veeeeeel te zwaar!

Hey ik heb een vraag,
ik heb sinds een jaar geleden een soort sport en dieet gevolgd en als gevolg 24 kg afgevallen.
maar nu ik gestopt ben zit ik in de 60kg
ik was eerst 84 komma nog wat
en nu ben ik bang dat ik het dieet niet meer durf te doen want dikte zit in de famlie en zelfs van de kleinste dingen kom ik al aan!

12 mei 2020, j.j.q.s.l


Reacties

plaats reactie
1

Wat goed dat je 24 kilo bent afgevallen!!

Van groente, fruit, vlees, vis, peulvruchten (bonen, linzen, soja, etc.) en goede vetten (vette vis, zeewier, zaden, etc.) kom je niet aan als je deze in normale hoeveelheden eet. Op de inname van deze producten hoef je dan ook niet te letten.

Aankomen doe je voornamelijk van koolhydraten. De slechtste koolhydraten zijn toegevoegde suikers **

Wat kan helpen is om voor jezelf een lijstje te maken met datums van speciale momenten de komende maanden (verjaardagen van familie en vrienden, feestdagen die jij viert, etc). Voeg hier nog wat 'vrije momenten' aan toe. Dit lijstje zijn je 'speciale extra momenten' (SEM's). Momenten waarop je zonder schuldgevoel of schaamte een extra kan nemen. Deze extra's hebben namelijk een belangrijke sociale functie: het is een smeermiddel om sociale contacten mee te onderhouden of aan te gaan. Geniet ook echt van de extra's op deze momenten! Daarbuiten moet je jezelf dus aanleren om geen extra’s te nemen: extra’s zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks of heel vaak ‘uit gewoonte’ weg te eten.

En ja, het ene lichaamstype slaat veel gemakkelijker vet op dan het andere. En de ene persoon zal dus idd. strenger op zijn extra-inname moeten zijn dan de ander. En de ene persoon zal bovengemiddeld veel moeten sporten, terwijl een ander echt alles naar binnen kan schuiven wat hij wil en daarbij ook nog eens nooit hoeft te sporten om toch slank te blijven. Ja, die oneerlijkheid is er. Maar als je dat weet, kan je hier ook naar handelen. Schiet niet in de slachtofferrol, maar accepteer het en handel hier naar!

Ikzelf heb (ook) het lichaamstype dat het gemakkelijkst vet opslaat (endomorf). Als je dat weet, kan je hier dus ook naar handelen. Als ik bijv. een keer bij de McDonalds beland met mijn vrienden, neem ik alleen een burger, niet een heel menu. Een vriend van mij kan makkelijk een largemenu op en nog een Mcflurry erachteraan zonder ook maar een grammetje aan te komen. Ik kan dat niet: als ik die maaltijd zou eten, kom ik daar zeker van aan. Maar als je dit dus weet van jezelf, kan je hier ook naar handelen. Niet iedereen heeft hetzelfde lichaamstype, niet ieder lichaam reageert hetzelfde. Luister naar je lichaam en handel hier ook naar!

*Dit bericht is aangepast door de moderator*

13 mei 2020, 01:05, Timo
2

....en als je dus naar je lichaamstype handelt hoef je, ook met het endomorf-lichaamstype, niet dikker te worden. Het feit dat iemand een endomorf is, is wel een verklaring waarom iemand te dik is of dikker wordt, maar vind ik geen excuus.

13 mei 2020, 02:05, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.