Te hoog gewicht?

Hoi. Ik ben 20jaar weeg 79,8 en ben 1m59 groot. Is dat te veel?
Groetjes anoniempje

30 mrt 2020, Anoniempje


Reacties

plaats reactie
1

Ja dat is wel ietsjes te hoog, maar als jij het goed vindt kan dat prima!

31 mrt 2020, 22:03, D
2

** Ze heeft bijna 20 kilo overgewicht (!).

Zowel voor je gezondheid, je eigenwaarde als je uitstraling is het verstandig hier serieus wat aan te doen.

Geef even een reactie als je afvaltips wil.

*dit bericht is aangepast door de moderator*

1 apr 2020, 02:04, Timo
3

@Timo
Ik wil graag wat tips. Heb ik echt 20kg overgewicht? Waarom is je bericht aangepast door de moderator?

1 apr 2020, 15:04, Anoniempje
4

Het bericht is aangepast omdat ik een opmerking maakte over dat woord 'ietsjes'. Kennelijk vond de moderator dat ik daarmee de huisregel: "Respecteer de mening van een ander", niet naleefde.

Je hebt op dit moment 17 kilo overgewicht op precies te zijn (ik heb het nu precies uitgerekend, die 'bijna 20 kilo' was beredeneerd). Dat is wel pittig veel. Ik zou daar dus wat aan doen als ik jou was.

Voeding is voor 50% bepalend voor je gewicht, sporten en bewegen voor 30% en rust, ontspanning en slaap voor 20%. Alle drie moeten in evenwicht worden gebracht om effectief af te vallen. Ga dus niet (elke dag) extreem sporten. Hierdoor ervaart je lichaam heel veel stress en stressvorming leidt tot vetopslag. Van te veel en te intensief sporten kan je dus juist dikker worden, i.p.v. afvallen!

Qua voeding spelen de koolhydraten een belangrijke rol. De ongezonde koolhydraten (suiker, bloem, witte rijst, 'normale' aardappel, 'normale' witte pasta), kunnen enorme dikmakers zijn. Het sterk verminderen van suikers (koek, snoep, chips, cake, taart, ijs, frisdrank - ook light/zero! en bijv. fruitsap), kan al heel veel helpen. Al deze bovenstaande extraatjes moeten niet in je dagelijkse routine zitten. Waarom elke dag een suikerrijk toetje, zoals vla, vruchtenyoghurt, pudding, chocomousse, etc. na het eten? Waarom altijd die suikerrijke Liga, Sultana of bijv. plak ontbijtkoek mee naar school? Waarom altijd dat glas frisdrank of fruitsap als je uit school komt? Dit zijn allemaal dikmakende extraatjes, die je gezondheid en geluk negatief beïnvloeden. Doorbreek dit soort gewoontes! Extraatjes zijn bedoeld om op speciale momenten samen écht van te genieten, niet om ze dagelijks/heel vaak 'uit gewoonte' weg te eten.

Hier nog wat andere afvaltips:
- Sla geen maaltijden over. Van te weinig gezond eten, word je juist dikker.
- Eet bij iedere hoofdmaaltijd eiwitten, liefst niet te veel uit dierlijke bronnen. Eiwitten zijn belangrijk voor je spieren en geven ook lang een vol gevoel (verzadiging), waardoor je niet na een uur weer honger hebt.
- Eet bij je ontbijt altijd groente en goede vetten (avocado, vis, noten, zaden, etc.). Goed vet maakt je niet dikker, integendeel: het helpt je juist om het slechte vet inje lichaam makkelijker te verbranden!
- Eet bij je ontbijt geen koolhydraten uit granen of uit suikerrijk fruit. Dus geen extraatjes als in het vorige stuk genoemd, maar ook geen brood, fruit, havermout, cornflakes, muesli/cruesli etc. Koolhydraten uit granen en suikerrijk fruit in de ochtend verstoren processen in je lichaam, waardoor je vetverbranding wordt verminderd en je hierdoor dus de hele dag minder energie verbruikt dan mogelijk. Dit kan zich ook uiten in vermoeidheid overdag en/of het 16.00 uur Cup-A-Soep danwel snackmomentje. Door geen koolhydraten uit granen en suikerrijk fruit in de ochtend te eten, voorkom je dit inkakmoment rond 16.00 uur (en daarmee inname van onnodige suiker-, ongezond vet-en/of zoutrijke voeding).
Succes!!

5 apr 2020, 09:04, Timo
5

Beste ,Anoniempje hier wat tips voor afvallen.
Tip 1: medicatie,slaap,stress,genen,aandoeningen,depressie en een eetstoornis kan ook invloed op je gewicht hebben.
Tip 2 Eet samen met anderen om gezondere eetkeuzes te maken.
Tip 3 Eet zonder afleiding zoals tv.
Tip 4 Maak van eten een speciaal moment.
Tip 5 Zoek gezonde recepten op internet op.
Tip 6 sport/afval met iemand samen.
Tip 7 download een dietapp.
Tip 8 Maak een afvalplan.
Tip 9 plak een motivatielijst op koelkast.
Tip 10 beloon jezelf een keer in week met wat kleins om afvallen makkelijker te maken.
Tip 11 kijk naar vetpercentage met meetlint in plaats van weegschaal dat is nauwkeuriger.
Tip 12 Zoek de sport die bij jou past.
Tip 13 voeg niet teveel saus,suiker en zout aan je eten toe.
Tip 14 Een vegetarisch of veganisch dieet kan helpen om gewicht te verliezen.
Tip 15 Probeer elke dag een uur te bewegen.
Tip 16 neem de trap in plaats van lift of roltrap.
Tip 17 probeer in stapjes met ongezond eten te minderen.
Tip 18 lang zitten vergroot kans op overgewicht dus probeer elk half uur een stukje te lopen.
Tip 19 geef niet op.
Tip 20 Elke dag een stukje pure chocola kan helpen bij afvallen.
Tip 21 probeer je eigen afvalmethode te vinden.
Succes en zeg maar als je meer advies wilt.

6 apr 2020, 08:04, Juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.