Stressmomenten toekomst

Hey,

Ik ben een meisje van 13 (bijna 14) en ik heb heel vaak stressmomenten.... ik maak me dan heel erg veel zorgen over mijn toekomst, bijvoorbeeld of ik wel een goede baan krijg, goede relaties (ook vriendschappelijk), dromen uitkomen, ect.

Ik weet nog niet wat ik wil worden, iets met ontwerpen ofzo (iets creatiefs), maar wel waar je veel mee verdient (wil namelijk een paard en grote auto).

Ik heb ook heel vaak stressmomenten voor niks..... moet ik naar de huisarts (liever niet want hij luistert slecht) voor medicijnen ofzo?
Heb al met mijn ouders er over gepraat en hun zeggen dat ik er niet zo veel over moet denken enzv. Maar makkelijk gezegd dan gedaan🤧.

Kan iemand helpen? Zsm? Xx

2 aug 2019, Lise


Reacties

plaats reactie
1

Beste Lise, je bent echt nog jong en hebt nog genoeg tijd om te bedenken wat je wilt worden, ik twijfel ook nog steeds en ik heb volgend jaar examen mavo. Maar je kan nooit volledig het leven voorspellen en het leven gaat vaak anders dan je denkt en daar heb je geen grip op. En misschien heb je geen goede baan later maar sta je veder wel goed in het leven? alles is mogelijk. Een goedverdienende baan maakt je niet gelijk gelukkig, misschien maakt vrijwilligerswerk dat wel? Een grote auto maakt je niet meer gelukkig, want veel geld maakt je niet gelukkig en met geld kan je niet al je geluk kopen.Nog een grotere auto, nog een beter huis. Een materialist is iemand die zijn zelfbeeld vooral laat bepalen door welke spullen hij heeft, en hoeveel daarvan dat gaat bij jou gebeuren als je alleen maar meer spullen wilt. Maar meer is niet altijd beter, blijkt ook uit psychologisch onderzoek.Als je ongelukkiger wordt van steeds meer dingen willen hebben in jou geval. Materialisme kun je zien als een wat neerwaartse spiraal. Een materialist die ongelukkig is, schrijft dit gevoel toe aan het feit dat hij die nieuwe bank of die nieuwe jurk nog niet heeft. Hij probeert deze zeer vervelende emoties het zwijgen op te leggen door de gewenste spullen aan te schaffen. Maar dat helpt niet, en de materialist is nog ongelukkiger dan voorheen in dat geval.Gevoel van controle de negatieve effecten van materialisme op hoe je je voelt niet ongedaan maken blijkt hieruit, en dat materialisme ook niet helemaal zonder gevaar is. Naast de voor de hand liggende economische risico’s van steeds weer mislukkende pogingen om ‘ je geluk te kopen’, blijkt onder meer dat onder materialisten meer drugsgebruik voorkomt dan gemiddeld en dat wilt jij niet. Het beste is ook om een deel aan het goede doel te doneren, want de wereld deel je met anderen. Hier wat anti stress tips:
1 Ga mediteren
2 Zet meldingen van telefoon uit.
3 Ga de natuur elke week in om stress gevoelens kwijt te raken.
4 Leef gezond dan voel je ook beter.
5 Slaap elke dag voldoende en ga een uur voordat je slapen gaat niet op je telefoon.
Succes en zeg maar als je meer advies wilt.

7 aug 2019, 10:08, juliatje.

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.