Ouder worden in de turnwereld en last krijgen van angst

Hey,

Ik doe aan Rhönradturnen en ben 23 jaar oud. Inmiddels loop ik er tegen aan dat ik voor mijn gevoel niet vooruit kom. Tuurlijk helpt het niet mee dat ik de afgelopen 2 Corona jaren niet voldoende getraind heb, maar waar ik vooral tegen aan loop is dat ik denk dat ik mezelf mentaal tegen houd.

Ik merk dat is ik banger ben, een bepaald onder buik gevoel heb voor ik ergens aan begin. Maar vooral dat ik enorm hoge eisen aan me zelf stel en ze niet kan waarmaken in mijn ogen. Ook heb ik soms van die momenten dat als het moment niet perfect is (ik weiger het te doen). En deze momenten nemen toe. Steeds vaker merk in dat mijn hoofd zegt “Nope niet dit moment”. Terwijl het juist zo belangrijk is dat ik het gewoon doe. Want des te vaker ik weiger omdat het niet perfect is des te vaker ik zal blijven weigeren.

Naast dat ik het mezelf gek maak in me hoofd, denk ik ook dat ik last heb van prestatie angst. Het moment dat ik mijn hele oefening laat zien, gaat er van alles mis wat niet tijdens het oefenen niet gebeurde.

Nu vraag ik me af zijn er meer mensen die last hebben van blokkades en prestatie angst? En hoe gaan jullie hier mee om? Hoe kan ik zorgen dat ik er geen last van heb? Stoppen is nog geen optie ik vind de sport nog veelste leuk.

27 mrt 2022, Rhönradturnstertje


Reacties

plaats reactie
1

Hee,
ik heb zelf op hoog niveau geturnd en herken dat 'weigeren' heel erg. Ik wou de beweging dan wel maken maar stopte dan toch. Dat ging dan zo snel dat ik niet kon besluiten om wel te gaan ( hoop dat je het snapt haha). Wat mij heel erg hielp is er over praten met je trainer of trainingsgenootje en er juist niet teveel druk opleggen want als je er zoveel over nadenkt wordt het juist alleen maar erger. Ook probeerde ik mijn aandacht bij iets anders te leggen terwijl ik de beweging maakte. Succes!

6 apr 2022, 09:04, Elineee

Reageer

Wil je een bericht ontvangen als er een nieuwe reactie is?
Login of registreer