schaamte voor MEZELF?!

Hallo!
Ik ben een meisje van 16 jaar en mijn probleem is dat ik op bepaalde momenten heel veel schaamte voel voor MEZELF. Ik ben dan zo onzeker over wie & hoe ik ben. Het heeft niet te maken met dat ik mezelf niet mooi vind of mezelf haat, het heeft meer te maken met dat ik bang ben voor de mening van anderen en mijn hele leven daar veel te veel op afstem. Ik weet niet wat ik hier tegen kan doen en ik ben bang dat ik zo mezelf de grond in trap.
xxxxxx

18 mei 2020, noortje<3


Reacties

plaats reactie
1

Dat laatste is idd. een terechte angst: schaamte en onzekerheid kunnen een steeds grotere invloed op je gedrag en handelen gaan hebben. Zo groot dat het je hele leven overneemt, waardoor het jou steeds meer blokkeert in je doen en laten (neerwaartse spiraal).

Wat kan helpen is om echt te ontdekken wie jij nou eigenlijk bent. Wat vind je belangrijk en wat niet, wat motiveert je, wat zijn jouw sterktes en zwaktes, waar ligt jouw kracht en waar ook juist niet, wat is jouw drijfveer in het leven etc.

Dit soort vragen kan je beantwoord krijgen door het doen van persoonlijkheidstesten. Op de site van 123test.nl kan je heel veel van dergelijke testen vinden. Helaas zijn de uitgebreide varianten van deze testen vaak betaald, maar met de korte gratis versies kan je zeker ook al verder komen. Dit leidt tot zelfinzicht en daarmee de opening tot persoonlijke groei.

Bekende persoonlijkheidstesten zijn: het Vijffactorenmodel, de Belbin teamrollentest, de enneagramtest en de test met de kernkwadranten van Ofman. Met de test met de kernkwadranten van Ofman kan je bijvoorbeeld heel mooi zien, hoe je een zwakte (valkuil) van jezelf kan omzetten in een sterkte (kernkwaliteit) en hoe je deze sterkte vervolgens kan benutten om een voor jou nieuwe vaardigheid eigen te gaan maken (uitdaging). Hierdoor kan je persoonlijk groeien en zo je persoonlijkheid steeds een stukje meer in balans laten komen. Een psycholoog kan je heel goed helpen bij de juiste interpretatie van deze testuitslag(en) en de vervolgstappen. En natuurlijk ben je niet gek als je een psycholoog bezoekt. Ik hoop dat dat rare misverstand nou eindelijk eens uit de wereld is.

Als je M&O op jouw school krijgt, krijg je nog meer geleerd over o.a. deze persoonlijkheidstesten. Je M&O-docent kan je hier vast ook meer over vertellen. Helaas geeft niet elke school het vak M&O en het is ook niet voor alle profielen verplicht. Heb je geen M&O, dan zou de vertrouwenspersoon op jouw school je verder moeten kunnen helpen met de correcte interpretatie van die persoonlijkheidstesten, al dan niet in combinatie met een psycholoog dus, zoals ik al zei.

Sterkte de komende tijd!

18 mei 2020, 21:05, Timo
2

....Ik kom er net achter dat het vak M&O niet meer bestaat :(. Het is vervangen voor het vak: 'bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid'.

Ik weet niet of daar ook nog steeds aandacht is voor persoonlijkheidsvorming en -ontwikkeling. Dit zou je moeten navragen.

18 mei 2020, 21:05, Timo
3

Hi Noortje. Ik wil graag beginnen met de mededeling dat veel tieners zich enorm rot schamen voor zichzelf. Je bent opzoek naar jezelf en doet af en toe iets waarvan je je afvraagt of het wel zo handig was.
Dit is pittig en kan erg vermoeiend zijn. Ik heb me ook jaren voor mezelf geschaamd en voelde me oprecht kut. Het waren soms (achteraf) kleine dingetjes die ik enorm groot maakte omdat ik het voor mezelf hield. Wat mij enorm heeft geholpen is om de onzekerheden op te schrijven en met iemand die ik vertrouwde te bespreken.
Zodra je het opschrijft en uitspreekt is het even "uit" je hoofd. Je kan nu rustiger nadenken over deze situatie en deze soms zelfs oplossen.
Als je het niet zelf meer aankunt, schakel altijd hulp in. Dit kan je moeder/vader/opa/oma/tante/oom/buurvrouw ect. zijn. Ik raad het altijd af om echte hulp te zoeken bij vriendinnetjes, want die weten het vaak ook niet. Je kan natuurlijk wel erover praten met ze(je hart luchten). Als dit allemaal niet lukt kan je altijd langs je huisarts. Dit is gratis (dus niemand komt erachter omdat er iets betaald moet worden) en die hebben zwijgplicht. Mijn huisarts heeft bijvoorbeeld een eigen psycholoog rondlopen waar ik een paar keer per jaar langs kan. Anders zullen ze je op een andere manier helpen.
Heel veel succes. Ik heb er vertrouwen in dat het je zal lukken om hierover heen te komen. Het feit dat je al hulp zoekt vind ik toch stoer :)

19 mei 2020, 08:05, Auriane

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.