Te veel gegeten, help

Wat moet je doen als je veel ongezonde dingen hebt gegeten en je wilt het kwijt? Ik heb geen zin om te kotsen dus wat kan ik dan doen?

9 feb 2019, Anoniempjexx


Reacties

plaats reactie
1

Was het samen met anderen op een speciaal moment? Zo ja, dan niet druk over maken maken. Het eten heeft gediend als smeermiddel om sociale contacten te onderhouden. Het hebben en onderhouden van sociale contacten is vééél belangrijker dan wat extra suiker en calorieën. Niet schuldig over voelen, het eten heeft een belangrijk hoger doel gediend en is zodoende prima te rechtvaardigen.

Zo nee, niet over in blijven zitten. Wat geweest is geweest. Vanaf nu een nieuwe start. Anders heeft het ongezonde eten je dubbel gepakt: je hebt overvloedig veel dikmakende loze calorieën tot je genomen en je hebt er nog een rotgevoel over ook. Door hier in te blijven hangen vergroot je de kans op een nieuwe eetbui enorm!

Wat kan helpen is om de komende dagen op een nuchtere maag een klein glas citroenzuur of appelazijn te drinken (wel met een rietje, anders gaan je tanden eraan!). Dit helpt je lichaam te ontgiften, waardoor je de slechte stoffen van het ongezonde voedsel sneller kwijtraakt. Ook de komende dagen een paar balansdagen inplannen (dagen waarop je extra goed oplet op wat je eet), kan helpen het ongezonde voedsel weer sneller kwijt te zijn. Bovendien heb je dan de trots dat je je eigen gedrag hebt weten te herstellen. Dit geeft voldoening, waardoor je het eten van het ongezonde eten van vandaag ook beter kan plaatsen (en misschien wel kan relativeren).

Tot slot kan een beetje extra beweging uiteraard helpen om de extra energie van het ongezonde eten weer weg te krijgen. Als je echt gaat sporten, werkt dit in op hetzelfde voldoeningsprincipe als hierboven: jij kan aan jezelf laten zien dat je 'zwakke moment' kan herstellen met gezond gedrag en gezonde keuzes de dagen erna. In tegenstelling tot vele anderen lukt het jou wel om op een gezonde manier te compenseren. Jíj kan laten zien dat je goed voor jezelf zorgt!

10 feb 2019, 02:02, Timo
2

Hoe verleidelijk het ook is om na een misstap meteen afscheid te nemen van je gezond voedingspatroon, probeer gewoon opnieuw een gezond eetpatroon. Iedereen eet wel eens meer dan hij/zij eigenlijk zou moeten doen een keertje en dat maakt jou zeker niet de enige!Het leven wordt wel saai wanneer je jezelf niet zo’n avond gunt zo nu en dan in het jaar. Het heeft absoluut geen zin om treurig te zijn, want soms gebeurt het gewoon een keertje.Hier wat tips nog erover.
Tip 1 probeer weer niet te overdrijven met compenseren van dingen.
Tip 2 Zoals Timo zei, Beweeg!
Tip 3 Ga weg van de weegschaal en als je toch de drang hebt gebruik een meetlint,
Tip 4Maak een gezonde start en anders probeer je stap voor stap gezonder te eten(geen cola,chips,cornflakes, suikerbrood,jam,vruchtensap met suiker en yoghurt met suiker o.a)
Tip 5 Drink water(Het zorgt ervoor dat je metabolisme op gang blijft en je eten ook goed verteerd wordt. Daarnaast smeert het de gewrichten in je lichaam, ideaal dus wanneer je vaak regelmatig sport.)
Succes ,zeg maar als je meer hulp wilt.

10 feb 2019, 07:02, juliatje.

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer