School profiel

Ik moet binnenkort een profiel coor school gaan kiezen maar ik heb dus helemaal een idee wat ik wil. Ik vind economie wel interessant maar ik kan niet met sommen werken. Wiskunde ens zijn echt Mn slechtste punten. Ik weet niet goed wat ik moet doen of wat ik wil worden. Weet iemand wat ik moet doen?

20 jan 2019, Levy


Reacties

plaats reactie
1

Testjes doen op internet, vraag aan je ouders wat zij denken dat bij jouw zou past, naar veel voorlichtingsdingen gaan, hulp vragen van je decaan.

20 jan 2019, 21:01, Vis
2

Zeker waar wat Vis allemaal zegt.

Wat ook kan helpen is een vacaturesite afzoeken naar banen en/of richtingen die je interessant vindt. Je schrijft dat je nu nog geen idee hebt, maar door die vacatureteksten te lezen, wordt het veel concreter. In die teksten staat immers precies wat de werkzaamheden binnen een functie zijn.

Mocht je dan iets interessants zien, zie je daarbij ook meteen welke (vervolg)opleiding hiervoor wordt gevraagd. Vervolgens kan je dan bij deze vervolgopleiding kijken welk vakkenpakket je moet hebben om bij die opleiding toegelaten te worden.

Je werkt dan dus andersom: niet van wat vind ik leuk en wat kan ik hier vervolgens mee. Maar welke vakken moet ik hebben om de vervolgopleiding te kunnen doen die ik zou willen doen, om zo de baan te kunnen krijgen die ik in de toekomst zou willen hebben.

Op de site studentum.nl vind je een overzicht van alle MBO-opleidingen incl. gevraagde vakkenpakketten. Op de site kiesjestudie.nl vind je zo'n zelfde overzicht voor HBO- en universitaire opleidingen.

21 jan 2019, 18:01, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.