niet gezond bezig.

22 okt 2020, 08:10, Eva
6

Eva, als we naar eerste klas biologie kijken, dan zien we dat wij omnivoren zijn. Een omnivoor moet vlees een planten eten. Een mens kan niet alleen op planten of alleen op vlees leven. Om alleen planten te kunnen eten moet onze verteringstelsel 3 of 4 keer groter zijn, zoals bij koeien. En vlees heeft eiwitten die planten niet hebben, en die eiwitten zijn vooral voor kinderen nodig, omdat ze nog groeien. Dieren eten ook vlees maar we zeggen niet dat het gruwelijk is. Dus je moet ook even begrijpen: vlees eten is normaal, en ga niet vegetarisme propaganderen op een website voor mensen die nog groeien. Als het jouw keuze is om geen vlees te eten, oke, maar zeg niet dat het gruwelijk is en dat iedereen geen vlees moet eten.

22 okt 2020, 09:10, Anoniem
7

@Anoniem, ook dat bepaal ik zelf wel!

Het is zeker wel gruwelijk dat we dieren vermoorden voor ons vermaak..

Je gaf net net echt argumentatie waarom de mens vlees moet eten, wel non-argumentatie.
Tientallen miljoenen veganisten bewijzen dat wij vlees niet nodig hebben en zelfs gezonder zijn zonder vlees!

Eiwitten kan je uit genoeg andere dingen halen dan vlees.

Ik promoot vegetariër worden niet, veganisme! Dat lees je toch? Vegetariërs zijn medeplichtig aan de massamoord.

Nee betalen voor massamoord, voor ziektes krijgen is niet “normaal”..
Het eten van vlees is voor de smaak onnodig, want vervangers zijn ook lekker, voor geld onnodig want door vlees betaal je weer dingen tegen het “vergif” en wij kunnen sowieso heel gezond en oud worden met vlees, is nog bewezen dat veganisten gezonder zijn.

22 okt 2020, 11:10, Eva
8

Kijk eve jij zegt op andere mense hun reactie dat bepaal il zelf wel wel da mensen vlees eten of net bepalen ze zelf ook wel hoor ieder zijn eigen keuze dus je moet ook niet andere mensen Gaan opdringen om geen vlees meer te eten het is ieder zijn keus net zo als het jouw keuze is om het niet te eten en alle respect voor jou keuze maar niet iedereen hoeft het zelfde te doen dus laat andere mensen toch met rust

22 okt 2020, 13:10, Xander
9

“laat andere toch met rust”

Laat jij mij dan met rust? De dieren en de mensen die lijden door jouw “keus”?

Een keus is iets wat van jouzelf is en jij staat achter jouw zonde.. Het is een zonde/daad, geen keus!

@Xander aan jouw grammatica en denkwijze concludeer ik dat je niet zoveel discussies gaat winnen..

Je ging ook niet op op mijn andere punten.. Nou ik kan niks met deze non-discussie.

Opdringen doe ik niet, dat zien jullie zo. Ik zeg hoe het zit en geef tenminste wel argumentatie op jullie non-argumentatie..

22 okt 2020, 19:10, Eva
10

Als we naar evolutionaire voorgeschiedenis van de mens kijken dan zien we dat Australopithecus voornamelijk plantaardig voedsel at ( zacht fruit) en Paranthropus bosei harde zaden en vezelachtige peulen. Dus de mens is van oorsprong een planteneter! We hebben ook geen:
scherpe tanden/kiezen en/of voldoende sterke kaken
een zeer goed nachtzicht
klauwen
kort darmstelsel en daardoor korte verteringstermijn (carnivoren slaan niet of maar nauwelijks vetten op)
speciale enzymen die dienen om bacteriën in rottend vlees doden
lichaamseigen productie van vitamine C (wij halen die uit groenten en het fruit)
transpiratie via de tong in plaats van via de huid.
aangeboren jachtinstinct (al denken sommigen van wel ;)
mogelijkheid om rauw vlees, huid en haar te verteren
Het is eerlijk gezegd zeker een feit dat we doorheen de geschiedenis andere levende wezens hebben gegeten om überhaupt te kunnen overleven, maar In sommige delen van de wereld heeft de lokale menselijke bevolking bovendien niet eens een keuze. Maar nu heeft iedereen nu de keuze om plantaardig te leven of zonder vlees te leven. Zelf voelen vleeseters zich altijd aangevallen door mensen met een ander dieet, nergens voor nodig! Er zijn zoveel redenen waarom mensen niet kiezen voor een plantaardig dieet helaas, het is ook een vrij persoonlijke keuze daarom is dit onderwerp voor veel mensen ook erg gevoelig.

24 okt 2020, 08:10, juliatje.
11

Dit onderwerp is voor vele gevoelig omdat de enige reden dat mensen vlees eten dat is uit egoïsme en luiheid, die waarheid willen ze niet horen, de andere feiten ook niet.

Het is voor vele pijnlijk geconfronteerd te worden met iemand die alle feiten heeft die kloppen, om te discussiëren (of ruziën) met iemand die genoeg argumentatie heeft.

24 okt 2020, 13:10, *
12

Niks tegen geen vlees eten wel tegen mensen die alles opdringen..

24 okt 2020, 14:10, Bikinigek
13

@xander juist maar dat is net als sommige geloven het probleem iedereen moet dit iedereen moet dat.. heb heel wat vrienden die vegetariër of veganistisch zijn en die nooit een ook nooit mij wat op dringen. Die krijgen mijn respect. Daar maak ik als ze langs komen speciaal eten voor geheel veganistisch.

24 okt 2020, 14:10, Bikinigek
14

*
Ik dring niemand door, ik zeg de feiten en zeg waar het op staat. En ja.. Jullie proberen ervoor te zorgen dat ik als veganist zijnde stop met het delen van feiten en vrijheid van meningsuiting..
*

Sowieso doe ik voor mensen de moeite iets klaat te maken, veganisten zijn tenminste goed bezig, dus wie goed doet goed ontmoet.
*

* Dit bericht is aangepast door de moderator

24 okt 2020, 16:10, Eva
15

Ook trouwens heel grappig dat bijna alle vleesverslaafde of aanmoedigers van het eten va vlees geen verantwoordelijkheid willen of kunnen nemen.
Altijd wel wat excuusjes om het “goed” te praten en dan veganisten afzeiken omdat die wel komen met argumentatie.
Dat iets mag volgens de wet wil absoluut niet zeggen dat het normaal is, in China mag een vrouw met haar blote handen een man vermoorden zonder straf! In Den Haag zijn het ook maar mensen zoals ons die die wetten bedenken, de mannen maken ook wetten om vrouwen uit te buiten. Massamoord normaliseren is abnormaal!

24 okt 2020, 16:10, Eva
16

*
Vlees eten is normaal, en trouwens: in Japan aten ze vanaf het zesde eeuw voor christus geen vlees of melkproducten. Daardoor hadden ze vaak problemen met botten en ziektes zoals rachitis. Toen ze in de 20e eeuw melkproducten en vlees begonnen te eten, gingen die klachten weg, en is het volk gemiddeld 15 cm langer geworden. Ik heb geen problemen als mensen vegetariërs of veganisten zijn, maar als ze dat ook nog propaganderen en zeggen dat het gruwelijk is, vind ik dat echt “abnormaal”.
* Dit bericht is aangepast door de moderator

24 okt 2020, 17:10, Anoniem
17

Dus massamoord afkeuren is abnormaal?
*
“Vlees eten is normaal” vindt jij! Jij legt niet eens uit waarom! Nee niks is normaal aan het normaliseren van massamoord, *
Ze hebben juist problemen met botten door de melk die is gemaakt voor een koe en waardoor wij teveel krijgen en dat onze botten aantast!
* Ach ja.. van vleesgekkies moet je ook niet veel verwachten Xx.

* Dit bericht is aangepast door de moderator

24 okt 2020, 19:10, Eva
18

* Calcium en magnesium zijn trouwens niet alleen voor je botten belangrijk, maar ook voor je spieren. Ook eiwitten, die in melkproducten, eieren en vlees te vinden zijn, zijn heel belangrijk voor je spieren, daar uit worden spieren gemaakt. *
* Dit bericht is aangepast door de moderator

24 okt 2020, 20:10, Anoniem;)
19

Wat dus ook kan uit veel plantaardige producten!
* Spieren worden niet gemaakt, maar vergroot, ik eet het juiste en sport erbij. Maar zoals ik al zei valt er niks te rechtvaardigen aan massamoord, *
* Dit bericht is aangepast door de moderator

24 okt 2020, 22:10, Eva
20

Iedereen moet het zelf weten. Ik vind iemand niet persé slecht omdat hij of zij vegetariër, veganist of vleeseter is. Tenslotte is de mens een omnivoor en is het ook niet vreemd om wel vlees te eten, de overgrote meerderheid van de mensen doet dat. Ik eet zelf wel vlees, maar niet elke dag. Ik probeer dan wel zoveel mogelijk biologisch vlees te eten. Liever wat minder vaak en kleinere porties vlees eten, dan die kiloknallers. Varkensvlees eet ik sowieso vrijwel nooit, meestal kip, een heel enkele keer rundvlees. Vis eet ik ook wel. Kortom, ik eet dus wel vlees en vis, maar ik probeer het wel bewust te doen.

25 okt 2020, 00:10, Kim96
21

Kim96, waarom vindt/denk jij dat dat de mens omnivoor is? Tuurlijk is het wel vreemd om massamoord te steunen! Heel vreemd, en daarbij durven veel mensen geen eens de beelden te bekijken. Jammer dat er geen interpunctie in jouw tekst zit en dat er geen voorbeelden in zitten maar alleen jouw mening.

Juliatje heeft gelijk, zoek maar op internet en dat kan je dan al zien. Uit veel bronnen bv (what the health) tonen ze aan dat dierlijke etenswaren even slecht zijn als roken.

Wat vinden jullie eigenlijk van het feit dat veel gekleurde mensen nog te maken krijgen met racisme? Of dat veel vrouwen te maken krijgen met ongelijkheid? Als je daarop tegen bent, waarom dan wel je macht misbruiken en dieren eten?

25 okt 2020, 08:10, Eva
22

Maar Kim96, zoals jij in 2017 nog zei was dat met welk vlees dan ook er toch sowieso dieren niet vrijwillig worden vermoord en pijn lijden, bang zijn!

Diervriendelijk vlees bestaat niet! Hoe kan iedereen hopen op vrede maar dan nog wel vlees eten?

Als ik iemand zou slaan omdat ik dat lekker vind gaan jullie dat toch ook niet normaliseren? Lekker vinden is nooit een reden om iemand slachtoffer te maken, met vlees eten maak jij dieren slachtoffer, mensen die honger lijden omdat 80% van de totale voedselverbouwing naar de dieren gaat om die vet te mesten.. Naar mensen die gedwongen worden om dieren hun keel open te snijden omdat bijna niemand die baan wil..

Hoe egoïstisch ben je wel niet?

25 okt 2020, 08:10, Eva
23

Hey Eva, maar als mensen dat willen, kunnen ze dat dan ook doen. Wie ben jij om het verbieden? Koningin of minister president? Nee, dat ben jij zeker niet. En zelfs zij kunnen dat niet verbieden. Roken, drugs en alcohol zijn veel slechter dan vlees eten, en toch wordt het niet verboden. Vraag jij je af waarom? Omdat mensen zelf kunnen beslissen wat ze wel of niet willen doen. Wij leven in een vrij land, waar iedereen alles zelf kan beslissen, en als jij het niet leuk vindt, maakt het helemaal niets uit voor anderen. Ik wil geen discussie meer hebben, omdat alle argumenten die vleeseters geven, draai je om in je voordeel, zonder biologische bewijs daarvoor. Als wij als planteneters moesten worden gemaakt, zouden we 3-4 magen hebben, een veel langere darm en konden we onze eten herkauwen. Zolang wij dat niet doen, zijn wij alleseters.

25 okt 2020, 08:10, Anoniem;)
24

*
En vertel mij hoe jij * denkt dat wij zijn gemaakt voor vlees. Wij mensen hebben geen scherpe tanden, wij mensen kunnen totaal niet lang en snel rennen, ga jij maar eens naakt zonder spullen de natuur in en jagen. Wij mensen zijn al bang voor spinnen en zouden dan al het haar uit het lijk moeten plukken.
Waar is jouw bewijs dan? Niet alle planteneters hebben 4 magen! En onze magen zijn te lang voor vlees, het vlees gaat daardoor rotten en dan vergroot je de kans op bepaalde soorten kanker, *.
* Daarbij, we weten allemaa allang dat vlees eten niet nodig is, hoe kan jij dan zo egoïstisch zijn om dat te vreten? *
* Dit bericht is aangepast door de moderator

25 okt 2020, 11:10, Eva
25

Beste Eva, ik denk niet dat het zoveel zin heeft om hier verder te reageren. Jij hebt jouw mening, ik heb mijn mening. Ik respecteer jouw mening, maar jij reageert buitengewoon fel op iedereen die een andere mening heeft dan jij.

Natuurlijk mag je jouw eigen mening hebben, maar dit is een forum, een plek waar gediscussieerd kan worden, en je kan niet verwachten dat iedereen het over alles met jou eens zal zijn.

Ik denk dat ik zelf aardig genuanceerd in het midden zit en bewust bezig ben met wat ik eet door niet elke dag vlees te eten en vooral voor biologisch vlees te kiezen als het kan. Maar voor de die-hard veganisten is iedereen die dierlijke producten eet helemaal fout. Tja, met dat soort reacties kan ik niet zoveel.

Fijne dag nog Eva.

25 okt 2020, 12:10, Kim96
26

Ik reageer fel*. Ze zeggen dat ik bewijs moet leveren dat de mens is gemaakt voor planten, nou Julia zei het al en by the way is de vegan challenge ook een goede bron, en alle bronnen staan daarin vermeld.

Waarom zou je mijn mening niet respecteren? Ik heb namelijk gelijk en wat jullie doen is de waarheid verdraaien om het minder erg te laten lijken.

En nee Kim en @Anoniem en @Bikinigek ik verwacht dat niet en hoef dag niet te verwachten. Jullie verwachten ook maar dat iedereen dat toelaat.

Dat over de hard-veganisten concludeer jij zelf Kim, wat jij wil.. Ik ben zeer erg tegen roken maar ik haat rokers ook niet, al vallen hun ons ook lastig met die stank.

Kim je zit niet in het midden, je zit aan de kant die massamoord steunt.

En anoniem waar is jouw bewijs op de magen na? Het valt niet goed te praten, en jullie voelen jezelf te snel aangevallen xd.

* We zijn weer wel tegen het racisme en seksisme maar niet tegen het uitbuiten en domineren van de meest onschuldige wezens op aarde.. Machtmisbruikers allemaal!
* dit bericht is aangepast door de
Moderator

25 okt 2020, 13:10, Eva
27

Het is niet zo dat ik aan de 'vleeseterskant sta' maar ik vind het nu wel erg ongezellig worden nu. @Eva mensen zijn altijd al een beetje autistisch als het om eten gaat, de een kan beter zonder iets dan de ander. Denk dat jij ook vast wel dingen hebt in het leven waar jij niet zonder kan, bij de een is het drugs, de ander alcohol, bij een ander vlees eten en bij een ander ongezond eten. Zelf werk ik in de supermarkt en daar kom je pas echt mensen tegen die niet zonder iets kunnen! Maar gelukkig wordt het veganisme steeds meer maatschapelijk ontarmt, al hebben we nog een lange weg te gaan als het gaat om de aantallen mensen die veganist worden. Zelf hou ik niet van hokjes denken maar je hebt onder vleeseters alle soorten en maten net zoals bij veganisten bijv. Mensen die biologisch vlees eten , mensen die vanwege hun cultuur vlees eten ,mensen met ARFID(eetstoornis) en mensen die vlees gewoon niet kunnen weerstaan. Overmatige vleescosumptie heeft ook een sterk lange termijn effect op lichaam en met maar 500 gram zit je al op het maximale aantal wat je per week kan nemen.

25 okt 2020, 16:10, Juliatje.
28

Hoi allemaal ik ben marijn en ik ben zelf ook vegetariër alleen ik vind deze discusie nergens voor nodig de een eet geen dierlijke producten of de andere wel melk anzo maar geen vlees of de Ander eet dan weer wel vlees en andere dierlijke producten het is ieder zen keuze en de een moet niet zeggen tegen de ander je mag dat niet eten want dit of dat en de ander moet dan ook niet aan de andere opdringen van het wel te eten ok ik ben zelf ook niet helemaal mee met wrm mense vlees eten maar dat is hun keuze dan en ga niet allemaal ruzie maken er zullen altijd heel. Wat mensen zijn en blijven die vlees eten en dar kunne we niets aan veranderen het is nu zo en ik vind niet dat je er zoon zaken als racisme en sexisme en andere dingen moet bij halen dat heeft er hellemaal niets mee te maken kortom stop gwn met ruzie maken en ik vind het hier een beetje te ver gaan langs alle bij de kanten en ik rek niemand voor maar stop er gwn mee

26 okt 2020, 01:10, Marijn
29

@Eva
Ik zit deze thread nu al aantal dagen te volgen, maar ik begrijp echt niet waarom je vleeseters zo hard veroordeeld met termen als 'massamoordenaars'. Wat wil je daar nu mee bereiken?

Ik vermoed dat het doel van jouw berichten is om mensen te bekeren om geen vlees meer te eten. Maar door er zo keihard in te gaan, bereik je volledig het tegenovergestelde. "Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn", is een oud-Nederlands spreekwoord. Dit spreekwoord betekent dat je op een aardige en vriendelijke manier, vaak veel meer bereikt dan er keihard tegenin te beuken.

Mensen die bewust met hun vleesconsumptie omgaan en zodoende duidelijk minder vlees eten en veel beter naar de leefomstandigheden van de dieren kijken, zoals ik en Kim96, zou jij dus juist moeten omarmen. Zij zijn immers voorvechters van bewustwording rond vleesconsumptie. Bewustwording van vleesconsumptie is iets dat bij de massa nog altijd ontbreekt. Juist door mensen zoals Kim96 en mijzelf, worden de normen rond vleesconsumptie langzaam bijgesteld wat (hopelijk) leidt tot een vliegwieleffect bij de massa. Zonder bewustwording verandert er sowieso niets. Je hebt altijd mensen nodig die de eerste stap zetten. In jouw opinie zijn deze stappen veel te klein, dat mag jij vinden, maar om personen als Kim96 en mijzelf dan weg te zetten als 'massamoordenaars' en 'egoïsten', vind ik ontzettend dom. Je gooit op deze manier je eigen glazen in, wat ertoe leidt dat mensen je niet meer serieus nemen en zodoende sowieso niet meer naar je willen luisteren. Iets dat je in deze thread ook al ziet gebeuren.

Het feit dat er tegenwoordig vlees in de supermarkten te vinden is met 'Beter Leven'-sterren, komt omdat er vraag en dus behoefte is aan deze producten. 15 jaar geleden bestond dit keurmerk nog helemaal niet en was zodoende het dierenwelzijn van veel vlees dat verkocht werd, duidelijk slechter dan het nu is. Doordat er vandaag de dag meer bewustwording bij de consument is, is er dus ook behoefte ontstaan aan vlees dat geproduceerd wordt vanuit een beter dierenwelzijn, wat weer resulteert in de opmars van dit keurmerk. Dit is dus pure winst en dus duidelijk een stap vooruit, al ervaar jij dat niet zo. De kunst is dus om juist blij te zijn met deze, in jouw ogen veel te kleine, stap om hiermee zodoende het proces van bewustwording in de toekomst te kunnen blijven aanjagen.

Verandering gaat in kleine stapjes. Je kan niet in een keer de hele wereld veranderen. Verandering bereik je door verbinding tussen groepen te zoeken, niet door deze extra tegen elkaar op te zetten (polariseren). Wees blij met kleine stapjes vooruit, anders gebeurt er sowieso niets!

26 okt 2020, 02:10, Timo
30

Opzich we goed punt over dat we geen racisme steunen en geen vrouwen moeten uitbuiten dus dan ook geen dieren

26 okt 2020, 08:10, Queen💛
31

Maar ik eet vlees. Mijn huisdieren eten vlees. Soms konijntjes of muisjes. Nee geen slangen.
Soms test ik vegetarisch eten. Soms eet ik geen vlees.

26 okt 2020, 12:10, Bikinigek
32

Mooi gezegd Timo! Keurige reactie!

26 okt 2020, 21:10, Kim96
33

Hey,
Ik vind vegan mensen helemaal prima. Maar mijn probleem met vegatariers en vegans is dat ze wel soja eten. Soja is heel slecht voor de natuur. Er worden bossen platgebrand om soja plantages aan te leggen. Hierdoor wordt er miss een koe minder geslacht maar krijgen bedreigde diersoorten het moeilijker omdat hun leefruimte kleiner wordt. Soja hoort niet te groeien officieel in die landen en daarom is het handig om plantgebrand bos te gebruiken omdat het vruchtbaar is. Als iemand vegetarier of vegan wordt voor dierenleed, ga dan geen soja eten, verdiep je even in wat je dus wil eten en wees geen vreselijk hypocriete vegetarier. Vlees eten is niet per se het enige waardoor dieren doodgaan.

Nu mijn medisch verhaal. Wit vlees (kalkoen, kip, vis, gevogelte) is een stuk gezonder om te eten dan rood vlees (rund, varken) varkensvlees is het meest ongezond en eet nooit het vet van t beest op. Bak dat er dus uit. Bloed ook nooit eten, eet alleen vlees van herbivoren, niet van omnivoren en carnivoren. Maar dieren die insecten eten zoals de kip kan wel. Eet ook niet lever of nieren dat zjjn zuiveringssystemen van t lichaam dus als je dat eet eet je alle troep die t beest ooit uit zn lichaam heeft gezuiverd. Je hoeft ook niet elke dag vlees te eten, peulvruchten zijn goede vervanger.

Heb nog wel veel meer, maar dan wordt t verhaal nog langer.

Doei

Me

27 okt 2020, 06:10, Me
34

Euh @Me weet je wel waar je over praat?

Nee, dacht ik al. Die soja wordt juist door de vegetariërs en vleeseters gekapt omdat die vlees en melk willen waardoor dieren moeten worden vetgemest. Bijna alle soja gaat naar de dieren, dus de dieren van de amazone zullen zich inderdaad heel rot voelen, al ben ik minder schuldig al jullie daaraan, en dat is een feit.

Het is een feit dat je niet elke dag vlees hoeft te eten, sterker je kan er zonder.

@Juliatje. De vleeseters kunnen heus wel zonder vlees, maar zij proberen het niet en hebben niet de juiste vervangers gevonden of de juiste trucjes zodat hun vervangers wel naar echt vlees smaken.

@Timo, sommige mensen (mensen zoals ik en mijn volgers) houden van een hardere aanpak waarop je mensen de feiten op hun neus drukt.
Je kan wel in een keer “De wereld veranderen” bekijk eens naar vele ongelukken of uitspraken, en iedereen kan in een keer veganist worden!
Over dat ik vleeseters massamoordenaars noem is omdat dat een van de feiten is, en daar hoef ik niet perse wat mee te bereiken. Ik maak mensen nu ook bewust met feiten. Ik gooi die straks nog wel ergens anders op, en zo eten mensen überhaupt al minder vlees. Ondanks dat jij “diervriendelijk” vlees eet vraag jij nog naar het domineren van, en naar het onvrijwillig dood laten gaan van een dier, dat blijft een feit @Timo. En ja het is beter dan elke dag ham eten en dan het eten van een dier met het ergste leven, maar dan nog is het zo dat het egoïstisch is om te kiezen voor het doden van een dier terwijl je het uit andere bronnen kan halen, en je daar nog minder/niet/later ziek van wordt en ouder.

27 okt 2020, 08:10, Eva
35

@Me en @Timo ik heb geen zin om weer hele bijbels te typen maar @Peta en @Vega Challenge zijn hele goede bronnen van feiten en nieuwsartikels en die vermelden ook hun bronnen, je haalt er recepten uit en informatie. Maar @Me ik ben absoluut niet hypocriet bezig, want zoals ik dus al zei steun jij ook nog eens de bosbranden omdat de miljarden vleesdieren worden vetgemest, dat vindt je letterlijk overal, had überhaupt de moeite gedaan informatie op te zoeken.

@Bikinigek wat jij allemaal typt boeit mij niet, jij bent vrouwonvriendelijk en komt zo vaak aan met onzin-zinnen. Ik hoef jouw respect niet, want jij hebt die van mij ook niet. En sowieso maak ik eten klaar voor veganisten, want dan is de vraag naar groter, en die doen iets goeds voor de wereld dus mogen die wel beloond worden.
Veganist worden is voor jouw eigen gezondheid, de aarde en de dieren, en de gedwongen slaven wel het minste wat jij kan doen.

27 okt 2020, 08:10, Eva
36

Eva heb jij fans? Jij herinnert me aan dictators zoals bijv Stalin, Mao Zedong, Hitler of Kim Jong un. Zij hebben ook een “harde” aanpak. Maar zij hebben wel veel gedaan om hun macht te krijgen. En wie ben jij? Ene gekke veganist die zegt dat iedereen moordenaar is, en dat alleen veganisten goed zijn. * Mensen, en ook slimme mensen zoals Timo en Juliatje, geven goede argumenten waarom vlees eten eenmaal niet zo gruwelijk is, en dat vlees eten gewoon kan, en jij doet alsof je hen niet hoort.

*dit bericht is aangepast door de moderator vanwege het overtreden van de spelregels*

27 okt 2020, 08:10, Anoniem;)
37

@Anoniem heb jij fans dan? Ja die heb ik wel alleen zijn er overgevoelige vleesgekkies als jou die waarheid niet aankunnen, al gaven hun geen argumentatie waarom vlees niet gruwelijk was, maar waarom ik het anders moest zeggen.
Ik heb geen autisme, en al zou ik dat hebben wat is daar dan mis mee? * en ik reageer zoals jij op mij reageert, dus ga niet zielig lopen doen. Kim Jung Un en Trump zijn veel anders als mij en ik weet niet waarom jij dat er bij betrekt, maar jouw keus om als een jong en laagopgeleid persoon over te komen. Heb jij wel vrienden? Oh en jij ging net even niet in op al mijn andere punten en mededelingen. Lol. *

*dit bericht is aangepast door de moderator vanwege het overtreden van de spelregels *

27 okt 2020, 09:10, Eva
38

En jij voelt je zo volwassen maar wie denk jij eigenlijk dat jij bent? * maar waar ben jij verder nog trots op?
Ik dacht dag onze @Anoniem wad gestopt met de non-discussie maar het gaat nog verder uit gevoel van gelijk willen hebben en uit gevoel van gekwetst en aangevallen zijn. Hahaah, vleesgekkies * gaan nooit gaan ze in op argumentatie.

*dit bericht is aangepast door de moderator vanwege het overtreden van de spelregels*

27 okt 2020, 09:10, Eva
39

Anoniem volgens mij doet zij niet alsof ze hem niet hoort
Jij probeert andere op dit forum met een ander stantpunt omlaag te halen omdat jij gelijk wil krijgen
ben jij dan zo slim
maar waarom steun jij mensenleed dierenleed en vervuiling

ze zegt dat die daad slecht is niet dat jij slecht bent maar jij toont nu wel echt jou slechte kant
ook spot jij met dingen als geen vrienden hebben terwijl dat niks te msken heeft met het onderwerp die zo gevoelig is voor jou zo win je echt geen ruzies ik mag hopen dat je niet zo bent in het echt
ik hoop niet dat jij ouder bent dan 14 hoor

27 okt 2020, 10:10, De Gangester
40

@eva respect wil ik ook niet van 1kant denker. Vlees eten is niet goed voor aarde. Veganist ook niet! We zijn allemaal mensen en die zijn niet goed voor de aarde! Allemaal! Allemaal zijn we een plaag heel simpel.

28 okt 2020, 14:10, Bikinigek
41

Trouwens vrouwonvriendelijk? Sure.. lol

28 okt 2020, 14:10, Bikinigek
42

Dat zijn we zeker! Wil je jezelf nog erger maken dan? Als je dat laatste al niet inziet..

28 okt 2020, 19:10, Eva
43

Dit is aan alle mensen die een bericht gezet hebben in dit topic de een zegt Julie zijn massa moordenaars de anderen zeggen daar dan weer iets op en dan zegt er iemand je bent een dictator en heb je wel fans en dan die ander daar weer op heb jij wel vrienden en zo gaat het maar door ik vind dit echt te ver gaan vinden jullie zelf nu niet een beetje dat het een beetje kinderachtig aan het worden is ik zeg niet dat iedereen in fout is maar de meeste wel mijn conclusie is Dat heel dit gesprek te ver gaat ik hoop dat sommige nu een beetje als normale mensen het gaan aan pakken en een normaal gesprek gaan voeren en Julie mogen allemaal je eigen stand punt hebben maar hou het een beet je fatsoenlijk en en behandel mekaar met respect dit was mijn eerste bericht en meteen ook mijn laatste groetjes jade

28 okt 2020, 21:10, Jade
44

Is opzich al gebeurd met dm, ging wel normaal, vind ik.

28 okt 2020, 23:10, Eva
45

Euhm ik wil me even excuseren tegen over iedereen hier ik ben misschien toch een beetje te ver gegaan sorry hier voor

2 nov 2020, 17:11, Eva
46

@Eva
Ik snap hoe je voelt over het eten van dieren. Persoonlijk ben ik ook aan het denken om vegetariër te worden, maar ik woon nog met mijn ouders en ik ben nu nog aan het herstellen van een eetstoornis, dus nu is dat nog niet echt mogelijk.

Om eerlijk te zijn, als ik vegetariër wordt dan zou ik dat niet zo heel erg doen om de dieren, maar vooral voor het klimaat. De vleesindustrie produceert ontzettend veel broeikas gassen, waaronder methaan en kool dioxide. Natuurlijk vind ik het op zich wel zielig voor de dieren, maar ik vind het gewoon de natuur. Leeuwen doden ook andere dieren, dat is nou eenmaal de natuur...

Ik denk dat zo'n gevoel gewoon echt bij de moralen liggen van mensen. Sommige mensen boeit het echt niks, terwijl het voor jou wel echt heel erg belangrijk is dat dieren leven. Natuurlijk is het helemaal niet slecht dat je veganistisch bent, ik heb hartstikke veel respect voor je dat je dit doet en zo goed nadenkt over de natuur en je omgeving!

3 nov 2020, 00:11, Pop
47

Dankjewel @pop!

Maar leeuwen eten dieren omdat dat noodzakelijk is voor hun, en voor ons mensen absoluut niet.

Vegetariërs doen het al beter als mensen die wel vlees en vis eten, maar nog steeds is het drinken van melk slecht, en het eten van eiren ook.

(Ook worden mannelijke dieren vermoord omdat die geen melk en eiren kunnen leggen)

Trouwens ik weet niet wie mij na wil doen, maar dat lijkt geen eens op mijn eerdere berichten.

3 nov 2020, 17:11, Eva
48

@Eva
Ik weet niet wat je bedoelt met dat iemand je na wil doen, maar ik begrijp je punt helemaal. Ik zie het namelijk nog steeds niet zo. Ik denk dat we omnivoren zijn en dus gemaakt zijn om beide dierenproducten te eten en plant producten. Ik weet niet of ik ooit veganistisch wordt, maar nogmaals, alle respect naar jou toe!

4 nov 2020, 00:11, Pop
49

Yow Eva wa bedoelde me da iemand u n'a wil doen?

4 nov 2020, 00:11, Nick
50

Weet je wat ik nu zin in heb. Een lekkere biefstuk xl bali van loetje met extra bacon. Of spareribs zijn ook goeie 👌👌

4 nov 2020, 09:11, Dennis
51

@Dennis echt flauwe opmerking

4 nov 2020, 09:11, juliatje.
52

Yoooo ik ben 4 jaar vegetarisch en ja. Iedereen moet in z’n lichaam stoppen wat ie wil maar ben net wel met je eens

10 nov 2020, 08:11, Donut
53

Kijk allemaal even naar Eva. Mensen zoals jij geven veganisten een slechte reputatie. Mensen moeten kunnen eten wat ze willen. Wil jij alleen vlees eten en dood gaan op je 60ste, prima dat is jouw keus. Het feit alleen alleen al dat jij een compleet respectabele mening van Xander niet respecteert zegt genoeg. Kijk even in een spiegel en denk na over je gedrag.

13 nov 2020, 13:11, Vleesisprima
54

@Vleesisprima,

Ik geef veganisme geen slechte naam, als mensen zelf dom en aanvallend overkomen reageer ik zo terug.

Ik weet niet waarom jij nu ineens weer ruzie wil, maar dat zegt ook genoeg over hoe volwassen jij bent.

Jij maakt door jouw “keus” mensen en dieren slachtoffer en dat is niet prima! Dat wordt genormaliseerd maar ik zeg waar het op staat, en dat jij je zo aangevallen voelt zegt genoeg over jou.

En nee ik respecteer het niet als je massamoord goedkeurt, dat is aan mij! Dat zegt dus over mij dat ik voor gelijkheid ben en niet voor onnodige uitbuiting.

Oh en vleeseten en lekker is geen goedkeuring. Als ik iemand zou verkrachten en zou zeggen dat ik dat lekker vond zou ik sowieso geen respect krijgen.

Er is een verschil tussen gedrag en uiting, kijk jij nu zelf maar naar jouw gedrag.. Een ruzie willen uitlokken, massamoord goed proberen te praten, verder niet met argumentatie komen..

14 nov 2020, 07:11, Eva
55

En je mag zelf weten wat je doet of eet, tenzij je andere ermee laat lijden.

Mensen die vlees eten of überhaupt vegetariër zijn voelen zich zo snel aangevallen, omdat ze weten dat zij ongelijk hebben en geen goeie redenen.

14 nov 2020, 08:11, Eva
56

Hey Eva, bedankt voor het bevestigen van mijn punt!

15 nov 2020, 21:11, Vleesisprima
57

Welk punt? Want jij maakt geen punten in jouw berichten, jij kraamt onzin eruit om onrecht goed te willen praten. Jouw laatste bericht is al zo overbodig en laat nog meer zien dat jij geen discussie kan voeren..

Als je argumentatie kan geven en wel oprecht punten hebt, dan pas ga ik een discussie met je voeren, of jouw punten opnemen.

16 nov 2020, 06:11, Eva
58

Haha doe nou ff rustig. Je wordt zo snel zo ongelooflijk boos. Dat is echt niet goed voor me. Je hoeft hier niet op te reageren, je laat mensen alleen maar zien dat je niet kan discussiëren zonder boos te worden.....

16 nov 2020, 09:11, Vleesisprima
59

@Vleesisprima,

We hebben hier een beetje het gevoel alsof we met een 14 jarige praten.

Argumentatie totaal niet onderbouwd, jezelf veel te snel aangevallen voelen, en ook zoals er al werd gezegd valt er niks goed te praten en te normaliseren.

“Haha doe nou ff rustig. Je wordt zo snel en ongelofelijk boos” jij daagt haar en andere veganisten uit en regeren met de dingen die zo zijn en met een wel onderbouwde mening is anders als boos zijn.

Jij voelt je aangevallen omdat er niks goed te praten valt en omdat jij weet dat je geen gelijk hebt.

Eva laat zien dat zij niet ingaat op jou als vleesgek die zelf bozer lijkt, met de dingen die je expres bespottend en gemeen uit.

Vervolgens loop jij hard-veganisten over een kam te scheren, terwijl de veganisten je met de neus op de feiten drukken.

Er zijn tientallen miljoenen veganisten, en ieder daarvan is anders, net als al die mensen die nog vlees eten. Mensen die bij het eten van vlees toegeven dat ze egoïstisch bezig zijn, en dat er genoeg lekkere vegan vervangers zijn, en mensen als jou en @Anoniem die het goed proberen te praten.

Aan deze onderdrukking is niks prima of normaal. En @Anoniem, vlees eten als kind is ook ongezond en als je als kind of ouder zijnde goed bent geïnformeerd, stop dan.

Voor smaak hoor je nooit iemand dood te laten gaan, het is geen excuses.

Er is geen reden of argument die dit allemaal goed kan praten.

Bekijk anders op YouTube naar:

- Kiwi Eats
- Vegan Animal

**
*dit bericht is aangepast door de moderator

16 nov 2020, 12:11, Cilla Zwarts- Voogd
60

Zoals ik eerder heb gezegd heb ik totaal geen probleem met veganisten en vegetariërs. Jullie kiezen er zelf voor om zo te leven. Waar ik wel een probleem mee heb is het feit dat mensen zoals Eva hun ideologie op andere mensen proberen te forceren. Of je veganist of vegetariër wil worden is een keuze die je zelf zonder invloed moet kunnen maken, die keuze moet niet worden beïnvloed door één of ander opgefokt mens dat het niet eens is met jouw levenswijze. Het heeft ook totaal geen zin om helemaal over de rooie te gaan wanneer je iemands uitspraken niet goed vind, daar bereik je niks mee. En nog wat, een dier is geen persoon, geen iemand. Het feit alleen al dat jij zegt dat er mensen zijn die TOEGEVEN dat ze door vlees te eten egoïstisch bezig zijn, geeft aan dat jij jezelf beter vind omdat je geen vlees eet. En door argumenten te geven waarom vlees goed is praat je niks goed, er is namelijk niks fout aan. Jij kiest ervoor om geen vlees te eten en anderen wel. Geen van beiden is fout.

16 nov 2020, 15:11, Vleesisprima
61

@Vleesisprima,

Kijk al meteen schiet jij in de verdediging, jij maakt nu de keus het jezelf zo moeilijk te maken door je zo aangevallen te voelen.

Eva forceert niet perse, ze zegt waar het op staat. En jullie forceren haar om niet te zeggen hoe het zit omdat jullie je zo aangevallen voelen.

En over beïnvloeden..
Iedereen beïnvloed elkaar, aan jou of jij je beïnvloed voelt en er wat mee wil doen.

Eva is opgefokt? Ik denk eerder jij, jij praat nogal respectloos en jij bent hier degene die zich zo snel aangevallen voelt en een veganist wil ''corrigeren'' op haar manier van brengen.

En waar haal jij het ** vandaan dat een dier geen persoon of geen iemand is? Elk dier is anders, elk dier voelt.

"' Het feit alleen al dat jij zegt dat er mensen zijn die TOEGEVEN dat ze door vlees te eten egoïstisch bezig zijn, geeft aan dat jij jezelf beter vind omdat je geen vlees eet''

Nou nee.. Je kan egoïstisch zijn, maar dan wil dat niet perse zeggen dat je in alles slechter bent, en dat ik beter ben in alles.

Maar jij bent hier degene die zichzelf heel wat vindt. Jij vindt jezelf beter dan een onschuldig dier, terwijl ik weet dat jij niet eens bloot zou kunnen jagen zonder voorwerpen..
Een dier is niet een concluderend en hebberig iemand, en de mens wel, en een dier zou niet puur voor smaak massamoord steunen.

En het is wel fout om vlees te eten, niet voor jouw geest, maar wel voor jou en jouw lichaam, de mensen, voor mensen met honger, en de toekomst, en voor de dieren.

**

Maar waarom zijn dieren voor jou minderwaardig?

Als jij zou denken dat dieren minder intelligent zijn, bedenk dan met jouw ''hersenen'' dat dieren dieren zijn en menselijke uitvindingen en de menselijke taal niet niet snappen net als wij bij dieren niet.

** Dit bericht is aangepast door de moderator wegens respectloos taalgebruik

16 nov 2020, 17:11, Cilla Zwarts- Voogd

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.