Ruzie over gewicht en eetbuien

In juli 2020 schreef ik een berichtje op het forum over waar ik een goed gewicht kan vinden voor iemand van mijn leeftijd omdat ik veel was aangekomen en merkte dat het eten niet goed ging.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om hier de anonieme online behandeld te volgen. Ik kon het alleen vanaf de kerst niet meer opbrengen en ben begin deze maand gestopt. Het ging echt even beter maar de laatste week heb ik toch weer 3 grote eetbuien gehad en 2x gebraakt. M'n moeder is er bij 2 achter gekomen en daar kunnen we echt een flinke woordenwisseling over hebben. Helemaal omdat het die keer spullen uit de voorraadkast zijn geweest.
Vanmorgen wilde ze dat ik me ging wegen waar zij bij was en uiteindelijk heb ik dat om er van af te zijn maar gedaan. Ze schrok toen ze zag dat ik tussen de 90 en 95 kilo woog (precieze doet er niet toe)
Ik krijg vooral van mijn moeder het commentaar dat ik maar wat sterker moet zijn en hulp zoeken geen zin heeft zolang ik mezelf er niet voor inzet. Omdat ik eigenlijk al m'n eetbuien op m'n kamer heb heeft ze de deur op slot gedaan en mag ik niet in m'n kamer
Ik ben aan de ene kant zo blij want ik heb echt last van de eetbuien en mijn overgewicht maar ik ben ook zo super boos dat ze zo zeurt.

Hoe reageren jullie ouders op je overgewicht en/of eetbuien? Weten jullie ouders je gewicht? Ik schaam. E er zo voor. Hoe zit dat bij jullie?

31 jan 2021, Lotte435


Reacties

plaats reactie
1

Ik vind stevige meiden juist mooier ik val ook op stevige mijden terwijl ik zelf helemaal niet stevig ben mij lijkt het geen probleem om te dik te zijn

31 jan 2021, 02:01, Anoniempie
2

Mijn moeder weet mijn precieze gewicht niet, en dat vinden we beide prima! Je moeder probeert je alleen maar te helpen. Leg het hele verhaal haar rustig uit en ik weet zeker dat ze het zal begrijpen !! Succes

31 jan 2021, 18:01, Lieve
3

Hey Lotte, wat goed dat je weer wat deelt hier, maar naar om te lezen dat het nog steeds niet echt lekker gaat. Ik heb zelf geen gedoe met m’n gewicht, vind zelfs dat er niks mis hoeft te zijn met wat voller, maar dat even terzijde. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw ouders zijn, maar de meeste ouders hebben, hoe erg dat in de puberleeftijd ook niet zo lijkt, echt het beste met hun kinderen voor. Het is lastig, maar wat mij altijd hielp bij ander gedoe was me in m’n ouders proberen te verplaatsen en te bedenken hoe zij iets zouden ervaren en hoe ik het, als ik hun was, zou aanpakken. Ik zou me kunnen voorstellen, als de band met je ouders verder goed is, dat het zou helpen als je je open, met ook oog voor hun positie in het verhaal, zou opstellen. Natuurlijk blijft het dan rot om iets als je gewicht te delen, dat ben je immers op je meest kwetsbaar, maar misschien helpt het wel om samen te zoeken naar een oplossing. Misschien lukt het je dan ook om aan te geven dat je wel anders wil, maar dat het je zelf nog niet lukt, dat je zo worstelt met je figuur en/of jezelf, dat je niet boos op hun bent, maar verdrietig/whatever met de hele situatie en dat je nu zelf geen uitweg ziet. Kortom: probeer je zo volwassen mogelijk, maar toch niet onkwetsbaar, op te stellen. En oh ja, probeer alsjeblieft écht niet te braken. Eetbuien kunnen slecht zijn, maar voor je lijf is braken dat écht nog véél meer.

31 jan 2021, 20:01, B
4

@anoniempje wat een domme reactie. Stevig oké maar mijn bmi is 30,4 en dat valt gewoon in de obesitas klasse. Dat is ongezond en brengt gezondheidsrisico's met zich mee. Daarbij heb ik er ook gewoon last van dus ik snap niet dat je dit hier zo schrijft. Het helpt in elk geval niet.

@lieve, wat mij betreft wist ze het ook niet. Als ze niet had gezegd dat ik moest wegen had ze het niet gezien. Was er ook niet echt blij mee omdat ik wist dat ze zou zien dat ik sinds juli 5 kilo ben aangekomen. Probleem is dus dat ze het niet begrijpt. ze begrijpt niet dat ik zo "zwak" ben terwijl ik al zo "dik" ben. Dat is niet meer doorzettingsvermogen toon. Ook niet dat ik hulp wil hebben want zolang ik zwak blijf helpt hulp volgens haar toch niet.

@B, bedankt weer voor je berichtje. Het is weer even een dipje. ik denk dat het beter gaat als ik weer naar school ga. Het probleem is inderdaad die band en ook 0,0 begrip. Ik baal gewoon van die discussies er over. Ik snap dat ze baalt als ik de voorraadkast plunder maar als ik zeg dat ik het echt niet tegen moet houden is het gesprek snel afgelopen.
Ik vraag me gewoon af of er mensen zijn die dit herkennen.

31 jan 2021, 22:01, lotte435
5

Hey
T spijt me dat je er moeite mee hebt. Ten eerste wil ik je het advies geven om anders te kijken naar afvallen, en eten
Eet niet minder omdat je dunner wilt worden maar omdat het gezonder voor je is!
Ik vind het raar dat je moeder perse met je mee moest kijken op weegschaal.
Mijn moeder boeit het niet uoe zwaar ik ben, zolang ik maar gezond ben.

1 feb 2021, 01:02, D:)
6

Hey Lotte,

Goed je weer te treffen ;).

Zoek je oude topic op dit forum nog eens op, hier kan je heel veel motivatie uithalen!

Eén van de dingen die ik in het oude topic schreef: schaamte kan een hele goede motivator zijn voor jezelf om iets te veranderen. Durf te vechten tegen schaamtes! Durf de confrontatie aan te gaan!

Zoals ik destijds al zei: een psycholoog kan je het beste helpen met je problemen. Dus ga naar de huisarts en vraag een verwijzing voor een psycholoog bij jou in de buurt. Neem eventueel een vriendin mee naar die huisarts om het makkelijker te maken en om je te steunen. Je bent niet gek als je een psycholoog bezoekt en je kan dit helemaal buiten je ouders om regelen. De kosten worden vergoed vanuit de basiszorgverkering, dus jij en je ouders hebben hier ook geen kosten aan.

Niet verder uitstellen. Doen! Je bent een veels te mooie meid om zo ongelukkig te zijn!!

1 feb 2021, 20:02, Timo
7

@D ik denk dat het komt omdat dit gewicht ook verre van gezond is en zij dat ziet. Eetbuien en braken zijn dat ook niet en ik denk dat het haar daarom frustreert.
Dat ze zo nog denkt dat ze enigszins controle op me heeft.

Dank je Timo. De stap is alleen zo groot om naar de huisarts te gaan. Ik had al zoiets we moeten nog naar de schoolarts dit jaar en misschien is dat een mooie opening maar dat is natuurlijk voorlopig ook uitgesteld.

Ik blijf gewoon proberen. Regelmatig te eten. Dat is het belangrijkste om te doen

3 feb 2021, 23:02, Lotte435
8

Gelukkig is het de afgelopen paar dagen weer beter gegaan maar ook omdat ik geen kant op kan. Maar als het een paar dagen goed gaat merk ik dat het gevoel dat ik die eetbui "moet" hebben steeds weer groter wordt. Ik keek er een soort naar uit dat m'n ouders naar m'n opa en oma zouden gaan zodat ik alleen was en die eetbui kon hebben ondanks dat ik het niet wil. Nu ben ik gewoon geïrriteerd dat dat niet kan. Dat is ook zo dubbel.

7 feb 2021, 10:02, Lotte435
9

Wat goed van je Lotte dat je het al een paar dagen volhoudt. Wel frustrerend dat het gevoel maar blijft. Ik hoop zo voor je dat dat wat afzwakt, als je het langer volhoudt. Heb je wel andere dingen om afleiding in te zoeken? Doe je op het moment bijvoorbeeld ook wat aan beweging? Je zou op zulke momenten een wandeling of fietstocht kunnen gaan maken, nu met de sneeuw bijvoorbeeld een lange sneeuwwandeling. Kan ook heel goed werken om je hoofd leeg te maken. Maar misschien doe je al veel aan beweging?

7 feb 2021, 13:02, B
10

Dank voor je update Lotte!

Hoe minder suiker en slecht vet je eet, hoe kleiner de behoefte wordt aan deze producten en hoe makkelijker het jezelf dus in de toekomst maakt. Train jezelf om niet voor de snelle nepbeloning uit suiker of slecht vet te gaan, maar kies voor de ‘langzame’ beloning van trots op jezelf te kunnen zijn met als gevolg over 2 weken een paar centimeter kwijt te zijn. Dit gegeven steeds voor ogen houden kan heel erg helpen om geen suiker en slecht vet te eten!

Lees mijn verhaal over de SEM’s en oepsmomenten in je oude topic nog eens terug. Dít is de manier hoe je met extra’s dient om te gaan. Door ze anders te gebruiken misbruik je hun functie, met alle ellende en schaamte van dien!

Vecht tegen snelle nepbeloning! Leef op een hoger niveau, ook jij kan dat!!

7 feb 2021, 17:02, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.