te streng en negatief

Hoi, ik had een vraag voor jullie want ik dacht misschien hebben jullie tips ofzo tegen een negatief zelfbeeld?

Ik ben altijd te streng voor mezelf en mag niets fout doen. Ook denk ik zo negatief en kan ik niet stoppen met piekeren over hele kleine dingetjes. Ik zit hier al heel lang mee en het gaat maar niet beter ik probeer positief te blijven maar het is zo moeilijk.

Heeft iemand tips of oefeningen waardoor ik misschien beter met mezelf kan omgaan????

18 jan 2019, CelineM


Reacties

plaats reactie
1

Hey Celine,

Wat goed dat je hier je vraag stelt.

Ik lees dat je graag positiever over jezelf wilt denken.
Wat een goede oefening is, is om elke dag minstens 5 dingen op te schrijven die goed gingen of wat je goed vind aan jezelf. Dat kan heel klein zijn; bijvoorbeeld dat je heel vriendelijk je buurman/-vrouw gedag zei, dat je je huiswerk hebt gemaakt, dat je je vriendin hebt geholpen met een probleem, dat je de hond hebt uitgelaten, dat je je moeder hebt geholpen de tafel te dekken, etc.

De bedoeling van deze oefening is dat je meer oog krijgt voor het positieve. Want nu ben je alleen maar gefocust op het negatieve, klopt dat?
Bij deze oefening is het belangrijk dat je het een hele poos blijft doen. Dus niet even een dagje of een week, maar een aantal maanden achter elkaar. Het duurt namelijk even voordat je er aan gewend raakt om op een positieve manier over jezelf te denken in plaats van alleen maar het negatieve te benadrukken. Dus vooral blijven oefenen!

En vraag ook eens je vrienden en vriendinnen wat ze zo leuk en goed vinden aan jou en schrijf dat op. Ook dit kun je elke dag even doorlezen om jezelf er aan te herinneren hoe leuk jij eigenlijk bent :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Heel veel liefs en succes,

Amy

19 jan 2019, 09:01, Amyxx

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.