Ouders zagen op mijn gewicht

Hallo,
Ik ben 20 jaar, weeg 83kg en heb een buikomvang van 126cm. Mijn ouders zeggen de hele tijd dat ik een dikke buik heb en dat ik veel te veel weeg. Ik ben 163cm lang. Ben ik ook echt te dik? Groetjes Charlie2000

12 aug 2020, Charlie2000


Reacties

plaats reactie
1

Even voor alle Hollanders hier: 'zagen' betekent zeuren, is Vlaams/Zuidelijk Nederlands.

Ja, je ouders hebben volledig gelijk. Je huidige gewicht is veel te hoog. Dit is super ongezond, zorgt ervoor dat o.a. je hart en lever slechter werken, je een minder goede conditie hebt, je minder fit bent, je sneller ziek wordt, je ook langer en heftiger ziek blijft dan anderen en dat de kans op het krijgen van hele heftige blijvende (chronische) ziektes enorm vergroot wordt! Daarnaast kan je dat extra gewicht dus zien, wat je een stukje schaamte en onzekerheid kan geven, maar wat ook je uitstraling, je zelfvertrouwen, je aantrekkelijkheid en daar dus bovenuit je levensgeluk verpest!

Het is dus heel verstandig hier wat aan te gaan doen!!

Als je tips wil hoe dit aan te pakken, zie ik je reactie tegemoet. Graag deze reactie met wat achtergrondinfo (heb je zelf een idee waardoor het is gekomen? Hoe was je gewicht vorig jaar? Wat eet je zoal? Wat doe je aan beweging? Etc. etc.)

12 aug 2020, 14:08, Timo
2

Hoi Charlie,

Wat vind jij zelf van de reactie van je ouders? Vind je dat ze gelijk hebben maar vind je dat lastig om te horen of ben je het ook wel wat met de eens.
Nu je hier leest dat je inderdaad wel te zwaar bent, zou je er dan wat aan willen doen?
Als je vriendinnen ziet, zijn die dan net zoals jij of wat slanker of stevige6? Misschien kun je daaraan zien dat je inderdaad wel te zwaar bent en je ouders gelijk hebben.

Ik hoop dat je af kunt vallen.
Sterkte

12 aug 2020, 18:08, Lotte435
3

@Timp, ik eet gewoon. Vorig jaar woog ik 63kg, maar ik neem wel Zyprexa. Geef maar tips Timo.

13 aug 2020, 15:08, charlie2000
4

Alsjeblieft hè. Ik kan het ook niet doen.

Van Zyprexa (Olanzapine) is idd bekend dat het eetlustopwekkend werkt en zo kan leiden tot gewichtstoename. Maar, 20 kilo in een jaar is wel erg veel hoor. Misschien kan je eens met je arts/psycholoog bespreken of je kan switchen naar een ander antipsychoticum die deze bijwerking niet heeft.

Verder honger tegengaan door het eten van eiwitten, groente en niet-suikerrijk fruit. Niet door het eten van snelle koolhydraten (zoals toegevoegde suikers).

13 aug 2020, 23:08, Timo

Reageer

Dit topic is gesloten voor verdere reacties, mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met de coordinator.