Te jong om te reizen?

Hoi, ik ben net 14 en ik wil graag een dagje uit met een vriendin van me. We willen met de trein alleen de enige paar dingen dat we ons afvragen is: Is er een minimale leeftijd om met te reizen met een trein en hoe moeten we precies kaartjes kopen? We kunnen niet via een app tickets kopen en we waren langs winkels zoals Hema en Kruidvat voor dagkaartjes, maar ze waren niet te koop. We waren ook langs de treinstation geweest om een of ander manier kaartjes te kopen, maar dat mislukte ook al. Er stonden wel scanautomaten alleen bedoeld voor OV-Chipkaartjes, maar we weten ook niet hoe we eraan komen. Normaal ga ik altijd met mijn moeder met de trein, maar zij bestelt het altijd via de app, alleen beiden van mijn en haar ouders mogen absoluut niet weten dat we met de trein ergens naar toe gaan. Heeft iemand advies op onze vragen?

25 apr 2019, dojacat


Reacties

plaats reactie
1

Beste dojacat, zelf kan je ook gewoon een ov chipkaart(7.50) kopen voor jou en je vriendinnen.Je kan zoon kaart kopen bij Primera,lokale supermarkten,ticketautomaten op NS-stations,Servicebalies van OV bedrijven zoals GVB, U-OV en Connexxion. En anders kan je het online bestellen bij ovshop,arriva en primera. Op die kaart zet je dan geld zodat je kan reizen, geld op zoon kaart zetten kan je in een tram doen,online of bij een automaat op het station. En jullie zijn oud genoeg om met de trein te gaan. En als jullie echt kaartjes willen kopen dan kan dat bij een automaat bij het ov of bij de chauffeur. Succes en zeg maar als je meer advies wilt.

25 apr 2019, 19:04, juliatje.
2

Het nadeel van die OV-chipkaart die Juliatje beschrijft, is dat je deze dus eerst moet kopen en vervolgens er geld op moet zetten. Om met de trein te kunnen reizen moet je er altijd minimaal €20,- opzetten, ook wanneer de prijs van de werkelijke treinreis veel lager is. Dit wat je dan overhoudt, blijft dan op die OV-kaart staan en kan je vervolgens een volgende keer gebruiken. Bovendien moeten jullie allebei een eigen OV-chipkaart kopen (a €7,50 p.p.) en hier dus allebei minimaal € 20,- opzetten. Je kan namelijk niet met één OV-chipkaart met z’n tweeën reizen.

Veel makkelijker lijkt mij daarom om wegwerp-OV-chipkaarten te kopen op het treinstation. Bij kleine stations kan dit alleen bij automaten. Deze automaten accepteren soms wel muntgeld (niet altijd!), maar geen papiergeld. Bij grote stations zijn loketten waar je treinkaartjes kan kopen. Deze loketten accepteren wel papiergeld (en uiteraard ook muntgeld).

Soms heb je van die voordeelkaarten die je idd. bij Kruidvat, Hema of Blokker kan kopen. Deze zijn alleen interessant als je op één dag een grote afstand af wil leggen met de trein. Deze voordeelkaarten hebben deze winkels niet standaard in hun winkels: het zijn tijdelijke acties. Als je zo’n kaart wil scoren moet je goed de folders van deze winkels in de gaten houden. Maar, dit is dus alleen interessant bij (hele) grote afstanden. In veel gevallen zullen die wegwerp-OV-chipkaarten goedkoper zijn.

25 apr 2019, 20:04, Timo
3

Bedankt voor al het advies, dus voor een wegwerp OV-Chipkaart heb ik dus niet persee een pinpas nodig? Ik werk liever met muntgeld en nog een vraag, stel, als ik moet overstappen naar een stad om dan een andere stad te reizen. Moet ik dan nog een kaartje halen of hoeft het dan niet?

25 apr 2019, 23:04, dojacat
4

En nog een vraag, als ik de tickets bij een station ga kopen, moet ik het een dag van tevoren halen of kan het een paar uurtjes voor het reis? Ik keek al op een reisplanner er staat dat er wel reizen geschikt zijn, maar er kan een verschil zijn tussen e-tickets en normale tickets. Sorry, als ik veel vraag maar ik wil zeker zijn dat ik niet in de problemen kom.

25 apr 2019, 23:04, dojacat
5

1 Je hebt niet persee een pinpas nodig.2 als je een dagkaart koopt dan niet.3gewoon voor je reis halen die dag dat je gaat.4een e ticket is een ticket die je online koopt en een normale ticket koop je bij de automaat. Succes

26 apr 2019, 07:04, juliatje.
6

En al een reisje gemaakt ? Als jij en je vriendin weten waar julie Hern willen kan je een NS automaat opzoeken met een muntjes gleuf daar kan je een kaartje kopen en contant betalen
Vel su6

21 jun 2019, 15:06, Joris
7

Zolang je zelf niet weet hoe je aan kaartjes komt ben je naar mijn inzien te jong.

Je gaat verdwalen..

23 jun 2019, 17:06, Bikinigek

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.