uitnodigen of niet?

Hallo allemaal,
Ik ben binnenkort jarig en wil dat vieren met een feestje. Nu heb ik een nieuw meisje in m'n klas waar ik het goed mee kan vinden en ik wou haar uitnodigen alleen ze heeft anorexia, en we gaan natuurlijk wel een stukje taart eten en ze wil liever niet vertellen dat ze het heeft. Dus wat moet ik doen? uitnodigen of niet?

4 sep 2020, Leonie


Reacties

plaats reactie
1

Ik zou uitnodigen, je kan altijd zeggen dat ze er allergisch voor is maar vraag zelf aan haar of ze wil komen.

4 sep 2020, 18:09, juliatje.
2

Mooi om te lezen dat je zo betrokken bent bij het lot van je vriendin.

Zeker wel uitnodigen idd.

Als ze genoeg zelfvertrouwen heeft kan ze dat stukje taart ook gewoon weigeren: "Nee dank je, ik wil wat gezonder leven" of "Nee dank je, ik wil wat minder extra's gaan eten". Hoeft helemaal geen koppeling met gewicht laat staan met anorexia te hebben/krijgen.

Wil of durft ze dit niet kan ze idd. een smoesje gebruiken. Allergie is een bekende, 'niet lekker vinden' is een andere of anders 'geen dierlijke producten willen eten'. Deze laatste is ook een goede optie omdat in de meeste taarten immers wel boter, eieren, slagroom, melk en/of gelatine zit. Gelatine wordt meestal van de botten van dieren gemaakt.

Om haar te helpen kan je het voor haar opnemen wanneer ze reacties krijgt op haar weigerreden. Iets van: "Mensen, het is toch juist goed dat ze wat gezonder wil leven. Kunnen we allemaal een voorbeeld aan nemen", of: "Als zij die taart nou niet lekker vindt, hoeft ze deze toch niet tegen haar zin in te eten", zoiets. Dit maakt haar weigerreden minder raar/bijzonder, waardoor ze deze ook sneller durft te benoemen. Je zou van te voren al tegen haar kunnen zeggen dat je haar gaat helpen op moeilijke momenten, dit verkleint voor haar de drempel om te komen.

Als ze niet wil of durft te komen hoor je dat wel, maar dan heb je het iig wel geprobeerd!

Fijne verjaardag!

4 sep 2020, 21:09, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.