Vegetariër, moeheid

Hoi, ik ben vegetarier ongeveer 1 jaartje. En ik ben best wel moe, ik weet niet of het komt doordat ik niet de juiste/te kort vitaminen/mineralen inneem, of omdat ik bijna elke dag 2,5 uur fiets (voor school heen en weer + naar stal) .
Ik heb ook een tijdje B12 pilletjes ingeslikt, maar heb gemerkt dat ik daarvan meer pukkels en puisten krijg, en aangezien ik al best veel heb, wil ik niet nog meer puisten!
Ik eet eigenlijk best ongezond, maar ben al bezig gezonder te eten.

Iemand tips?

17 jun 2019, Tara


Reacties

plaats reactie
1

Vermoeidheid kan inderdaad duidelijk een relatie hebben met een vitamine B12-tekort. En vegetariërs bouwen inderdaad gemakkelijk een vitamine B12-tekort op, omdat vitamine B12 alleen in dierlijke producten voorkomt.

Je geeft aan dat je pukkels krijgt van de vitamine B12-tabletten die jij hebt geslikt. Grote kans dat dit komt omdat je de verkeerde vorm van vitamine B12 hebt geslikt. De goedkoopste vorm van vitamine B12 (cyanocobalamine) is een heel slecht opneembare vorm. Je lichaam kan deze vorm dus heel slecht opnemen, wat betekent dat je lichaam veel afstoffen moet opruimen. Als dit niet optimaal gebeurt, leidt dit tot opstapeling van die afvalstoffen. Deze opstapeling kan gaan ontsteken, wat zich uit in een ontstekingsreactie, bijvoorbeeld van de huid (acne).

Veel beter is het zodoende om een goed opneembare vorm van vitamine B12 tot je te nemen. Deze geeft veel minder afvalstoffen, waardoor deze afvalstoffen ook niet kunnen opstapelen en mogelijk kunnen gaan ontsteken. De twee best opneembare vormen van vitamine B12 zijn methylcobolamine en adenosylcobalamine, waarvan de eerste duidelijk makkelijk te krijgen is (bij een adviesdrogist of vitaminewinkel).

Mijn advies is dan ook om B12-tabletten in de methylcobolamine-verbindingsvorm te gaan slikken. Verder is goed en voldoende slapen en je rust pakken, ook heel belangrijk om vermoeidheidsklachten tegen te gaan.

17 jun 2019, 17:06, Timo
2

Ik denk dat je gewoon meer gezonde voeding moet consumeren(mooi dat je er mee bezig ben) Ik denk hoe gezonder je eet hoe beter je gaat voelen. Maar ook is handig dat je op slaap,stress,depressie en hormonen let. Maar heb jezelf ook laten testen op tekorten? Wat eet je eigenlijk als vegetarier? Je kan ook een arts voedingsadvies geven. Maar succes en zeg maar als je meer advies wilt

17 jun 2019, 21:06, juliatje.
3

Ik ben inmiddels 6 jaar Veganistisch en heb daar nooit last van gehad, denk dat het echt per persoon verschilt wat je lijf wilt of niet

30 jun 2019, 20:06, Vegan
4

Ik zelf neem elke dag een multivitamine die speciaal voor vegetarieers gemaakt is. Dan krijg je alles binnen en niet alleen B12. Want misschien heb je wel een zink tekort ofzo weet ik veel.

Weet je zeker dat je niet last hebt van pukkels en vermoeidheid door het slechte eten? Ik denk dat gezonder eten ook wel een verschil zal maken (veel groente, fruit, granen, zuivel, noten, peulvruchten etc.)

30 jun 2019, 23:06, Nico
5

Ik zou gewoon vlees en melk enzo gaan eten en drinken dat is veel gezonder

10 mei 2020, 13:05, Sanne
6

Nou, daar zijn de meningen over verdeeld hoor Sanne. De gemiddelde vegetariër eet gezonder dan de gemiddelde Nederlander die wel vlees en vis eet,

10 mei 2020, 14:05, Timo
7

Hai, ik ben bijna 3 jaar vega. En wordt wel wat vaker ziek, krijg bv sneller de griep als dat heerst. Had ik ook al daar voor. Ben trouwes 12. Ik slik alleen vitamine pillen. Die het er prima op. Wat ik niet perse nodig heb slikken anderen ook extra en dat is gezond dus waarim niet.
Ik eet trouwens niet heel gezond, maar ook niet ongezond.
Liefs

10 mei 2020, 22:05, D💞
8

Ik ondersteun het verhaal van Timo. Niet elke vorm van vitamine tablet werkt het zelfde.
Wat ik altijd in deze situaties aanraad is om het rustig met de huisarts te bespreken (als je echt moe bent elke dag). Als je aangeeft dat je continu moe bent en de pilletjes al een keer geprobeerd hebt en nu niet zo goed weet wat je moet doen, heeft de huisarts vast een antwoord.

16 mei 2020, 16:05, hi
9

@hi:
Op zich een goed advies, maar een (huis)arts denkt alleen in symptoombestrijdende chemische (lichaamsvreemde) middelen, niet in natuurlijke middelen die de oorzaak van de klachten kan wegnemen.

Daarbij zeg ik niet dat Tara niet naar de huisarts moet gaan bij aanhoudende vermoeidheidsklachten, maar laat het niet je enige informatiebron zijn. Een bezoek aan een orthomoleculair therapeut kan Tara bijvoorbeeld ook heel veel verder helpen.

16 mei 2020, 16:05, Timo
10

Hallo Tara! Ik zou gewoon een keer een bloedonderzoek bij de dokter laten doen. Die ziet dan welke stoffen je tekort komt en kan je wetenschappelijke tips geven wat je tekort komt en of je dat bij voorbeeld door een bepaalde zoort fruit of noten of vitamine- pilletjes of hoe dan ook kan compenseren. Groetjes Lotte

2 dec 2020, 11:12, Lotte

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.